Små forberedelser til Billedkunstens Dag 2025.

Billedkunstens Dag – en fejring af kreativitet i folkeskolen

Hvert år i marts fejres Billedkunstens Dag i skoler over hele landet. Dagen er en oplagt mulighed for at sætte fokus på billedkunstfagets betydning og skabe rum for elevernes kreative udfoldelse. Men hvordan kan man arbejde med Billedkunstens Dag i den danske folkeskole på en inspirerende og meningsfuld måde?

Offentliggjort

Hvad er Billedkunstens Dag?

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Billedkunstens Dag, onsdag d. 12. marts, uge 11, 2025, er en landsdækkende begivenhed, hvor skoler, museer og kulturinstitutioner markerer billedkunstens værdi i undervisningen og i samfundet. Formålet er at styrke det visuelle fags rolle og give eleverne mulighed for at eksperimentere med kunstneriske processer. Ofte bliver dagen fejret med fælles kunstprojekter, udstillinger eller workshops, hvor eleverne får lov til at arbejde med forskellige materialer og teknikker. Find årets inspirationskatalog lige her.

Sådan kan man fejre dagen i folkeskolen

Billedkunstens Dag giver mulighed for at arbejde med kunst på tværs af klassetrin og fag. Her er nogle idéer til, hvordan dagen kan integreres i undervisningen:

  1. Skab et fælles kunstværk

    • Lad hele skolen bidrage til et stort fælles værk, f.eks. en vægudsmykning, en skulptur eller et street art-projekt i skolegården.
  2. Inspirationsforløb med kunstnere

    • Inviter en lokal kunstner til at holde en workshop for eleverne. Det giver en unik indsigt i kunstneriske arbejdsmetoder og skaber en direkte kobling mellem eleverne og den professionelle kunstverden.
  3. Tema- og materialebaserede aktiviteter

    • Vælg et fælles tema for skolen, f.eks. ”Drømme og fremtider” eller ”Natur og bæredygtighed”, og lad eleverne arbejde med forskellige teknikker såsom collage, tryk, skulptur eller digital kunst.
  4. Udstilling af elevernes værker

    • Afslut dagen med en udstilling på skolen eller i lokalområdet, hvor elevernes værker præsenteres for forældre og lokalsamfundet.
    • Lav en fernisering, hvor eleverne får en juice og en chokoladekiks, som de kan nyde imens de nyder synet af deres kunst.

Hvorfor fejre Billedkunstens Dag?

At dedikere en dag til billedkunsten styrker ikke kun elevernes kreative kompetencer, men også deres evne til at udtrykke sig visuelt og kommunikere idéer. I en tid hvor visuel kommunikation spiller en stadig større rolle i samfundet, er det afgørende, at vi giver eleverne mulighed for at eksperimentere, tænke kreativt og udvikle deres æstetiske sans.

Billedkunstens Dag er derfor en vigtig anledning til at sætte fokus på faget og vise, hvordan kunst kan være en drivkraft for innovation, samarbejde og refleksion i skolen. Så hvorfor ikke bruge dagen som en anledning til at tænke stort, eksperimentere og lade kreativiteten blomstre?