Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver
Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
I mellemtiden - når der bliver plads i årsplanen
Det er godt at have en plan, men det er også helt okay at afvige fra den. Det gjorde jeg i sidste uge, fordi det gav mening.
Frida Kahlo må vente!
Sidste gang kom jeg til at love, at jeg ville udgive et indlæg med idéer til et Frida Kahlo forløb på mellemtrinnet. Det skal nok komme, men bare ikke før om et par uger.
I mellemtiden er der nemlig sket alt muligt andet, der påvirkede min planlægning og undervisning.
(Års)planen bliver forstyrret af ture, fagdage, emneuger og lige om lidt også en efterårsferie. Det gør som regel ikke noget, heller ikke denne gang, for min årsplan er dynamisk med luft til skøre idéer og sjove påfund. Du kan læse mere om min langsomme årsplan her.
Nu viser det sig, at vi har et par uger mellem vores netop afsluttet Asger Jorn forløb og det Frida Kahlo forløb, som jeg gerne ville starte op.
Det er to seriøse forløb. I ved nok hvad jeg mener. Nogle forløb er lidt tungere og mere seriøse end andre. Der er som regel fokus på alt fra fagord/begreber, teknikker, samarbejde, delprocesser, evaluering, udstilling mm. Og så er der de lidt lettere forløb, som i højere grad er til for at eleverne kan nyde processen. Det kan være træning og vedligeholdelse af lærte teknikker. Det svarer nok lidt til, at man træner de fire regningsarter i matematik eller læser frilæsning i dansk.
Lejlighed til medbestemmelse
Med de nu to ledige uger, så fik eleverne lov til at vælge, om de ville starte op på et nyt og længere forløb med det samme, som ville køre indover efterårsferien, eller om vi skulle lave et mindre og lettere forløb, som kunne køre indtil skolens emneuge i uge 40.
De valgte det korte forløb, med gode argumenter og dermed blev det besluttet, at vi først starter op på Frida Kahlo forløbet efter efterårsferien.
Jeg fik mulighed for at inddrage dem og deres medbestemmelse i faget, og jeg kunne få lov til at præsentere dem for et kort, men stadig lærerigt forløb, som jeg var faldet over på de sociale medier, og som jeg virkelig gerne ville afprøve.
Det korte forløb - bier i bikubben
Helt kort fortalt, så havde jeg en Plan B. Jeg havde nemlig forberedt Mia Lyhnes bikube-forløb fra Teach'n'fun.
Det er et fællesværk, hvor hver elev bidrager med en del af værket. Eleverne skal tegne en eller flere bier og arbejde med Neocolor 2 farver, som med lidt vand kommer til at ligne akvarelmaling. Til slut skal deres værker klippes ud og samles til et stort fælles værk som udstilles.
Forløbet giver eleverne lejlighed til at fordybe sig i tegning, at tegne det de ser, og ikke det de tror, de ser. Nogle eleverne vil kæmpe med at ramme størrelsen på biens enkelte dele, andre igen vil brillere og naile det.
Dernæst kommer farvelægning med farveblyanter, som også virkelig kan skille vandene og udfordre nogen. Farvelægning er slet ikke så ligetil, når det ikke skal ende fladt.
Mia har lavet en skabelon med en trin-for-trin beskrivelse, som er gratis og lige til at printe på hvidt A3 kardus. Derudover havde Mia brugt en tegnevejledning til den bi, som eleverne skulle tegne i deres små sekskantede værker. Dem har jeg også fundet og brugt. Jeg printede og laminerede vejledningerne, så de kan bruges igen og igen fremover. Planen er at lave et lille bibliotek med tegnevejledninger.
Vejledningen til bien er fundet på Pinterest og du kan nemt gøre det efter. Kopier billedet af vejledningen ind i et word-dokument og printe dem, hvis du som jeg vil laminere og gemme dem til en anden gang.
Vi bruger de sidste par gange på at tegne, male og klippe ud, inden de skal udstilles. Efter efterårsferien tager vi fat på Frida Kahlo, og som lovet får du de gode idéer serveret, inden du går på ferie, så du forhåbentlig også kan komme i gang.