En kreativ begyndelse på skoleåret: Idéer til den første billedkunst­undervisning 

Når skoleåret starter, er der intet bedre tidspunkt at sætte en kreativ tone for dine elever end i den allerførste billedkunstundervisning. Uanset om du underviser elever i indskolingen, mellemtrinnet eller udskolingen, så er det vigtigt at vælge aktiviteter, der både engagerer og inspirerer. Her er nogle idéer til, hvordan du kan gøre den første billedkunsttime til en god oplevelse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Introduktion og isbryderaktiviteter

  • Kunstnerisk navneskilt: Lad eleverne lave deres egne navneskilte ved hjælp af forskellige kunstmaterialer som farveblyanter, maling, glimmer, *dims* osv. Så får de mulighed for at udtrykke deres personlighed og kreativitet fra starten af skoleåret. Mange elever elsker fri leg med materialer. Skiltene kan evt.  gemmes, skulle der væres vikar i løbet af skoleåret.
  • Tegn et sommerferieminde: Bed eleverne om at tegne eller male deres bedste sommerferieminde i et postkortformat. Bagefter kan de kort præsentere, hvad de har lavet og sætte nogle få ord på. De kan også formulere det i en sætning eller to, og så kan teksten udstilles med værket, som hænges op som årets første mini-udstilling. Opgaven hjælper dem med at genskabe kontakten mellem dem og at lære hinanden bedre at kende.
  • Vision board: Lad eleverne lave et vision board for, hvad de håber at lære og opnå i billedkunstundervisningen i løbet af året. Bed dem om at indarbejde svarene til spørgsmålene: Hvad er jeg allerede god til?, Hvad vil jeg gerne blive bedre til?, Hvilke materialer kan jeg bedst lide at arbejde med? og Hvad synes jeg er bedst ved faget?
    Så kan I evt. genbesøge deres vision boards, når skoleåret går på held, og se på, om noget har ændret sig.
  • Brug fantasien: Klip mellemsmå brikker ud fra magasiner og blade, eller klip en tilfældig mandala om i mindre stykker, inden du giver eleverne hver sin brik. De limer deres brik på midten af et stykke papir, og derefter tegner de ud fra det og hvad de synes det ligner. Se og læs, hvordan mine elever før har arbejdet med opgaven.
  • Den sjove og våde: Vi maler med vand. På en varm sommerdag, som vi ofte har en del af, når eleverne er tilbage på skolebænkene, så er det hyggeligt og rart at være ude og det gør ikke noget, hvis nogen bliver lidt våde, for det tørrer hurtigt igen. Jeg har før haft god erfaring med, at mine elever har malet med vand. Det er en form for hurtigt, fordampende streetart. Læs om hvordan vi bar os ad her.

Kreative (selv)portrætter

  • Fantasi-selvportræt: Lad eleverne lave et lille selvportræt, men tilføj fantasielementer som at tegne sig selv som en superhelt, et mytisk væsen eller i en fantasiverden. De kan tage udgangspunkt i deres individuelle skoleportrætter fra Aula, som du forinden har printet ud.
    De kan også bruge billederne som de er, og så tilføje elementer, af alt det de har I hovedet af tanker, drømme, interesser og ting de kan lide.  Eleverne kan lave en collage af deres interesser, hobbyer og yndlingsting ved hjælp af gamle magasiner, farvet papir og andre materialer. Forestil dig et mylder af ting, ord og tanker, som svæver over hovedet på eleven. 
  • Tegn halvdelen af dig og en ven: Klip/skær elevernes portrætter halvt over, og bland dem godt. Giv hver elev halvdelen af en andens portræt og halvdelen af deres eget. Lad eleven forsøge, at tegne sig selv, som den anden halvdel af deres klassekammerat. 
  • Spejlselvportræt: Giv hver elev et spejl og bed dem om at lave et selvportræt. De kan bruge blyanter, farveblyanter eller maling. Dette projekt hjælper med at udvikle observationsevner og selvbevidsthed.
  • Kunstnerisk dagbog: Måske kan jeg argumentere for og overbevise dig om, at en dagbog er en form for selvportræt. Eleverne kan starte en kunstnerisk dagbog, hvor de kan tegne eller male deres følelser og oplevelser. Dette kan være en løbende aktivitet gennem hele året, som timen enten starter med eller rundes af med. Du kan kombinere den med refleksionsøvelser eller skitse- og idébog. Vil du gå i dybden med en skite- og idébog, så kan du overveje, at eleverne laver hver deres artbook. Læs mere om min erfaringer og hvordan man gør her.

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Klassens kunstværk

  • Fællesskabsværk: Start året med et stort fællesprojekt, hvor hele klassen arbejder sammen på et stort værk eller en stor collage. Det kan skabe en følelse af fællesskab og træne samarbejde. Den klassiske opgave er, at du giver hver elev et stykke af en stort værk, som er nummereret, og de skal så forsøge at tegne/male det selv. Til sidst sætter du og alle elever deres "brikker" sammen, så det igen danner et stor sammenhængende værk. 
  • Kunstnerisk træ: Lav et stort "træ" på et stykke papir eller karton, og lad hver elev bidrage med et blad eller en blomst, hvor de skriver deres navn og en ting, de elsker ved billedkunstundervisning. På den måde kan du også lære dine elever bedre at kende, hvis du er deres nye billedkunstlærer. 

Kunstskattejagt

  • Materialejagt: Giv eleverne en liste over forskellige kunstmaterialer og redskaver og bed dem om at finde og samle dem i faglokalet. Det kan hjælpe dem med at blive bekendt med materialerne og hvor de opbevares, og dermed også, hvor de skal lægges på plads.
  • Elementjagt: Lav en liste over billedkunstens elementer (linjer, former, farver, teksturer) og bed eleverne om at finde eksempler på disse i faglokalet eller i skolegården. De kan tage billeder med skolens Ipads.
  • Perspektivjagt: Lav et stjerne- eller posteløb, hvor du har inddelt eleverne i grupper, og udstyret dem med en Ipad i hver gruppe. Løbet kan fx have fokus på perspektiv. I så fald kan et par af posterne fx være: "Tag et billede i fugleperspektiv" eller "Tag et billede, hvor der er en tydelig forgrund, mellemgrund og baggrund". 

Introduktion til kunsthistorien

  • Kunstnerens hat: Hav en "kunstnerens hat" med navne på forskellige kunstnere eller kunststile i. Lad eleverne trække et navn fra hatten, Google navnet og find billedeksempler på smartboardet. Nu skal eleverne lave en hurtig skitse eller et maleri inspireret af den kunstner eller stil. Gerne på tid, for at understrege, at der ikke er en forventning om, at det skal ligne eller være i nærheden af perfekt. De skal bare have opvarmer deres billedkunstmuskler :)
  • Kunsthistorie-tidslinje: Introducer en simpel kunsthistorie-tidslinje med kendte kunstnere og kunstværker. Bed eleverne om at vælge en kunstner eller et kunstværk, som de finder interessant, og lad dem undersøge og lave en kort præsentation af vedkommende.
    Du kan også, hvis du har en fleksibel eller dynamisk årsplan, bede dem vælge, hvilke af kunstnerne/værker, som de kunne have lyst til at lære mere om det kommende skoleår. 

Teknik-introduktion

  • Teknikstationer: Opret små stationer med forskellige kunstteknikker (fx skygge, perspektiv, mønstre) og lad eleverne rotere mellem stationerne for at prøve hver teknik.
  • Eksperimenter med materialer på små stationer: Lad eleverne eksperimentere med forskellige materialer som blyanter, pasteller, akvarel og akrylmaling for at blive fortrolige med dem. De kan evt. alle starte med et lærerred eller andet passende, og med det roterer rundt mellem forskellige stationer. Du kan sætte et ur, så de kan se, hvor lang tid, der er ved hver station. Uret ringer, når de skal skifte og forsætte til en ny materiale-station, hvor de tilføjer noget nyt til deres værk. 

Tilbageblik på året der gik

  • Lav en tips en 13'er med indhold fra sidste års billedkunstundervisning. På den måde kan de repetere sidste skoleårs billedkunst på en sjov måde og du får vækket deres sløve sommerferiehjerner ved at trække tråde til det gamle og kendte.
  • Lav quiz og byt med spørgsmål om indhold I har arbejdet med sidste skoleår. Det kan være alt fra: "Hvem var Kusama?" til "Hvilke farver skal man blande for at lave grøn?". Det er helt afhængig af, hvad I har arbejdet med.
  • Vendespil med kunstnere og eksempler på deres værker (hvor du selvfølgelig har skrevet kunstnerens navn under værket, for at understøtte deres hukommelse eller bare fordi det er ny viden for nogen). Du kan også bruge et vendespil til at introducere dine elever for, hvad de kan forvente af indholdet af billedkunstundervisningen det kommende år. Du kan inddrage alt fra billeder af materialer + materialets navn, kunstnere + et af deres værker eller et spørgsmål og svaret der hører til. 

Afslutningsvis er det vigtigt at gentage, at den første billedkunstundervisning sætter tonen for resten af skoleåret. Ved at vælge engagerende og kreative aktiviteter kan du ikke kun fange elevernes interesse, men også skabe et miljø, hvor de føler sig trygge ved at udtrykke sig selv og eksperimentere med kunst. Uanset om det er gennem selvportrætter, fællesprojekter eller personlige refleksioner, vil disse aktiviteter hjælpe dine elever med at opdage glæden ved kunst og udvikle deres kunstneriske færdigheder.

Har du andre gode idéer til den første billedkunsttime? Del dem gerne i kommentarfeltet nedenfor! Jeg ser frem til at høre om dine erfaringer og inspiration.