Min årgang lavede for nogle år siden en teateropsætning med Den lille prins. Roserne fik store blomsterkroner på hovedet

Scener, skitser og kreative kostumer: Sådan kan billedkunstfaget spille en vigtig rolle i skolens teateropsætning

Som billedkunstlærer kan du sætte kulør på skolens teaterproduktion, og her kan du læse om, hvorfor tværfagligt samarbejde både kan være en kreativ genistreg og en omfattende tidsrøver.

Offentliggjort Sidst opdateret

Som billedkunstlærer er der masser af muligheder for at bidrage kreativt til skolens årlige teaterproduktion, især når man underviser elever på mellemtrinnet. Ved at integrere billedkunst i teaterproduktioner åbnes der for spændende tværfagligt samarbejde, hvor elevernes visuelle og kreative evner kan komme i spil på nye måder. 

I dette blogindlæg vil jeg dele nogle konkrete idéer til, hvordan billedkunst kan integreres i teaterproduktioner, samt diskutere fordele og ulemper ved at arbejde tværfagligt, så du kan vælge, hvor energien skal lægges.

Inddrag billedkunst i teaterproduktion

1. Scenografi og scenebygning

En af de mest oplagte måder at inddrage billedkunst på i en teaterproduktion er gennem arbejdet med scenografi. Eleverne kan i billedkunstundervisningen være med til at designe og fremstille kulisser, baggrunde og rekvisitter. Det vil give dem en dybere forståelse for, hvordan et visuelt miljø med rekvisitter med mere kan understøtte historiefortælling og skuespil.

Fordel: Eleverne får mulighed for at arbejde med tredimensionelle projekter og lære om rumforståelse, farver og komposition. Deres arbejde bliver en vigtig del af den samlede teateroplevelse og kan styrke deres kreative selvtillid.

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Udfordring: Scenografiarbejde kræver tid og ofte materialer, som kan være begrænsede på skoler. Samarbejde med andre lærere og ressourcestyring kan derfor blive en udfordring, hvis tiden er knap. Det kræver god planlægning i god tid.

2. Kostumedesign

Billedkunst kan også integreres gennem design af kostumer til skuespillerne. Eleverne kan udvikle deres tegnefærdigheder ved at designe og skitsere kostumer, der passer til karaktererne i stykket. Det giver dem mulighed for at arbejde med teksturer, mønstre og stilarter. Selvfølgelig er det oplagt også at inddrag håndværk&design, hvis de selv skal sy eller fremstille deres kostumer eller dele af dem.

Fordel: Kostumedesign giver eleverne indsigt i modedesign, materialevalg og æstetik. De lærer, hvordan tøj kan formidle en persons rolle og følelser, hvilket er en vigtig del af både teater og visuel kommunikation.

Udfordring: Som med scenografi kan det være tidskrævende at producere faktiske kostumer. Desuden kan det være nødvendigt at samarbejde med håndværk&designlæreren, der har erfaring med syning og tekstilarbejde, hvis man vil skabe kostumer fra bunden.

Den lille prins møder en konge på en ganske lille planet, der oplives over at få en undersåt. Kongen fik selvfølgelig en krone, der var en konge værdig. Alle materialer var allerede på lager i billedkunst og H/D.

3. Plakater og markedsføring

En anden spændende mulighed er at lade billedkunsteleverne designe plakater, programmer og andet markedsføringsmateriale til forestillingen. Eleverne kan arbejde med grafisk design, typografi og billedkomposition når der skal sendes invitationer til forældrene, laves programmer til forestillingen og hænges plakater op på skolen.

Fordel: Denne opgave giver eleverne et indblik i grafisk design og kommunikation. De lærer, hvordan visuelle elementer kan bruges til at formidle budskaber og skabe interesse for en begivenhed. De kan arbejde med kompositioner, farver, skrifttyper og billedplaceringer. Der er rig mulighed for at arbejde med digitale redskaber og programmer. 

Udfordring: Det kan kræve, at billedkunstlæreren har erfaring med digitale værktøjer, såsom PowerPoint, Publisher eller Canva, for at kunne vejlede eleverne i moderne designteknikker. Alternativ skal man finde en masse gode vejledningsvideoer, som man kan være nysgerrige på sammen med eleverne. 

Fordele ved at inddrage billedkunst i tværfaglige projekter

1. Øget engagement: Når eleverne ser, at deres kunstneriske og kreative arbejde har en konkret anvendelse, såsom i en teaterproduktion, kan det øge deres motivation og engagement i undervisningen. Samme effekt får I, når I udstiller elevernes projekter gennem hele skoleåret.

2. Fremmer samarbejde: Tværfaglige projekter styrker elevernes samarbejdsevner. De lærer at arbejde sammen på tværs af faggrupper og at respektere forskellige perspektiver og færdigheder. Det er oplagt at eleverne inddeles i grupper, som bidrager med forskellige opgaver, for at sikre en succesfuld teateropsætning.

3. Udvikling af kreative færdigheder: Billedkunst er med til at udvikle elevernes kreative og visuelle tænkning, hvilket kan være en fordel i mange andre fag og projekter. I Næstved Kommune arbejdes der fx både med Lego Space Challenge og Projekt Edison. Begge projekter kræver, at eleverne kan tænke og arbejde med kreative og innovative processer.  Danmark er desuden et land, der investerer meget og ofte i design og innovation, og de danske elever skal ud og være en del af et samfund, hvor de værdier vægtes højt.

Ulemper ved tværfagligt samarbejde

1. Tidskrævende: Tværfaglige projekter kræver ofte mere planlægning og tid, hvilket kan presse de eksisterende skemaer og læringsmål i billedkunstundervisningen. Forhør dig hos de lærere, der skal være primusmotor på en årgangs teaterproduktion. Afsæt tid og plads i din årsplan. Vær opsøgende på tema, historie mm, så du kan indsamle og indkøbe materialer.

2. Manglende ressourcer: Det kan være svært at finde tilstrækkelige materialer og økonomiske midler til at gennemføre større scenografiske eller kostumerelaterede projekter. Sørg for i god til at begynde indsamling af materialer. Måske kan noget upcycles af genbrugsmaterialer, indkøbes i genbrugen, doneres af forældre mm. Vær ude i god tid.

3. Forskellige forventninger: Lærere fra forskellige fagområder kan have forskellige forventninger og tilgange til samarbejdet, hvilket kan skabe udfordringer, hvis ikke rollerne og målene er tydeligt defineret. Som billedkunstlærer kan du lave din egen to-do-liste med de kulisser, scenografier, kostumer og rekvisitter, som du skal stå for. Du skal også tage stilling til om eleverne skal være med til at lave alle elementer. Du kan også invitere til samarbejde med skolens valgfagshold og deres lærer, hvor de måske kan hjælpe med dele af produktionen. Igen er god tid nøgleordene.

Andre måder billedkunst kan indgå i tværfagligt arbejde

Ud over teaterproduktioner er der mange andre måder, hvor billedkunst kan spille en rolle i tværfaglige projekter:

  • Historieprojekter: Eleverne kan lave kunstværker, der afspejler historiske perioder, kulturer eller begivenheder. Det kan være alt fra malerier og skulpturer til digitale præsentationer. Arbejder en klasse fx med det gamle Grækenland kan I arbejde med gipsrelieffer, gipsskulpturere, mosaikværker og vaser.
  • Naturfag og kunst: Billedkunst kan inddrages i naturfagsundervisningen ved at lade eleverne illustrere naturfænomener, dyreliv eller økologiske systemer. Arbejder I med klima og miljø, så kan eleverne skabe kunstværker, der illustrerer konsekvenserne af forurening, klimaforandringer eller skovrydning med alt fra (digitale)collage til maleri og tegning.  Et andet tværfagligt projekt kan tage udgangspunkt i at undersøge biologiske materialer under mikroskopet og derefter fortolke dem kunstnerisk. Eleverne kan tage billeder af mikroskopiske strukturer, som f.eks. celler eller krystaller, og derefter skabe malerier, tegninger eller digitale kunstværker baseret på det, de ser.  Eleverne får en dybere forståelse for, hvordan små detaljer i naturen kan blive kunstnerisk inspirerende, og det giver dem mulighed for at se sammenhængen mellem videnskab og æstetik.
  • Sprogfag: Kunstprojekter kan bruges til at illustrere eller fortolke litterære tekster, poesi eller dramastykker i dansk- og engelskundervisningen. Eleverne kan skabe visuelle fortællinger eller book covers, der reflekterer teksters temaer. Billedpoesi er en anden fed måde at lave tværfagligt arbejde med sprogfag. Eleverne kan skabe visuelle digte, hvor de kombinerer tekst og billeder på en kreativ måde, f.eks. ved at bruge collager, tekstur eller maleri til at understøtte digtets stemning og budskab. Desuden kan man arbejde med grafiske noveller, med fokus på tegneseriens visuelle virkemidler.

Afsluttende tanker

Som billedkunstlærer er der et hav af muligheder for at bidrage til tværfaglige projekter og skabe meningsfulde forbindelser mellem fagene. Teaterproduktioner er bare én af mange måder, hvorpå billedkunst kan integreres, og eleverne kan få en dybere forståelse for, hvordan kunst kan have en rolle i samfundet, historien og deres egne liv. Selv om tværfagligt samarbejde kan være tidskrævende og kræve ressourcer, er fordelene i form af øget engagement, kreativ udvikling og samarbejdsevner ofte det hele værd.