Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Kimmy Cantrell maskeforløb - fase 2 og 3

Uddan dine egne mini-eksperter og frigør mere tid i undervisningen.
Serie i fem faser: Kimmy Cantrell maskeforløb med 6.klasse, 1 lektion om ugen.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Som så mange gange før, så har jeg undervurderet, hvor hurtigt tiden går i billedkunst.
Vi bruger tid på at gå frem og tilbage til faglokalet, tid på instruktion og teori, tid på at finde materialer frem og rydde op kort tid efter. I år har jeg ikke mulighed for at brug mine pauser eller forberedelse på at lægge materialer klar, så det hele skal nås inden for den ene lektion hver uge.

Jeg havde afsat 8 uger/8 lektioner til maskeforløbet, men nogle af processerne kan bare ikke klares på en enkelt lektion. I hvert fald ikke uden, at der opstår frustration fra både min og elevernes side af. Vi når lige at få ler frem, få det æltet og rullet, og så skal vi pakke væk igen. Det flow og den fordybelse, som er så vigtigt for faget, er helt umuligt at opnå.
Jeg er blevet nødt til at bytte rundt på nogle af mine timer, så vi kunne have to sammenhængende lektioner to gange. Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, når jeg har billedkunst med mine elever. Når der er fagfordeling, så sørger jeg altid for, at have mindst et fag ud over billedkunst i samme klasse, så jeg kan lave dobbelt lektioner på de årgange, hvor der kun ligger en lektion billedkunst om ugen.

Nu er vi omsider i fase 2 og 3, men de overlapper hinanden. Du kan læse om alle fem faser her. Alle elever er i gang med deres masker i ler, og flere er begyndt på farvelægning af deres tegninger. Det tager tid, mindst 2-3 lektioner at lave maskerne. Imens de tørre, så farver de deres tegninger færdigt.

Der æltes og rulles ca. 1 cm tykke lerplader.
Tag en kopi af den maske, som skal overføres til lerpladen. Placer kopien oven på lerpladen og kør forsigtigt langs streger og konturer på tegningen, så masken overføres til leret.

Lerprocessen er den mest tidsfølsomme proces og det er også her, hvor jeg som lærer løber hurtigst for at hjælpe og vejlede elever. Der er meget teknik forbundet med lerarbejde og der er mulighed for mange lærerige samtaler undervejs. Dem vil jeg ikke undvære, men jeg kan ikke nå det hele. Derfor benytter jeg mit tit af mini-eksperter.
Jeg lære en lille gruppe elever, dem der først når til næste fase, de forskellige teknikker, så de kan hjælpe mig med at lære dem videre til deres klassekammerater. Det fungerer rigtig godt! Det giver dem selvværd og selvtillid, lærer dem at vidensdele, lære dem at bruge de ord og begreber, som vi bruger i forløbet og træner dem i at have samtaler om processen og at kunne forklare, hvordan og hvorfor man arbejder med de forskellige teknikker.

Jeg oplever meget sjældent, at have elever, som mangler vente opgaver. Der er ALTID noget de kan justere, gøre bedre eller vejlede klassekammerater i.

Forhåbentlig bliver de sidste lermasker lavet færdig i næste uge, så de kan tørre, ind til vi kommer hjem fra lejrskole. Så skal de farves og lakeres, inden både kunstnerportrætter, skitser, tegninger og lermasker skal udstilles på skolen.

TIP til fladt lerarbejde!
Lad eleverne rulle deres lerplader ud, læg dem på hver deres underlag og arbejd videre på dem. Vi har brugt skæremåtter og træplader, som jeg havde viklet husholdningsfilm omkring. Det er nemt og pladsbesparende, når vi stabler dem i to bunker, lægger dem i en stor sæk og lukker den tæt. Desuden undgår vi at noget tørre ud. Leret holder sig fint og fugtigt i mindst en uge.