Blog

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

En meningsfuld ekstra-aktivitet til billedkunst

Roll-a-drawing, meningsfulde ekstraopgaver i billedkunst

I overgangen mellem to forløb vil der altid være et par elever, der er tidligt færdige, og derfor skal have noget relevant at lave en lektion eller to. I indskolingen og på det tidlige mellemtrin, er Roll-a-xxx et hit.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Sidste uges billedkunst lektioner, var de sidste inden værkerne næste gang skal udstilles og forløbet skal evalueres.

Som altid har jeg nogle elever, som blev færdige gangen før, eller som drypvis ville blive færdige i løbet af forløbets to sidste lektioner. Og hvad stiller jeg så op med de elever, så de stadig får noget ud af undervisningen, uden at jeg selv kommer på overarbejde, og uden at miste overblikket og klasseledelsen med børn der keder sig?

Eksempler på landskabstegninger

Mange billedkunstlærere har introduceret deres elever for logbogen. Det er oftest i slutningen af mellemtrinnet eller på valgholdet, at jeg har hørt gode erfaringer med den. Jeg har tidligere selv haft gode erfaringer med, at hver elev fik en gammel biblioteksbog, hvor de tegnede direkte oven på de skrevne sider. Andre gange har vi lavet vores egen tegneblok af genbrugspapir, pap, karton, sider fra blade mm., omslutte dem med en forside og bagside, som de selv dekorerede med personlige symboler, inden de samlede det hele med to metalringe. Igen fungerer det bedst på slut-mellemtrin og valghold.

Min erfaring siger, at indskolingen og det tidlige mellemtrin arbejder bedst med mindre og afgrænset opgaver, hvor resultatet hurtigt viser sig, som aktiverer deres fantasi med et minimal brug af materialer og udfordrer deres evner i et omfang, hvor de sagtens selv kan fortsætte hjemme og uden voksenindblanding.

Roll-a-Van Gogh af elev i 3.klasse

I øjeblikket bruger jeg mit glas med farverige terninger fra lageret, og så printer jeg et par nye Roll-a-xxx skemaer ud. Jeg finder dem altid på Pinterest.

Denne gang havde jeg valgt et vandret og et lodret layout. Henholdsvis et landskab og en Van Gogh inspireret vase med blomster. Uanset hvad eleverne valgte, så skulle de starte med og slutte af med at tegne op med sort fedtfarve. Farverne efterfølgende måtte de selv vælge. Man kan tilføje flere benspænd på farverne, så som kun at arbejde i varme eller kolde farve, eller tegne surrealistisk: I stedet for at farve elementerne de farver, som de normalt har, kunne de bruge farvehjulet og farve med kontrastfarven. Så i stedet for at farve himlen blå, skulle den farves orange, og i stedet for at farve trækronen grøn, skulle den farves rød, den gule sol skulle farve lilla og så fremdeles.

Denne gang fik de fleste af elever lyst til at lave mere end en tegning, og de synes, at det var sjovt, at det var tilfældighederne der bestemte tegningernes elementer. Efterhånden fik de gang i fantasien og tilføjede selv flere og flere detaljer. Og alle kunne være med.

Roll-a-landscape

Aktiviteten er meningsfuld, hyggelig og giver mulighed for at lave relevant ekstra-arbejde i faget.

Listen med roll-a-xxx er lang, find fx: