Folkeskolens billedkunstrådgiver

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Sorte negle i billedkunst

Vi har arbejdet med sort ostevoks, og med i købet kommer de sorte negle og de klistret fingre.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kropssprog, bevægelse, ostevoks, situationer og fotografi. Det er nogle af de ord, som årets sidste forløb i billedkunst har drejet sig om.

I første del af processen tegnede eleverne skitser, formede figurere i sølvpapir og derefter i ståltråd, for til sidst at sætte ostevoks på metalskelettet. 

I dag fik de lidt mere tid til at få det sidste ostevoks på, hvorefter de i små grupper,  blev sendt ud for at iscenesætte deres figurer. 

Vi havde god tid og meget ro i dag, så der var også tid til, at eleverne kunne komme med ønsker til næste års undervisning i billedkunst. Særlige emner, temaer, kunstnere, genre, materialer, teknikker osv. var i spil og blev diskuteret. Uanset om jeg skal have mine elever næste år eller ej, så synes jeg det er vigtigt at indsamle deres ønsker og input. En ny lærer vil have et udgangspunkt og personligt ville jeg selv stræbe efter at få plads til deres ønsker i årsplanen. 

Min erfaring er stadig, at jo mere man inddrager eleverne i planlægningen af de praktisk-musiske fag, jo mere opbakning og motivation opnår man fra dem. Inddragelse og medansvar fungerer næsten som et klasseledelseværktøj, hvis det bruges rigtigt.

Min kommende 6.klasse ønsker at arbejde med: 

  • Digitale collage (man kan evt. udvide med billedmanipulation)
  • Ler (snirkelkrukker fx)
  • Malerier på lærred (akryl)
  • Jackson Pollock 
  • Et fællesværk

Og det giver mig meget at arbejde med, så det burde være muligt at inddrage deres ønsker.

Har I nogle forløb, som er et hit i 6.klasse, så del idéen i en kommentar eller send mig en mail.

Ikke alle portalerne har så mange forløb til 6.klasse, så vi skal selv igang. Og hvorfor opfinde hver vores dybe tallerken, hvis vi kan dele én stor?

Jeg indsamler idéer til et indlæg med gode idéer til 6.klasses årsplan, så du må også meget gerne sende mig en mail på sarahurgaard@live.dk, med et konkret forløb som senere deles her på siden.

Ellers god fornøjelse med de sidste 15 skoledage! Og god fornøjelse, når vi allerede snart skal starte planlægning af næste skoleår.

Powered by Labrador CMS