Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
21 råd fra lærer til lærer i billedkunst
Glimmer er et materiale, der virkelig deler vandene. For nogen er det "deres yndlingsfarve" for andre er det "djævlens skæl". Hvad er det bedste råd, du ville ønske, du havde fået, da du begyndte at undervise i billedkunst? Det spurgte jeg min kolleger om og svarene kan du læse her!
Da jeg for 10 år siden, for første gang stod i et billedkunstlokale på en folkeskole, så vidste jeg ikke rigtig, hvad jeg gik ind til, eller hvad jeg skulle forvente. Jeg havde godt nok været i praktik, med billedkunst på skemaet, men børn og klasser er meget forskellige, og så er det svært at finde fællesnævnere, når man ikke har så stort et erfaringsgrundlag. Her 10 år efter har jeg en rygsæk med tips, tricks, klasseledelsesredskaber, srtukturer og forløb, som jeg lever og nogen gange overlever på. Og jeg er ikke den eneste. Alle (billedkunst)lærere har gennem deres tid og erfaring, oparbejdet en masse viden, som er fundamentet for deres succesrige og gode undervisning.
Uanset om du er nyudannet eller en gammel erfaren ræv, så kan du sikkert finde et råd eller to på denne liste, som kan udfordre og ovenikøbet gøre din undervisningen endnu bedre.
Jeg håber, at du vil smide dit eget bedste råd ned i kommentarfeltet, og bidrage til listen. Vidensdeling kan vi nemlig aldrig få for meget af.
/Illustrationer fra Pixabay
Hvad er det bedste råd, du ville ønske, du havde fået, da du begyndte at undervise i billedkunst?
-
Køb og brug aldrig glimmer - heller ikke til jul! Og hvis du gør, så sørg for, at det er opbevaret et hemmeligt sted bag lås og slå. Det er djævlens skæl, og umuligt at slippe af med igen! Flamingo er på linje med glimmer.
-
Hav altid en mappe eller en reol, med mindre ekstra opgaver klar til de hurtige! Mandalas, sådan-tegner-du-opg, tegn efter og tegn færdig. Nogle gange blot fri-tegning i deres hæfter. Enkelte gange kan man finde perler og perleplade frem, og lave små, hurtige streetart projekter.
-
Skab struktur og faste rammer for brugen af lokalet/undervisningen/oprydningen. Program for dagen med tydelige og visuel beskrivelse af opgaven. Gerne bakket op med et lærereksemplar.
-
Undgå, at hver enkelt elev selv skal vaske sin pensel, malerpalet osv. Inddel fx klassen i gruppeborde og giv opgaver til hvert bord. Fx bord 1 vasker pensler for alle i klassen, bord 2 samler alles billedkunstmapper, bord 3 lægger alles penselaftørringspapir i skraldespanden osv.
-
Sørg for at sætte bedste venner og veninder, der altid laver det samme, forskellige steder i lokalet.
-
Giv ikke 10 (eller flere) elever adgang til spraydåser på én gang (de bliver momentant sindssyge!). Der er bare nogle materialer, der får den bedste kreative ånd frem i børnene. Ikke altid den mest produktive, men i hvertfald den mest legesyge. Glimmer og spraydåser er nok begge i sindsyg-kategorien. Udøvelse af selvkontrol i billedkunstundervisning er bare såååå svær og en lang og hård proces at lede.
-
Når eleverne har vasket deres pensler, så bed eleverne lave "kind/pande-prøven" (eller arm, hvis du er bange for en Aula skideballe eller en allergisk reaktion hos eleverne). Kan penslen afgive farve på kinden/i panden, så er den ikke ren nok, og må have en tur mere.
-
Faste bordgrupper, der på skift sørger for oprydning, fejning og rengøring. Lav synlige oversigter over, hvad der skal gøres, og hvem der skal gøre det.
-
Lær at elske glimmer! Start din årsplan med et glimmer-forløb, Så har du glæde af det resten af året. ;) Eller køb små tuber med glimmerlim. Det gør en kæmpe forskel i form af blikfang på nogle værker. Tillæg til rådet: Glimmer på gulvet giver glæde! La’ det lig’! Folk betaler penge for at putte det i deres epoksi-fuger.
-
Tør at se bort fra perfektionskravet, som i at børnenes billeder skal være lige store, monteret ens mm. Se det fine og særlige i de værker, der falder udenfor, som er flottere end lærerens, eller bare underlige. Det er langt mere spændende at gå på opdagelse i for beskuren.
-
Slut alle projekter af med en udstilling! Hav et publikum i tankerne, når du planlægger dine forløb. Eleverne skal fra start vide, at deres proces skal ende med en udstilling for ægte beskurere. Det er ikke farligt, at børn lærer, at man skal gøre sig umage og være stolt af det man viser frem. Tag kontakt til det lokale bibliotek, købmanden eller kirken til jeres næste forløb.
-
LAD VÆR' med at fjerne materialer og redskaber fra lokalet! Dine kolleger har måske brug for lige præcis dén kasse med poscatuscher, som du liiiige skal låne i næste time. Hvis det alligevel er nødvendigt, så forslå din lokaleansvarlige, at der indføres en "lånetavel", hvor man kan skrive sig på, hvis man låner noget, og hvor det så kan hentes. Alternativt en hylde/reol med ting, der gerne må lånes fra. Så er man sikker på, at det ikke lige var den særlige ting, som du står og skal bruge i din undervisning, der mangler.
-
Opdrag dine kolleger...vi ved det. Det er en L***E tjans, men det kan desværre være nødvendigt, hvis du ikke vil ende med, at blive godt sur i længden. Stil kolleger til regnskab for den måde de efterlader lokalet på eller på det, der er fjernet og ikke sat retur. Der er mange, som ikke respektere, at lokalet skal fungere, og som de voksne og brugere af lokalet, er det et fælles ansvar.
-
Luk IKKE en vikar ind i faglokalet! Og hvis det alligevel er nødvendigt, så lås af til de dyreste materialer. Vikarene ved af gode grunde ikke en masse om lokale, materialer og redskaber, så gør dem og dig selv en tjeneste. Sørg for vikar-uv.indhold, som kan laves i klasselokalet uden en masse omstændige, dyre eller 'snavse'potentielle materialer.
-
Anskaf en ellere flere billige hårtørrere til at tørre maling ved "lag på lag opgaver". Man kan sætte fart på tørreprocesser, som ellers kan være meget langsommelige og strække sig ud over laaaang tid.
-
Hav stort fokus på at lære børnene at gøre sig umage. Lær dem at være stolte. Rose dem. Vær ambitiøs på deres vegne. Det giver dygtige børn. Øv dig i at se børnene i øjnene og tør at sige: "Det er sjusket......start forfra, vi har nok papir."
-
Gode materialer, orden i depotet og sorte ssprittuscher er uundværelige musts! Punktum.
-
Opret et Aula-billedkunstgalleri til hver af dine hold. Her kan du dele billeder af elevernes processer og udstillinger med forældrene, når du jo ikke kan invitere dem med til alle udstillinger.
-
Udlever kun sort maling efter aftale og ikke større end en 5 kr. ellers er alt blandet med sort af uransagelige årsager - især i de små klasser.
-
Uddel maling på paletter, lavet af papir, der er klistret med malertape på en plade. Det giver ingen opvask. Til sidst klaskes papiret sammen og i skraldespanden. Nogle elever får lavet flotte overførselstryk (når de klapper papiret sammen og åbner igen) som de vil gemme.
-
Opbevar færdigblandet tapetklister i beholder UDEN låg. Hvis der kommer låg på, så bliver det til noget tyndt sjask, når det er tapetklister uden cellulose, eller...
Laila har engang opbevaret tapetklister i spand med låg på en hylde og efterfølgende glemt alt om det. Indtil den morgen, hvor strømmen var gået i store dele af vores indskoling. Til stor irritation - også for Laila...
"Men jeg blev noget stille, da jeg opdagede at det var mig, der stod bag strømsvigtet...Der var skabt overtryk i spanden og det resulterede i tapetklister, som drev ned ad væggen i "gardiner" og havde haft en meget uheldig kurs direkte i en stikkontakt." (Laila Knudsen i Kundskab og Kaosgruppen på Facebook). Og derfor sætter man ikke låg på tapetklister ;)
Se YouTube klippet her, som fint beskriver, hvorfor billedkunstlærere både elsker og hader glimmer.
Husk at dele dit bedste råd i kommentarfeltet :)