Læs mere fra Folkeskolens billedkunstrådgiver:


Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk
Billedkunstens Dag, onsdag d. 12. marts, uge 11, 2025, er en landsdækkende begivenhed, hvor skoler, museer og kulturinstitutioner markerer billedkunstens værdi i undervisningen og i samfundet. Formålet er at styrke det visuelle fags rolle og give eleverne mulighed for at eksperimentere med kunstneriske processer. Ofte bliver dagen fejret med fælles kunstprojekter, udstillinger eller workshops, hvor eleverne får lov til at arbejde med forskellige materialer og teknikker. Find årets inspirationskatalog lige her.
Billedkunstens Dag giver mulighed for at arbejde med kunst på tværs af klassetrin og fag. Her er nogle idéer til, hvordan dagen kan integreres i undervisningen:
Skab et fælles kunstværk
Inspirationsforløb med kunstnere
Tema- og materialebaserede aktiviteter
Udstilling af elevernes værker
At dedikere en dag til billedkunsten styrker ikke kun elevernes kreative kompetencer, men også deres evne til at udtrykke sig visuelt og kommunikere idéer. I en tid hvor visuel kommunikation spiller en stadig større rolle i samfundet, er det afgørende, at vi giver eleverne mulighed for at eksperimentere, tænke kreativt og udvikle deres æstetiske sans.
Billedkunstens Dag er derfor en vigtig anledning til at sætte fokus på faget og vise, hvordan kunst kan være en drivkraft for innovation, samarbejde og refleksion i skolen. Så hvorfor ikke bruge dagen som en anledning til at tænke stort, eksperimentere og lade kreativiteten blomstre?