Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver


Blog
Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk
Leder du efter en vejledning til, hvordan du og dine eleverne kan male udendørsværker? Den vejledning kunne jeg også have brugt da jeg først begyndt at undersøge det nærmere.
Værkerne jeg skal lave med mine elever, skal males på beton og sten, og de skal udsættes for al så slags vejr. Skal du også prøve kræfter med nogen lignende, så er indlægget her måske relevant for dig. Jeg har samlet erfaring fra andre, så du ikke behøver at gøre det. Du kan bare følge vejledningen, og springe ud i det med dine elever.
Jeg havde aldrig selv malet noget der skulle holde til al slags vejr. Det jeg har erfaring med, har altid været værker, der skulle hænge under et halvtag og derfor ikke var så udsat. Det har været værker, der kunne/skulle tages ned, når det var tid til noget nyt, og derfor var det ikke lige så permanent, som det at male direkte på overflader, som ikke bare kan flyttes eller fjernes. Selvfølgelig kan det altid males over igen, men man vil gerne undgå alt for mange lag maling, som potentielt kan skalle og efterlade en helt ny form for utilsigtet décollage*.
Mine elever skulle male på store betonrør, dem som mange steder, bruges som solide blomsterkummer. Jeg har undersøgt, hvad man kan male og hvilke redskaber man bruger. Jeg har også undersøgt, hvordan man lukker overfladen, så værket får en længere levetid, men som med alt andet streetart/gadekunst, så er levetiden begrænset og vil uanset hvad, ikke holde for evigt.
*Décollage er i kunsten det modsatte af collage; i stedet for at et billede er bygget op af hele eller dele af eksisterende billeder, skabes det ved at klippe, rive væk eller på anden måde fjerne stykker af et originalt billede (Wikipedia).
VIGTIGT!
Inden du bliver alt for begejstret, så skal du overveje dette: Inden I skal begynde at male udendørs, er det vigtigt, at den overflade I skal male på er helt tør. Det er derfor en god idé at planlægge jeres projekt til en periode, hvor der har været tørvejr i en uges tid. Det samme gælder for skygge, da det ikke er optimalt at male i direkte sol. Malingen vil tørre alt for hurtigt.
Kig på vejrudsigten, og planlæg ud fra, at det ikke vil regne det første døgn, efter I har færdiggjort jeres projekt. Overfladen skal gerne have tid til at tørre og hærde, inden den påvirkes af vand og koldere temperaturer. Det er altså en fordel at male i foråret, sommeren og sensommeren, så I undgår regn, og så vejret også er lunt.
Min proces
Mine elever har malet med udendørsmaling. Vi malede direkte på tidligere malet betonkummer, så vi har ikke forbehandlet. Overfladen var ru så vi satser på, at malingen kan hæfte. Uanset hvad, så holder gadekunst aldrig for evigt, og derfor forventer vi ikke, at levetiden er mere end et par år.
FØR: Ugerne op til vores male-fredag arbejdede vi med Joan Blond. Hun er en australsk samtidskunster med knald på farverne. Du kan Google dig til mere viden om hende, hvis du får lyst til at kaste dig ud i et projekt magen til med dine egne elever. Hendes værker tiltalte mig, netop på grund af farverne og de naive blomster og former hun bruger. Med guidning, ville eleverne i 4.klasse kunne lave noget der ligner.
Vi analyserede en masse af hendes værker, og fandt frem til alle hendes karakteristika:
UNDER: Eleverne blev inddelt i grupper af 4-5 elever, og hver gruppe fik en formand. Formandens opgave var at sikre, at eleverne fulgte overnævnte karakteristika. Hver gruppe fik også udleveret en gruppekasse, fra kopipapir, hvori der stod 8 store plastikkopper til maling og pensler. De fik også et inspirationskatalog, som jeg selv havde tegnet på A3, med eksempler på blomster og former, som Joan Blond bruger i sine værker.
Derudover fik hver gruppe et referencebillede. Billederne var forskellige og alligevel indeholdte de alle Joan Blonds særlige træk. Det var vigtigt, at elevrene holdte sig til inspirationskataloget og referencebilledet, da man skulle kunne se den røde tråd mellem alle seks blomsterkummer.
Først malede de baggrunden i store organiske former. Da hele kummen var dækket havde de deres første pause.
Efter pausen skulle de i gang med forgrunden. Vi talte om grupperinger af blomster, overlapning, størrelsesforhold og placeringer. Undervejs var der endnu en pause inden de malede de afsluttende detaljer.
EFTER: Sidste del af processen bliver en evaluering og en dokumentation af processen. Eleverne skal beskrive og evaluere deres proces fra start til slut. Det bliver et samlet produkt, som vi udstiller på skolen.
Forslag til din proces
Jeg har delt vejledningen op i tre dele, en uden elever, en med elever og en valgfri med eller uden elever. Det gør jeg fordi, at selvom det er godt for eleverne at vide, hvilket arbejde der går forud for den kreative proces, så er det vigtigt at forarbejdet og efterbehandlingen gøres virkelig grundigt, hvis værket skal holde. Det er nemmere at overskue processen og kvaliteten, hvis man selv har stået for det. Jeg vil dog anbefale, at man evt. tager nogle procesbilleder, eller får en kollega til at tage dem af en, imens man forbereder basen, og bruger det som en del af elevintroduktionen forinden den sjove del af den kreative proces.
Uden elever
Med elever
Denne del afhænger af, hvordan I strukturer processen. Bruger I en hel dag med tørrepauser ind i mellem, eller deler I det op over et par dage. Det afhænger selvfølgelig også af værkets størrelse og omfang. Det meget individuelt, men husk at tage højde for tørretider i mellem lagene.
Jeg kan anbefale, at man evt. har en vente aktivitet - eleverne kan for eksempel male med vand i skolegården, hvis lagene lige skal tørre lidt, inden man kan fortsætte. Alternativt kan en fodbold og en omgang fangeleg også gøre det.
Med eller uden elever
Har du lyst til at blive blogger? Ansøg om en blog her
Bemærk: Bloggere på folkeskolen.dk repræsenterer kun egne holdninger
Læs mere fra bloggen: Folkeskolens billedkunstrådgiver