Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver
Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Maskeforløb på mellemtrinnet: En rejse gennem kunsten og historien
En guide til maskearbejde på mellemtrinnet. Udforsk den kulturelle og kunstneriske betydning af masker og forbered dine elever på at udtrykke sig gennem et maskedesign.
Billedkunst giver eleverne en fantastisk mulighed for at udforske deres kreativitet og udtrykke sig gennem forskellige kunstformer. Et spændende projekt, der ofte fanger unge kunstneres fantasi, er maskefremstilling. Denne praktiske aktivitet giver ikke kun eleverne mulighed for at skabe fantastiske kunstværker, men opmuntrer dem også til at udforske kulturhistorie, selvudfoldelse og historiefortælling. I dette blogindlæg vil jeg dykke ned i den fascinerende verden af maskefremstilling i billedkunstundervisningen på mellemtrinnet og guide dig gennem trinene for sammen med eleverne at skabe jeres egne unikke mesterværker.
Maskernes historiske og kulturelle betydning
Masker har været en stor og vigtig del af den menneskelige kultur i århundreder. De er blevet brugt til mange forskellige formål, såsom religiøse ceremonier, ritualer og kunstneriske udtryk. Ved at introducere eleverne til maskernes historiske og kulturelle betydning, kan vi billedkunstlærere inspirere dem til at udforske menneskets rige historie og de forskellige kunstneriske traditioner, der har brugt masker.
Inddrag faglig læsning, notatteknik og research
Når du skal begynde et maskeforløb, så kan du starte med at sætte eleverne til at lave en fælles brainstorm, om alt det de ved om masker. Hvis man som udgangspunkt beder dem tænke og reflektere med hv-ordene (hvem, hvad, hvor, hvordan, hvornår, hvorfor osv.), så kommer I rundt om alt fra corona-masker til halloweenmasker og teatermasker. Hvem bruger masker, hvornår bruges der masker og hvorfor bruges der masker?
Undersøge derefter masker fra forskellige kulturer og tidsperioder. Har du ikke nogen på lager, så lad dem finde en masse på nettet. Lad eleverne undersøge videre i par, evt. på nogle udvalgte hjemmesider. Lad dem finde formålet med masker i forskellige kulture, og hvordan masker blev brugt i forskellige ceremonier og traditioner. Dette vil ikke kun udvide deres kulturelle horisont, men også sætte gang i deres fantasi, når de overvejer den historie, de ønsker, at deres ege masker skal fortælle.
Materialer og redskaber - der er mange muligheder
Saml de nødvendige materialer og værktøjer til projektet:
- Papmaché, ler og kardus
- Akryl maling, pensler, tørpasteller eller oliekridt
- Tuscher, blyanter og farveblyanter
- Dekorationselementer så som fjer, perler og stof
- Lim
- Saks
- Elastisksnor eller bånd til stropper (hvis I laver masker man skal kunne have på)
- Lerredskaber hvis I arbejder med ler
Skulpturering: Når basen eller formen masken skal laves på er klar, kan eleverne opbygge deres maske, med udgangspunkt i deres design. Det er her, de kan tilføje detaljer som ansigtstræk, teksturer og andre elementer.
Maling og udsmykning: Efter at bunden er tør og formet, kan eleverne male deres masker med akrylmaling. De kan også bruge tuscher, oliefarver eller farveblyanter til at tilføje finere detaljer.
Udsmykning: Eleverne kan udsmykke deres masker med forskellige dekorationselementer som fjer, perler, stof eller andre ting, der passer til deres design. Dette trin tilføjer et ekstra lag af personlighed til elevernes masker.
Tørring og udstilling: Lad maskerne tørre helt, før de udstilles i klasseværelset, aulaen, i montre, eller ved et skolearrangement.
Har du valgt, at I skal lave 'flade' masker, altså tegne dem, så skal du bruge kardus (alle tre farver kan bruges), blyant og oliekridt. Eleverne tegner først op med blyant, og efterfølgende tegner de oven på blyantstrengen med en sort oliepastel. Derefter giver de den gas med farver. Til sidst kan de klippe masken ud og montere den på et stykke kontrastfarvet kardus.
Husk at runde forløbet af med en evaluering.
Maskefremstilling kan være et forløb, der kombinerer kunstnerisk udtryk med kulturel undersøgelse. Det giver eleverne mulighed for at dykke ned i maskernes rige historie og samtidig opmuntre eleverne til at udvikle deres ege kreativitet og fortælleevner. Gennem undersøgelse af maskers historie, planlægning af en udformning og praktisk processer kan eleverne skabe masker, der ikke kun afspejler deres kunstneriske evner, men også formidler deres unikke fortællinger. Et maskeforløb er en vidunderlig måde at fremme kreativitet, individualitet, kulturel bevidsthed og selvudfoldelse hos mellemtrinnets elever.
Læs med i mine tidligere indlæg om masker:
- Kimmy Cantrell maskeforløb i billedkunst - del 1
- Kimmy Cantrell maskeforløb i billedkunst - del 2 & 3
- Kimmy Cantrell maskeforløb i billedkunst - del 4
- Kimmy Cantrell maskeforløb - 5. og sidste del
- Afrikanskinspireret masker og traditioner