Folkeskolens billedkunstrådgiver

Faglig rådgiver

Et-punktsperspektiv med mixed media. Der er brugt akrylmaling, posca, magasinsider og tegnet.

Perspektivtegning i billedkunst: Forskellige tilgange til at arbejde med dybde

En liste med idéer til, hvordan I kan arbejde med alt fra fantastiske bylandskaber ved hjælp af enkeltheden i et-punkts perspektiv til at skabe dybde og realisme ved at bruge farver og detaljevariationer for at fremkalde en oplevelse af afstand og rum.

Publiceret Senest opdateret

Velkommen, billedkunstlærerkolleger og kreative hjerner, til en idéliste med udgangspunkt i perspektivtegning! I dette blogindlæg tager jeg jer med gennem forskellige teknikker, hvor vi afdækker, hvordan man puster liv og dybde ind i elevernes kunstneriske bestræbelser.  Kunstneri møder geometri, når vi dykker ned i perspektivtegningens verden med vores elever.

Idéer til arbejdet med perspektivtegning:

  • Inddel eleverne i par og udstyr dem med en Ipad eller deres egne mobiltelefoner. Send dem rundt i lokalet eller ud på skolens område, for at tage billeder, hvor der er fokus på

    forsvindingspunkter og horisontlinjer.

  • Lad dem gå på jagt i blade, magasiner, gamle bøger og på nettet. Bed dem finde landskaber og bybilleder, hvor de kan se forsvindingspunkter og horisontlinjer. Lad dem printe, klippe og lime billederne op på en kardus planche, hvor efter de tegner linjerne ind på billederne. Bed dem kort skriftligt beskrive, hvad en horisontlinje og et forsvindingspunkt er. Udstille deres plancher og lad dem præsentere dem for hinanden. 

  • Tegn perspektivnavne. De skriver deres navne med store blokbogstaver og tilføje et forsvindingspunkt. Læs mere her!

  • ONE-POINT-PERSPEKTIVE tegninger. Cirkler perspektiver i frøperspektiv. Forløbet er lavet et utal af gangen og du kan nemt google dig til nogle rigtig flotte eksempler. Søg fx på 'cityscape'. 

  • Lav mixed media værker med ét forsvindingspunkt. Arbejd med akrylmaling, pap, posca tuscher, lineal, blyant, lim og magasiner til collage. 

  • Arbejd med den klassiske hollandske bollenveld mark. Pointillisme kombineret med perspektivtegning tager tid og tålmodighed. De kan arbejde ud fra bestemte farveskemaer, varme/kolde, kontrast eller monokrome farver.

  • Lav et fælles perspektiv væg-værk med malertape eller elektrikertape, som fås billigt og i mange farver. 

  • 'Perspektiv i rummet' er en sjov aktivitet, hvor eleverne laver et rum med døre og vinduer, som klippes fri, og så monteres det oven på en baggrund af rummet. Jeg har linket til et eksempel her.

  • Tegneserie med dynamisk perspektiv. Eleverne kan lave en tegneseriestribe med særlig fokus på at fange dynamiske perspektiver. Arbejd med fugle- og frøperspektiv. Læs evt. en historie eller et digt som de skal fortolke i en stribe.

  • Illusioner og  Trompe l'œil (fransk: som bedrager øjet, af tromper 'bedrage' og œil 'øje'). En genre inden for kunsten, som forsøger at gøre det umuligt for øjet at skelne mellem et malet og et virkeligt objekt. Man kan kombinere det med et udendørsprojekt, hvor eleverne laver streetart med kridt i skolegården. Up-art er et typisk eksempel på genren.

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Der er mange flere idéer derude. Hvilket projekt eller aktivitet med perspektivtegning kan du anbefale for din egen praksis? 

Fra flade firkanter...
... rummelighed med pap'ben'..
... til mixed media.