Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver
Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Byrådet og billedkunstfaget samarbejder
Byrådet i den lille by, hvor min skole ligger, har spurgt, om mine elever og jeg kunne have lyst til at hjælpe med et lille blomsterkumme-projekt, som skal forskønne området ved en nyopført busholdeplads lige foran vores skole. Selvfølgelig sagde jeg ja til en omgang vaskeægte gadekunst og åben skole.
Tilbage i december 2022 fik Brøderup et nyt varetegn og skolen fik en ny portal.
Lige ude foran skolen, havde busholdepladsen fået en moderne ansigtsløftning, og med den lille by det er, så skulle det selvfølgelig fejres. Det blev det, men danseopvisning fra SFO'ens børn, taler fra byråd og ledere, mere underholdning, kage og varm kakao til alle skolens elever og så selvfølgelig konfettirør. Der var ikke et øje tørt.
Da repræsentanter fra byrådet spurgte min leder, om det ikke kunne være noget for skolen at forskønne de store betonblomsterkummer, med dertilhørende lavendel, så var min leder hurtig til at spørge, om det ikke var noget for mig og mine elever. Jeg siger aldrig nej til at synliggøre billedkunstfaget og inddrage eleverne i den kreative proces, og jeg siger sjældent nej til en udfordring, så det gjorde jeg selvfølgelig heller ikke denne gang. Hvordan skulle jeg kunne afvise en gang vaskeægte gadekunst?! Jeg var dog hurtig til at invitere og inddrage min årgangskollega, da vi altid er på udkig efter noget, vores elever kan samarbejde om, for at knytte bånd på tværs af vores klasser. Hun var heldigvis også klar på en udfordring, og heldigvis for mig, for hun er super inspirerende at arbejde sammen med!
Det er et fedt forårsprojekt, hvor det er godt, at man har mere end ét fag med de elever der skal være en del af det, for det kan være nødvendigt, at lægge timerne om, så vi i en periode veksler dansk og billedkunst timer.
Det er praktisk, at der er mange elever, og når jeg skriver mange, så er vi samlet set kun hvad der svarer til en normal klasse på 26 elever, men til gengæld har vi to lærerkræfter, som bliver nødvendigt, da jeg kun kan være på et område ad gangen, og da jeg selvfølgelig ikke kunne begrænse mig til kun at skulle male blomsterkummerne ved holdepladsen.
Jeg besluttede mig for også at inddrage de store kampesten vi har liggende i vores ydre skolegård. De har tidligere været malet, og trænger også til et ansigtsløft. Ved at lave det samme design på blomsterkummerne ude ved busholdepladsen, og føre det videre ind gennem skolegården på kampestenene, så får vi forbundet områderne og udvider på den måde skolen visuelt. What's not to like?!
I mellemtiden har jeg og en repræsentant for byrådet aftalt, at jeg laver er overslag på udgifterne forbundet med projektet, så det forhåbentligt kan godkendes. Så kan vi være klar til at begynde, når vejret bliver lunere.
Der er selvfølgelig forberedelse til projektet. Jeg har aldrig lavet værker udendørs, som skal kunne tåle al slags vejr, og da jeg gerne vil sikre mig, at det udendørsmaleri på kummerne holder sig pænt længe, så må jeg gøre mit forarbejde.
Hvis du heller ikke har prøvet at male noget, der skal holde i al slags vejr, og vil du gerne selv prøve kræfter med det, så deler jeg snart et indlæg med de redskaber, forberedelser og erfaringer jeg finder frem til.
Og så er det jo rigtig godt, at min årsplan aldrig er mere rigid, end der kan gøres plads til spændende projekter og sjove muligheder, som pludselig melder sig.