Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Cubomania og Franciska Clausen symbiose - collageteknik
Der findes mange former for collage, men alligevel er det næsten altid rivecollager eller exquisite corpse, som der arbejdes med i grundskolen. Måske har du mødt cubomania, hvis ikke, så kan du tilføje endnu en collageteknik til dit repertoire.
Når man arbejder med collage, uanset type, så anvender og arbejder man altid med et eller flere forskellige slags materialer, som kombineres til ét nyt billedudtryk. Farverne og materialernes tekstur er alt sammen med til at påvirke og præge billedudtrykket.
På samme måde som i malerier, så arbejdes der i collagen med komposition og forgrund, mellemgrund og baggrund. Det hele i sammenhæng med tema, udtryk og motiv, som det også står beskrevet i faghæftet for billedkunst. Men det er lidt anderledes med collageteknikken 'cubomania'.
Collage er altid med i mine årsplaner, uanset om jeg har undervist i indskolingen eller på mellemtrinnet. Det er et sikkert hit, for alle kan være med og langt de fleste kan få nogle ret interessante værker, når de arbejder med collageteknikker.
De typiske collageteknikker er nok rivecollager og exquisite corpse. Jeg har en oplevelse og et indtryk af, at cubomania er mindre kendt, og derfor har jeg taget det med her. Jeg kunne sagtens forestille mig, at man i indskolingen arbejder med de første to teknikker og derefter laver en mere avanceret form for collage på mellemtrinnet eller valghold. Det jeg har eksperimenteret med længere nede i indlægget kunne sagtens laves på mellemtrinnet, da man skal tage højde for, at kuberne skal måles korrekt ud, klippes lige og monteres lige.
I al sin enkelthed, så går cubomania ud på, at man har et billede, som klippes op i lige store kuber/tern, for derefter at samle dem på ny, så de danner et nyt billede og udtryk. Enten kan de lægges tilfældigt, eller man kan komponere et bevidst udtryk. Man kan vælge at lave afstand mellem ternene eller lægge dem helt op ad hinanden, når de limes fast. Ved at lægge dem med afstand, så skabes der en ramme, som også påvirker udtrykket.
I påskeferien fik jeg selv mulighed for at lege lidt med teknikken. Næste gang jeg forsøger mig med den, så skal jeg helt sikkert prøve med et portræt, lave helt lige store firkanter og sætte dem helt tæt, når jeg limer dem på mit papir. Jeg tror et portræt vil sætte gang i øjne og hjerne for at skabe sammenhæng, og det vil give en sjovere effekt. Denne gang var kunstneren alene grunden til, at jeg valgte netop mit motiv.
Med inspiration i Arkens nye udstilling, Kvinder i opbrud, som jeg også nød i min ferie, så valgte jeg værket Formernes kontraster (1927), af en af mine egne favoritter, Franciska Clausen. Hun var en dansk surrealistisk maler, senere modernistisk som levebrødskunstner og til sidst som portrætmaler. Hun malede blandt andet smukke portrætter af både Dronning Magrethe og Dronning Ingrid. Men endnu smukkere synes jeg alle hendes kubistiske surrealistiske værker var.
Hun var en kvinde, som først blev værdsat for sin kubistiske kunst meget sent. Hun var en af de første herhjemme til at male surrealistisk kubisme og hun gjorde det ret fantastisk, hvis du spørger mig. Det er tydeligt i hendes værker, at hun fandt inspiration i den tidlige Bauhaus og senere også Piet Mondrains neoplasticisme. Jeg forestiller mig, at hun og Sonia Delaunay, den abstrakte kunst moder, ville have nydt hinandens selskab og beundret hinandens værker.
Du kan se en udstilling af Franciska Claussens værker, i hendes fødeby Aabenrå i Sønderjylland, på Kunstmuseet Brundlund Slot, når de åbner dørene op for en ny udstilling med aldrig set før værker. Hvis du har kortere til Louisiana, så har de en udstilling med Sonia Delaunay, som du ikke skal gå glip af!
Collage inspirations#'s på Instagram, hvis man ligesom jeg altid leder efter inspiration:
#collagequilt #collage #collageart #analogcollage #cubomania #revetcollage #exquisitecorpse