Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Indtryk bliver til udtryk - ekspressionisme

Ekspressionisme kræver en sanselig tilgang til den kreative proces. Genren danner rum for, at eleverne giver udtryk for deres sanselig indtryk af verdenen.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ekspressionisme kommer fra det fransk expressionisme, af expression 'udtryk', fra latin exprimere 'udtrykke'.[i] Det går normalt ikke stille for sig, men det gjorde det altså i 6.klasse her til morgen.

Jeg ved ikke om det var de tidlige, mørke morgentimer eller om det var valget af baggrundsmusik. Vivaldi, De fire årstider, strømmede ude af højtaleren og eleverne sad bøjet ind over deres værker.

Vi arbejder i øjeblikket med ekspressionismen, som i korte træk handler om at udtrykke følelser, tanker og egne indtryk af verden.  Jeg har tidligere oplevet store armbevægelser og udtryk, men denne gang var det en helt anden stemning der bredte sig i rummet.

Vi startede ud med teoridelen, hvor vi forinden analyserede eksempler af Edvard Munch og Vincent van Goghs. På den måde fik vi en fælles referenceramme. Der var mange andre kunstnere, som vi kunne have taget fat på, men nogle gange er de store malere, klassikere, bare de rigtige at tage med ind.

Ekspressionisme har sit udspring i Europa, særligt i Tyskland og Østrig fra cirka 1905-1925. I modsætning til impressionismen tager ekspressionismen udgangspunkt i det indre. Der sættes farver og farvesymbolik på det indre, som får form og bliver besjælet og forvrænget. Stilen sætter ord, lyd og farver på kunstnerens indre og personlige følelser, fornemmelser og selvoplevede indtryk. Ekspressionismen er en fælles betegnelse for kunstnere, der voksede op i en verden, de følte sig fremmedgjorte i, og som de gennem deres kunst forsøgte at sprænge rammerne for. Det er jo ikke så langt fra de følelser, som mange børn og unge kæmper med i dag. Vi kunne også have hevet var Edvard Munch, Paul Cézanne, Vincent van Gogh, Paul Gauguin og Henri Matisse, som var særligt fremme i stilperioden.

Som en del af elevernes medbestemmelse, så valgte mine elever at male med akrylmaling på lærreder, men her kunne vi også have gjort det på mange andre måder.  Generelt er der mange måder at gribe genren an på. Man kunne fx:

  • Fordybe sig i enkelte kunstnere fra stilperioden og lave parafraser af udvalgte værker.
  • Trække fire følelser, dele et A3papir i fire dele, skrive følelserne på bagsiden af hver del, og lad eleverne tegne hver følelser og efterfølgende lade dem gætte hinandens følelser.
  • Smag, duft, farve og forme. Uddel bolcher og lad børnene tegne og farve smagene. Alternativt kan man også bruge blindsmagning eller lave små glas med krydderier (dufte), som kan inspirere.
  • Vælg 2-4 stykker instrumental musik, og lad eleverne male rytmer med kul på hvidt papir, fixer efterfølgende.

I virkeligheden kræver ekspressionisme en meget sanselig tilgang til processen, genren giver rum til, at eleverne giver udtryk for deres sanselig indtryk.

[i] https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ekspressionisme

Powered by Labrador CMS