Styrkelse af fagteamet: Hvordan en ny kollega udvikler din billedkunstundervisning

På min skole er vi altid på udkig efter måder at berige vores billedkunstundervisning og inspirere vores elever på, det sker blandt andet, når vi i hverdagen deler ud af vores forløb og idéer. Der kan være mange måder at udvikle skolens billedkunstundervisning på, og er du så heldig, at du skal have eller være ny kollega i dit billedkunstfagteam efter sommerferien, så vil jeg lige belyse nogle af de mange fordele. 

Offentliggjort Sidst opdateret

At få nye kolleger ombord bringer en række fordele, som rækker langt ud over bare at tilføje et ekstra sæt hænder. Det handler om at tilføre friske perspektiver, nye ideer og en fornyet energi, som kan løfte både undervisningen og læringsmiljøet til nye højder. I dette indlæg vil jeg udforske, hvordan en ny kollega vil bidrage til at styrke en skoles billedkunstundervisning og berige vores elevers læringsoplevelse i faget.

Læs videre for at opdage, hvordan dit fagteam kan udvikle sig og blomstre med den spændende nye tilføjelse, og hvilke konkrete fordele det vil bringe til jeres skole og elever.

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

1. Friske perspektiver og nye idéer

  • Innovative metoder: Nye kolleger, og måske endda en nyuddannet kollega, kan introducere nye undervisningsteknikker og kreative tilgange til faget.
  • Forskellige stilarter: Din nye kollega kan bidrage med unikke kunstneriske stilarter og teknikker, som kan inspirere både elever og andre i fagteamet.
  • Nye idéer: En ny kollega skal som regel lige bruge lidt tid på, at blive blive en del af det nye fællesskab, men de skal jo helst ikke bare smelte helt sammen med det eksisterende. Jeg synes, at den nye kollega skal bidrage til, udfordre og udvikle det eksisterende, så det bliver rigere. De første 3-6 måneder er der ofte mest inspiration at hente, fordi det fællesskab som kollegaen kommer fra, i høj grad stadig bringes med ind i den nye praksis. Hvis man får skabt et rum, hvor den nye kollega kan få lov til og er tryg ved at dele ud af idéer og tanker, så er det første halve år guldværd. 

2. Øget samarbejde og vidensdeling

  • Teamdynamik: En ny kollega kan styrke samarbejdet i teamet ved at bringe nye dynamikker og sparring i spil. Alle mennesker påvirker status quo, når de indgår i et nyt fællesskab, og er det eksisterende netværk opmærksom på det, så er der mange ressourcer at hente.
  • Erfaringsudveksling: Deling af forskellige undervisningserfaringer kan føre til en rigere læringsmiljø for både elever og lærere. Brug hinanden, ikke kun når I deler de gode øjeblikke og de vellykket forløb, men også, når det ikke går som planlagt. 

3. Faglig Udvikling

  • Workshops og kurser: En ny kollega kan introducere nye workshops eller kurser for hele fagteamet. Hver fagteammedlem kan forberede et kort oplæg eller introduktion til et emne, en teknik eller andet, som de vil lære fra sig. På den måde kan hele fagteamet udvikle sig sammen og inspirere hinanden til at udvikle deres individuelle undervisning. 
  • Netværksmuligheder: Nye lærere kan styrke fagnetværket med kontakten til andre skoler, institutioner og kunstinstitutioner, hvilket kan føre til spændende projekter og samarbejder. Fladsåskolen afd. Korskilde, skal fx i kommende skoleår have besøg af fire internationale billedkunststuderende fra Absalon, som får lov til at komme og undervise nogle af vores. Til gengæld får vi lov til at suge til os af inspiration og viden, for de kommer jo med det nyeste af det nyeste.

4. Diversitet og inklusion

  • Kulturel mangfoldighed: En kollega med en anden kulturel baggrund kan introducere eleverne til forskellige kunsttraditioner og kulturer.
  • Inkluderende undervisning: Flere og forskellige lærere i et fagteam kan hjælpe med at skabe en mere inkluderende undervisning, der tager højde for forskellige elevers behov og læringsstile, ved at gøre undervisningen til genstand for fælles diskussion og refleksion. 

Hvis du allerede har et billedkunstfagteam og ikke har udsigt til at få en ny kollega, så kan du stadig udvikle dit fagteam med afsæt i ovennævnte. Trænger I til lidt hygge en eftermiddag eller vil I gerne gøre jeres fagteammøde endnu hyggeligere, så vil jeg varmt anbefale, at I indfører "Sip'n'dip". Det kan du læse mere om her.