Folkeskolens billedkunstrådgiver

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Tre ønsker og en stjerne

Det som billedkunst kan, er stadig helt særligt og unikt. Dét skal vi holde fast i,  når teknologiforståelsen vinder mere og mere frem.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Året går på held, i morgen er det juleaften, og forhåbentlig er I alle godt igang med at nyde jeres velfortjente juleferie.

Julefreden har omsider sænket sig i mit hjem. Mit hjerte har fundet sin normale rytme, hovedet fungerer uden hovedpinepiller og ordene falder igen fint og sammenhængende ud af munden. Jeg er mig selv igen.

Jeg har nemlig opdaget, at jeg har to udgaver af mig selv. En ferieudgave og en arbejdsudgave.

Ferieudgaven vågner ca. 4 dage inde i en ferie eller friperiode, og dør igen 2 dage inde i en arbejdsuge. Sommerferieudgaven er min favorit. Når ferier er lange nok til, at jeg kan nå at finde helt tilbage til den jeg i virkeligheden føler mig som, og som jeg ville ønske at, jeg altid havde energi til at være.

Sommerferie-Sarah 

Hun drikker meget mere vand og spiser sundere. Har sjældent brug for Panodil Zap eller Treo. Har energi og lyst til at dyrke sine hobbyer.  Har tid til at gå ture og får mere frisk luft. Ser oftest glasset halvt fyldt. Hjælper, smiler og griner mere. Generelt er Sommerferie-Sarah bare meget mere rar.

Og endelig er hun dukket op, sammen med julefreden. 

Selvfølgelig lever Sommerferie-Sarah sundere og har derfor mere energi, men det glemmer hun, når hverdagen fiser afsted, og hun dårlig når at sætte sig ned og spise sin frokost.

Men der er også mange gode ting, som kun arbejds-Sarah får lov til at opleve. 

De dejlige elever, det gode forældresamarbejde og de skønne kolleger. Men især billedkunst faget er med til at holde Arbejds-Sarah kørende, når alt andet i skolehverdagen bliver forjaget og ressource-stramt.

Billedkunst er et dejligt nedslag i en travl hverdag. Ferie-Sarah dukker op i 45 min. på en flad onsdag, og minder Arbejds-Sarah om, at det hele ikke er så ringe endda. 

Selvom der sjældent er tid til selv at være kreativ på de 45 minutter, så bobler Ferie-Sarah over af glæde og energi, fordi hun kan være kreativ gennem sine elever. Det smitter selvfølgelig af på eleverne, som kvitterer ved at forelske sig i faget og glæden ved det kreative. 

Når de 45 minutter er gået, bliver arbejds-Sarah mindet om, hvad billedkunst kan og hvad hun skal kæmpe for, at billedkunst kan få lov til at blive.

3 ønsker og en stjerne til Billedkunstfaget

1. Ønske: flere midler og ressourcer. Selvom vi er mange, som kan få alt ud af intet, så kræver et praktisk fag både materialer, redskaber og viden. Faget skal ikke kun prioriteres ved, at det fremgår af skemaet hele folkeskolen igennem, det skal også have de økonomiske ressourcer til at lykkedes og få succes blandt eleverne. Budgettet er skåret til 1/3 af det jeg havde, da jeg startede for 10 år siden. 

2. Ønske: mere videreuddannelse til de der underviser i faget. Både dem der slet ikke er uddannet og de der skal vedligeholde deres fag. Det skal altid være kvalificeret undervisning. Man ville heller ikke sende en ikke-linjefagsudannet lærer ned i fysik/kemi. Hvis man skal tage faget alvorligt, så starter det med, at ledelsen dækker det med kvalificeret fagpersoner. 

3. Ønske: Back to basis. Teknologiforståelse er smart og vigtigt, men det er at kunne klippe med en saks og at have viden om basal farvelære altså også.

Teknologiforståelse fylder (selvfølgelig) mange steder efterhånden, og det skal også have sin berettiget plads i billedkunst. Men jeg ser flere og flere elever, der kan begå sig på en computer og til gengæld, hverken kan holde på en saks eller blande sig frem til en lilla. Der er noget galt, og det kræver vores opmærksomhed.

En stjerne

Det som billedkunst kan, er stadig helt særligt og unikt. Dét skal vi holde fast i,  når teknologiforståelsen vinder mere og mere frem.

Billedkunst giver mulighed for fordybelse, træne kommunikation, øve kundskaber, nære kreativitet, opnå flow, skabe fællesskaber, finde Jeg'et i Vi'et og meget mere. Billedkunst og dannelse hænger unægteligt sammen. Nok er vores elever ikke verdens bedste til at læse eller regne, men at tænke anderledes og kreativt er vores styrke. Plej det i billedkunst, hvis du er så heldig at undervise i faget.

Glædelig jul og rigtig godt nytår!

 

Powered by Labrador CMS