Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver


Blog
Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk
I dag var vores sidste omgang med billedkunst, inden vi om nogle dage går på en velfortjent påskeferie. Jeg manglede derfor et miniforløb på to lektioner, som ville give mening for både eleverne, faget og min forberedelsestid. Det gav mening at arbejde med inspiration i den amerikanske illustrator Chris Piascik. Han arbejder oftest på en tegne Ipad/tablet, og havde vi haft tegneredskaberne til det, så var vi uden tvivl gået den vej og havde prøvet kræfter med det. I dag tog vi dog en klassisk analog tilgang til værket.
Jeg synes, at det giver god mening, at man bruger faget til at præsentere eleverne for job, hvor kunstnere bruger fagets viden, materialerne og redskaberne som levevej. Ikke alle bliver en Rembrandt eller Yayoi Kusama, men mange bruger kreativitet som levevej alligevel, for eksempel en illustrator.
Materialer:
Jeg viste eleverne en 2 min. lang YouTube video, hvor man så, hvordan Chris lavede det, som mange nok ville kalde kruse-dulle tegninger. Vi undersøgte, hvad der var særligt ved hans værker, og brugte de træk, da vi selv skulle lave hvert vores. Jeg understregede, at det var vigtigt, at felterne ikke blev hverken for store eller for små. Er de for store, så bliver udtrykket ikke lige så spændende eller interessant at gå på opdagelse i. Bliver felterne for små, så bliver de svære at tegne og lave detaljer i.
Vi fandt frem til, at Chris tegner:
Eleverne skulle første vælge, om de ville lave en rummelig form eller én lang streg. De tegnede med en medium tyk sort tusch og brugte tynde sorte tuscher til de mindre detaljer. Da der var omtrent 1/3 af tiden tilbage fik de besked på at de skulle farve, hvis de ikke var begyndt endnu.
Undervejs fik eleverne feedforward af mig og hinanden, med udgangspunkt i listen ovenover. Vi brugte den til at sikre os, at alle tegnene var repræsenteret. De fleste elever kom i mål, men nogen manglede de helt små detaljer, da vi begyndte at montere deres værker.
Mangler du en anden lille idé til en gang billedkunst op til påsken, så kan du måske bruge min idé fra sidste år. Læs med på Stress af i påsken med neurografisk tegning. Eller måske kan du kombinere de to idéer og tegne en kruse-dulle tegning og bagefter gå på jagt efter former og figurere der har med påsken at gøre: æg, kaniner, kyllinger og forårsblomster.
Rigtig god påske, når du kommer så langt.
Har du lyst til at blive blogger? Ansøg om en blog her
Bemærk: Bloggere på folkeskolen.dk repræsenterer kun egne holdninger
Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver