Blog

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Parafraser - elev i 4B

Unikke værker fremfor ensformige kopier

Det er ikke altid nemt at undervise og instruere elever i, hvordan man laver unikke værker, uden at de bevidst eller ubevidst, kommer til at kopiere. Ofte synes elever, at det læreren eller kunstneren har lavet, bare er det flotteste i verden, og de vil prøve at lave det helt magen til. Det ender oftest ud i triste elever, som er skuffet over egne evner.
Vejen frem er at instruere og vejlede eleverne i greb og værkers karakteristika, der sætter dem i stand til at prøve dem af og tilsætte deres eget præg. Susanne fra Skåde skole tager afsæt i parafraser og æstetiske læreprocesser, når hun sætter rammerne for sine elever, og hun har givet mig lov til t dele sin proces med jer.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

På Skåde Skole arbejder Susanne Lindenhann. Susanne har med sine elever lavet de helt igennem eksemplariske parafraser af Rosina Wachtmeisters kattebilleder. Jeg har fået lov til at dele en kort skitsering af forløbet og tankerne bag, så I som jeg, måske kan blive inspireret til at gøre noget lignede.

På Skåde skole har de hver fredag fagdag i forskellige fag. Susanne beskriver, at dagene giver ro og plads til en anderledes form for fordybelse og flow, hvilket er helt perfekt, når man arbejder med billedkunst. Fælles for billedkunst fagdag på 4. årgang denne gang var, at de skulle arbejde med mønstre.
Susannes elever arbejdede med flere tilgange og blev blandt andet nysgerrige på, hvad et mønster er, hvad der kendetegner et mønster, hvor længe man har tegnet mønstre, hvad det er et mønster kan og gør i et maleri/billede og hvordan de selv kunne tegne mønstre.
I den forbindelse blev Susanne inspireret af Rosina Wachtmeister og hendes billeder af katte - på en baggrund af mønstre.
Hun har også fundet inspiration hos Fru Billedkunst og hendes blog, som udgav et inspirationsforløb i 2013 – netop om Rosina Wachtmeister – og parafraser med katte.

Endnu en smuk og unik parafrase fra en elevhånd.

Med udgangspunkt i den smukke halvmåne fra aftenen før - og som alle kunne tegne – blev kattehovederne til, den enkle krop og en hale.
Hun havde lavet et PowerPoint med mange forskellige malerier af Rosina Wachtmeister. Der ud fra snakkede de om farver, former og mønstre, forgrund og baggrund - som alt sammen skulle give eleverne inspiration til deres eget arbejde. Nogle elever havde brug for at kigge længe på inspirationsbillederne – mens andre bare kastede sig ud i tegningen af deres helt egen personlige kat. Ud fra Susannes oplæg om mønstre, om halvmånen, om katten – og om Rosinas kærlighed for katte og hjemløse dyr i det hele taget, kastede eleverne sig ud i små skitser.
Susanne forklarer, at hun altid forsøger at have den æstetiske læreproces i baghovedet hver gang, hun starter et forløb op. At give eleverne en sanselig oplevelse i billede (eller lyd), skærpe deres opmærksomhed og skabe en stemning, som gør det nært for dem.

En fint eksempel på en personlig fortolkning

Indenfor den rammen Susanne sætter, er der rig mulighed for at tegne/male med sit helt eget udtryk. I stedet for at eleverne tegner hver sin kopi af et billede, får de værktøjerne og den rette viden, til at gøre værkerne unikke og til deres egen fortolkning.
Hun gør eleverne opmærksomme på, at hun ønsker, at beskueren skal kunne se en reference til Rosina Wachtmeister i deres billeder. Det kan være i kattene, i formsproget, i baggrunden, mønstrene eller i farverne. I den ramme er det elevernes proces, deres arbejde, deres flow og deres indtryk og dernæst udtryk, som bliver det bærende i opgaven. "I mine forløb er det jo altid en overvejelse af, hvor meget min plan skal fylde. Jeg kan sætte rammen – og håndhæve den... eller jeg kan lade eleverne bryde rammen, hvis jeg kan se, det går i en interessant retning. Og så må jeg måske ændre min plan."

Selvfølgelig var 4.B pavestolte af deres billeder. De rundede det hele af med en festlig fernisering for de forældre, som havde mulighed for at komme, samt en klasse med ukrainske børn. Med popcorn og saftevand samt elevoversættelse til engelsk – om kunstneren Rosina Wachtmeister - så var der ikke et øje tørt.

Læs mere om æstetiske lærerprocesser her, og hvilken effekt de har på eleverne og undervisningen.

Læs den nyeste forskning om, hvordan æstetisk undervisning generelt kan medvirke til at nedsætte elevers stress.