Blog

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Vaskeægte gadekunst lavet af eleverne på 4.årgang, Fladsåskolen afd. Korskilde

Udendørs malerier - hvad skal man bruge og hvordan bærer man sig ad?

Jeg har den sidste måneds tid undersøgt og indsamlet viden om, hvad der skal bruges af materialer, hvis man kaster sig ud i et maleri, som skal males på en udendørs væg, facade, herregårdssten eller lignende. Det er lidt af en jungle, men jeg har undersøgt det, så du ikke behøver at gøre det.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Leder du efter en vejledning til, hvordan du og dine eleverne kan male udendørsværker? Den vejledning kunne jeg også have brugt da jeg først begyndt at undersøge det nærmere.
Værkerne jeg skal lave med mine elever, skal males på beton og sten, og de skal udsættes for al så slags vejr. Skal du også prøve kræfter med nogen lignende, så er indlægget her måske relevant for dig. Jeg har samlet erfaring fra andre, så du ikke behøver at gøre det. Du kan bare følge vejledningen, og springe ud i det med dine elever.

Jeg havde aldrig selv malet noget der skulle holde til al slags vejr. Det jeg har erfaring med, har altid været værker, der skulle hænge under et halvtag og derfor ikke var så udsat. Det har været værker, der kunne/skulle tages ned, når det var tid til noget nyt, og derfor var det ikke lige så permanent, som det at male direkte på overflader, som ikke bare kan flyttes eller fjernes. Selvfølgelig kan det altid males over igen, men man vil gerne undgå alt for mange lag maling, som potentielt kan skalle og efterlade en helt ny form for utilsigtet décollage*.

Mine elever skulle male på store betonrør, dem som mange steder, bruges som solide blomsterkummer. Jeg har undersøgt, hvad man kan male og hvilke redskaber man bruger. Jeg har også undersøgt, hvordan man lukker overfladen, så værket får en længere levetid, men som med alt andet streetart/gadekunst, så er levetiden begrænset og vil uanset hvad, ikke holde for evigt.

*Décollage er i kunsten det modsatte af collage; i stedet for at et billede er bygget op af hele eller dele af eksisterende billeder, skabes det ved at klippe, rive væk eller på anden måde fjerne stykker af et originalt billede (Wikipedia).

VIGTIGT!
Inden du bliver alt for begejstret, så skal du overveje dette: Inden I skal begynde at male udendørs, er det vigtigt, at den overflade I skal male på er helt tør. Det er derfor en god idé at planlægge jeres projekt til en periode, hvor der har været tørvejr i en uges tid. Det samme gælder for skygge, da det ikke er optimalt at male i direkte sol. Malingen vil tørre alt for hurtigt.
Kig på vejrudsigten, og planlæg ud fra, at det ikke vil regne det første døgn, efter I har færdiggjort jeres projekt. Overfladen skal gerne have tid til at tørre og hærde, inden den påvirkes af vand og koldere temperaturer. Det er altså en fordel at male i foråret, sommeren og sensommeren, så I undgår regn, og så vejret også er lunt.

Redskaber:

  • Akrylmaling - vær opmærksom på, at der findes med og uden glans. Jeg foretrækker uden. Akrylmaling holder bedre på farve en oliemaling, og akrylmaling er ikke lige så sårbar, når det kommer til afskalning og pigmentændringer på grund af sollys.
  • Alternativ til akrylmaling - 'udendørs' maling eller facade maling. Jeg købte 18 x 1/4L bøtter tonet maling. De løb op i omkring 1100kr.
  • Primer - hvis du bruger akrylmaling, så er det vigtigt for at sikre, at akrylmalingen kan hæfte, og især hvis overfladen I skal male på er porøs eller ikke har været malet før. Primeren skal passe til underlagt - den må ikke være oliebaseret. Besøg din lokale malerforretning eller læs lidt mere her. Måske kan jeres lokale servicefolk oven i købet vejlede jer.
  • Malerpensler - en masse forskellige typer, både store og små. Små svampepensler er også gode, hvis I maler på overflader med stuktur, så kan en svampepensler/dupper lige få malingen helt ind. Vi købet 3 pakker a de billigste pensler i det lokale (billige) byggemarked. Der var for knap 100kr, og vi fik 30 pensler. De var IKKE en god kvalitet, men de fungerede fint til formålet. Derudover supplerede vi små og tyndere pensler fra billedkunstlokalet. Her brugte vi omkring 30 og vi havde 25 malende elever i gang.
  • Grydesvampe (kan undværes) - En pakke af de farverige grydesvampe fra det lokale supermarked kan også være en god idé at have ved hånden. (Det afhænger af værket I skal male. Vi skulle ikke bruge dem.)
  • Tandbørster, opvaskerbørster (kan undværes) eller andre sjove malerredskaber, hvis det passer til værkets stil.
  • Malerruller (kan undværes) i forskellige størrelser afhængig af værkets omfang og detaljegrad.
  • Håndværkerblyant og/eller skolekridt (kan undværes)
  • Pølsebakker eller store plastik ølglas, bruges til at hælde maling op på. Et bedre alternativ er kondibøtter/yoghurt bøtter med låg, så malingen kan gemmes fra gang til gang. Minimer spild og maling, og man undgår, at skulle blande sig frem til den farve, man brugte sidste gang. Spørg din lokal grillbar, om de har nogle egnet plastikbøtter med låg eller tjek jeres indkøbsaftale. Vi brugte en række store ølglas, og det var super til vores behov.
  • Akryl fernis, flydende. Kun hvis der males med akrylmaling. (Vælges en mat gøres farverne lysere og vælges en Gloss fremhæves farver og kontraster.)
  • Pensel til akryl fernis
  • Projektor (valgfrit)
  • Sandpapir og spartel til udbedring, hvis nødvendigt
  • Plastikbalje, spande og vandekande til vand
  • Vand, til at renser pensler i
  • Store låg, papstykker eller malerbakker som pensler kan hvile på mellem brug
  • Køkkenrulle, eller lignende til at tørre pensler og fingre i
  • Forklæder / malertøj, evt. plastikovertræk til sko

Min proces

Mine elever har malet med udendørsmaling. Vi malede direkte på tidligere malet betonkummer, så vi har ikke forbehandlet. Overfladen var ru så vi satser på, at malingen kan hæfte. Uanset hvad, så holder gadekunst aldrig for evigt, og derfor forventer vi ikke, at levetiden er mere end et par år.

FØR: Ugerne op til vores male-fredag arbejdede vi med Joan Blond. Hun er en australsk samtidskunster med knald på farverne. Du kan Google dig til mere viden om hende, hvis du får lyst til at kaste dig ud i et projekt magen til med dine egne elever. Hendes værker tiltalte mig, netop på grund af farverne og de naive blomster og former hun bruger. Med guidning, ville eleverne i 4.klasse kunne lave noget der ligner.
Vi analyserede en masse af hendes værker, og fandt frem til alle hendes karakteristika:

    • mange farver
    • blomster
    • planter
    • blade
    • fyldt blade/gennemsigtige blade
    • lianer
    • "løbere" med maling
    • "stempelformer" med pensler
    • forgrund: planter med blade (mørkt)
    • baggrund: store felter af farver: (lyst)
    • kontrast mellem lys og mørke, og mellem bløde og spidse blade
    • organiske store former i baggrund
    • sorte og hvide blade/planter
Baggrunden er malet i store organiske former
Vi maler omkring de små skader.

UNDER: Eleverne blev inddelt i grupper af 4-5 elever, og hver gruppe fik en formand. Formandens opgave var at sikre, at eleverne fulgte overnævnte karakteristika. Hver gruppe fik også udleveret en gruppekasse, fra kopipapir, hvori der stod 8 store plastikkopper til maling og pensler. De fik også et inspirationskatalog, som jeg selv havde tegnet på A3, med eksempler på blomster og former, som Joan Blond bruger i sine værker.
Derudover fik hver gruppe et referencebillede. Billederne var forskellige og alligevel indeholdte de alle Joan Blonds særlige træk. Det var vigtigt, at elevrene holdte sig til inspirationskataloget og referencebilledet, da man skulle kunne se den røde tråd mellem alle seks blomsterkummer.
Først malede de baggrunden i store organiske former. Da hele kummen var dækket havde de deres første pause.
Efter pausen skulle de i gang med forgrunden. Vi talte om grupperinger af blomster, overlapning, størrelsesforhold og placeringer. Undervejs var der endnu en pause inden de malede de afsluttende detaljer.

Farverne og grupperinger er spot on.
Nærbillede af detaljerne.
Knald på farverne.
En sart men stadig autentisk farvekombination

EFTER: Sidste del af processen bliver en evaluering og en dokumentation af processen. Eleverne skal beskrive og evaluere deres proces fra start til slut. Det bliver et samlet produkt, som vi udstiller på skolen.

Forslag til din proces

Jeg har delt vejledningen op i tre dele, en uden elever, en med elever og en valgfri med eller uden elever. Det gør jeg fordi, at selvom det er godt for eleverne at vide, hvilket arbejde der går forud for den kreative proces, så er det vigtigt at forarbejdet og efterbehandlingen gøres virkelig grundigt, hvis værket skal holde. Det er nemmere at overskue processen og kvaliteten, hvis man selv har stået for det. Jeg vil dog anbefale, at man evt. tager nogle procesbilleder, eller får en kollega til at tage dem af en, imens man forbereder basen, og bruger det som en del af elevintroduktionen forinden den sjove del af den kreative proces.

Vejledning:

Uden elever

  1. afhængig af ambitionen med værket og stilen der skal males i, så kan man enten bruge en projektor, hvor man har tegnet/printet værket ud på en overhead, eller man tegne direkte op i frihånd. Uanset hvad, så anbefaler jeg at bruge en af de tykke håndværker blyanter til at tegne op med. Alternativt kan bruges kridt, men så skal man nå at tegne op inden næste fase, da kridtstregen ellers vil forsvinde i mellemtiden.
  2. Forbered den base I skal male på. Hvis I skal male på en væg, eller som os, på store betonrør, så skal du forberede ved først at fjerne løs puds og evt. reparere og udbedre revner med betonspartel. Har overfladen tidligere været malet, så er det godt at vide med hvilken type maling. Akryl, der males oven på oliemaling vil hurtigt begynde at skalle af. Slib evt. overfladen med groft sandpapir, for at skabe en ru flade, som akrylmalingen bedre kan hæfte på.
  3. Støv af med en kost, fx fra en fejebakke og mal overfladen med primer. Det skal tørre helt op, før man kan male på det. Derfor er det også vigtigt, at du tjekker vejrudsigten. Primer forsegler overfladen, og undgår at underlaget suger alt malingen. Dermed kan du mindske forbruget af maling, og det sikrer at akrylmalingen kan binde til overfladen. Det er et vigtigt trin i processen.
  4. Mal hele overfladen med en akryl grundfarve. Hvid vil få stærke farver til at stå stærkere frem, frem for at male dem direkte på en mørke eller grå overflade.

Med elever

Denne del afhænger af, hvordan I strukturer processen. Bruger I en hel dag med tørrepauser ind i mellem, eller deler I det op over et par dage. Det afhænger selvfølgelig også af værkets størrelse og omfang. Det meget individuelt, men husk at tage højde for tørretider i mellem lagene.

Jeg kan anbefale, at man evt. har en vente aktivitet - eleverne kan for eksempel male med vand i skolegården, hvis lagene lige skal tørre lidt, inden man kan fortsætte. Alternativt kan en fodbold og en omgang fangeleg også gøre det.

  1. Del værket op i baggrund, mellemgrund og forgrund. Mal baggrundens dele først. Hvis værket har store flader, bruges de store ruller og pensler, til at male de store flader. Først derefter males mellemgrund og forgrund. Til sidst males detaljerne. Det er vigtigt, at vejret ikke er alt for varmt, og at solen ikke står direkte på, men det er også vigtigt, at det ikke er for koldt eller for fugtigt. Akrylmaling har en hurtig tørretid, og er vejret for varmt, vil eleverne ikke kunne nå at fordele malingen hurtigt nok på den varme base, inden den tørre ind. Er vejret eller overfladen for fugtig, så vil akrylmalingen ikke kunne hæfte sig ordenligt og det vil lynhurtigt begynde at falde af i store flager. Det ideelle tidspunkt er når det der males står i let skygge og når luften er tør og lun.
  2. Nu males mellemgrund og forgrund. Brug mindre pensler og svampe til detaljerne. Husk eleverne på, at det er rigtigt vigtigt, at penslerne vaske grundigt af i den første store vandbalje, inden de vasker den af de mindre vandspande og først derefter kan de skifte farve. Have køkkenrulle klar til at tørre penslerne efterfølgende rens, så malingen ikke bliver fortyndet af vandet, og ikke løber ned af værket. Er det varm i vejret, skal pensler og svampe vaskes af mellem brug, så de ikke ligger og tørre ud.

Med eller uden elever

  1. Når værket er færdigt og tørt, pensles 1-2 lag akryl fernis ud over hele overfladen. Det er vigtigt, at det er en fernis til akrylmaling, da det ellers kan ødelægge malingen. Er det et område, som er meget udsat for støv, sand, vand, bilos og andet skidt, så kan 3-4 lag være nødvendigt. HUSK, hvert lag skal tørre helt inden det næste påføres. Læs nærmere på produktet for tørretider.
FØR
Efter