Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver
Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Hu-hej med Asger Jorn
Asger Jorn er en af Danmarks mest berømte kunstmalere, men han var meget mere end det. Ifølge Jorn kunne alle være kreative og skabende. Man behøvede hverken dyrt kunstnergrej eller store talenter, så længe man havde fantasi og gå-på mod. Med mit forløb til 4.årgang kommer eleverne både til at bruge fingrene, glaskugler, pinde, næser og en masse andet.
Forslag og idéer til at arbejde med Asger Jorn
Volapyk og forvirrende titler
Jorn gav ofte sine værker forvirrende titler, og nogle gange fik de slet ikke nogen. Han ville gerne have, at beskueren selv skulle bruge sin fantasi, når vi så på hans billeder. Andre gange brugte Jorn nogle af sin babys volapyk-ord sin titler på sine billeder.
Lad eleverne lave deres egen liste af volapyk-ord. Inddel dem i små grupper og lad dem vælge et volapyk ord hver. Lad dem beskrive billedet, som kunne passe til ordet. Eksempler på volapyk ord, som du kan bruge:
- Akada
- Gurkalit
- Losko
- Gof Lublu
- Nunina
- Find selv på flere
Sniksnak
Find værket "Vinden fører os bort" (1970) på nettet og snak om:
Hvor mange forskellige blå farver brugte Jorn i billedet?
Hvad var jeres yndlings farve da I var mindre?
Hvad er jeres yndlings farve i dag?
Hvilken farve synes I, er den smukkeste i billedet?
- Stil et minutur på 3 minutter. Begynd ved den smukkeste farve og kig rigtig godt på billedet. Rundt til siderne. Op og ned og tilbage igen. Når uret ringer, så fortæl hinanden om, hvad I har fået øje på i billedet.
- Til venstre i billedet er der en stor blå figur. Hvordan bevæger den sig? Vis det til hinanden med jeres kroppe. (Aktiviteter delvis fra bogen 100 Jorn eksperimenter)
Gammelt papir og nye (dé-)collager
Mange af Jorns billeder foregår i fantasiens verden. Han lavede fantasivæsner med skarpe klør, pels og farlige tænder. Han gik rundt i gaderne i Paris og rev gamle plakater ned af murene, og så brugte han plakaterne til at lave nye billeder.
Fantasidyrscollager
- Alle river en form ud af et stykke brunt kardus eller andet egnet papir.
- De afrevne papirstykker limes på et nyt fælles stykke blåt papir.
- I fællesskab tegnes der klør, ansigter, tænder, vinger, haler og andet på de brune afrevet stykker så de forvandler sig til farlige dyrecollager.
Fantasidyrsdécollager
klip en masse fotografier eller billeder ud af dyr fra en bog, et blad eller printet fra nettet.
Klip dyrene fra hinanden, så dele kan komponeres til nye dyr. Klip hovedet af en bjørn og sæt det på flamingoens lange hals, sæt krokodille halen på fisken og andefødderne på koen.
Lim det nye dyr på et stykke sort kardus.
Eller
- Tegn hver jeres fantasidyr på brunt kardus. Brug farvekridt, en masse farver og sort som kontrast.
- Alle elever stiller sig overfor hinanden i to rækker.
- Derefter skal de rive deres tegningen over, så dyrets hoved og krop bliver delt ved halsen. De bytter nu hoved med den elev de står over for.
- Det nye hoved og krop samles på et nyt stykke papir, så et nyt fantasidyr fødes.
Virtuel omvisning på Musseum Jorn
Tag med på den virtuelle omvisning af det berømte værk Trolden og fuglene: "Et værk fyldt med legende figurer og farverig energi."
Der er mange andre værker, som du selv kan blive inspireret af og inddrage i undervisningen.
Kugleskøre kuglemalerier
4.klasses første forløb i dette skole år er Asger Jorn og hans kuglemalerier.
For flere år siden indkøbte jeg to net med glaskugler for netop at kunne lave Asger Jorn inspireret kuglemalerier. Nu skal de støves af og bruges igen. Denne gang arbejder vi med sort blæk, det bliver sikkert et værre sjovt svineri.
Hvis du vil prøve det af, så skal I bruge: papir, blæk (eller maling), teskeer, glaskugler (2 pr. elev), plastik handsker, små bøtter til blækket og evt. låg fra kopipapirkasser eller papkasser der passer til den papirstørrelse I bruger.
Læg to eller flere kugler ned i bøtten med blæk. Scoop kuglerne op med teskeen og læg dem på papiret. Rul kuglerne rundt med hænderne (som selvfølgelig har plastikhandsker på). Gentag evt. processen med en ny farve.
Værket kan evt. klippes op i lige store firkanter og sættes sammen på ny.
Eksperimenter evt. med andre ting der kan trille. Tørre ærter, småsten eller perler. I større format kan det samme forsøges med et stort lagen. Eleverne holder i alle hjørner og en tennisbold, bordtennisbold eller en helt anden slags dyppet i maling eller blæk trilles rundt på lagnet og der laves et kæmpe kuglemaleri.
Inden I facebookgruppen Kundskab og Kaos kan du hente det kunstnerportræt/arbejdsark som jeg udleverer til mine elever i forbindelse med vores kommende Asger Jorn forløb.