Folkeskolens billedkunstrådgiver

Kyndelmisse er ikke kun en fejring af lyset, men også en mulighed for at bringe en lysende kreativitet ind i vores billedkunstundervisning.

En kreativ fejring af lysets genkomst

En tværfaglig mulighed mellem kristendom og billedkunst venter dig i februar. Den 2. februar er ikke kun en dato i kalenderen, men åbner også op for utallige kreative muligheder i billedkunstundervisningen. Jeg taler naturligvis om Kyndelmisse. Dagen er en fejring af lysets genkomst og en perfekt lejlighed til at udforske symbolik, farver og former i vores kunstneriske praksis med eleverne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Lysets genkomst: En rejse gennem symbolik

Kyndelmisse, også kendt som "Lysenes fest," markerer det punkt på året, hvor dagene bliver længere, og mørket trækker sig tilbage. Denne overgangsperiode mellem vinter og forår er fyldt med symbolik, der kan inspirere vores elever til at skabe kunst med dybere betydning.

Sammen med eleverne kan I udforske :

  1. Lysets kontraster: Lad eleverne skabe kunstværker, der spiller med kontrasterne mellem lys og skygge for at illustrere den skiftende årstid.
  2. Symbolik i farver: Diskuter med dine elever, hvilke farver der repræsenterer vinter og forår. Lad dem eksperimentere med farvepaletter for at formidle overgangen mellem de to sæsoner.
  3. Naturens genkomst: Tilskynd eleverne til at skabe kunst, der viser naturens genkomst og de første tegn på forår, måske gennem blomster, spirer eller dyr, der vågner af deres vinterdvale.

Læs evt. Janne Skovbjergs indlæg om kyndelmisse fra 2022. Der kan du både læse om hvad kyndelmisse er og hvordan du kan inddrage det i din religionssundervisning. 

Aktiviteter til billedkunstlektionerne omkring Kyndelmisse

Lysinstallationer: Lad eleverne eksperimentere med lysinstallationer ved at skabe små lamper eller lygtehuse, der symboliserer lysets sejr over mørket.  Eleven kan tegne en s/h stregtegning på hvidt kopipapir, inden den scannes ind på en vinylskærer. Indsæt derefter det valgt papir, som lanternen skal laves af. Form den evt. rundt om et gammel syltetøjsglas og sæt et fyrfadslys ned i. Temaet kan fortolkes på mange måder, og skal afspejles i deres værk.

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Skyggespil: Udforsk skyggespil som et kunstnerisk udtryk. Eleverne kan opstille scener ved hjælp af lys og skygger for at formidle fortællinger om overgangen fra vinter til forår. I et mørkt rum ophænges et stor hvidt lagen eller lærred. Bagved opstilles lamper, så der kan laves skyggespil bagved lagnet. Lad eleverne lave en fortælling med udgangspunkt i teamet og lys og mørke. De kan arbejde i hvidt karton og med blomsterpinde, så de laver en form for dukketeater. De kan lave en lille forestilling i grupper, som de andre grupper ser, eller de kan filme med en stop-motion app, som efterfølgende kan redigeres og ses af mange. Skoletube har mange gode apps, hvor de kan bearbejde deres video, indsætte baggrundsmusik, lydeffekter mm.

Lysets portrætter: Bed eleverne om at skabe portrætter, hvor lyset spiller en central rolle i at fremhæve ansigter og skabe stemning. Inddrag evt. billedredigering, hvor de skal inddrage farver eller symboler fra teamet. 

Notan: en oplagt mulighed for at arbejde med kontraster, lys/mørke, sort/hvid mm. 

Som lærere er det også vigtigt at engagere eleverne i refleksion og diskussion om deres kunstværker. Spørg dem, hvordan de har valgt at repræsentere Kyndelmisse i deres kunstværk, og hvordan symbolikken afspejler deres egne følelser omkring overgangen fra vinter til forår.

Glædeligt snarligt forår.