Sonia Delaunay vil bringe farver, glæde og masser af inspiration ind i dit billedkunstlokale, skriver Sarah Urgaard.

Billedkunstlærer: Sonia Delaunay fortjener en plads i min årsplan

En kunstner, der var med til at forme den visuelle kultur, fortjener en plads i min årsplan, skriver Sarah Urgaard.

Offentliggjort

Når vi underviser i billedkunst, er det vigtigt at præsentere eleverne for kunstnere, der har formet den visuelle kultur. Sonia Delaunay (1885-1979) er en af dem. Hun var en banebrydende kunstner, designer og kvinde, der ikke bare skabte kunstværker, men revolutionerede måden, vi ser farver og former på.

Hvem var Sonia Delaunay?

Sonia Delaunay blev født i Ukraine, men boede det meste af sit liv i Frankrig, hvor hun sammen med sin mand, Robert Delaunay, udviklede kunstbevægelsen orfisme. Bevægelsen havde fokus på lys, farve og abstraktion og udsprang af kubismen og fauvismen. Den omtales også som simultanisme på grund af brugen af simultankontraster

Hun arbejdede med maleri, tekstildesign, scenografi, bogillustration og mode og var en af de første til at integrere abstraktion i dagligdagsgenstande. Sonia Delaunay brød grænser mellem kunst og design og skabte værker, der både var smukke og funktionelle. Hendes brug af klare farver og geometriske mønstre inspirerer stadig kunstnere i dag.

Sonia Delaunay

Hvorfor er Sonia Delaunay relevant i dag?

1. Fokus på farve og form: Sonia Delaunay er en oplagt introduktion til abstrakt kunst. Hendes værker viser, hvordan farver og former kan skabe bevægelse, harmoni og energi – uden at det behøver at forestille noget konkret.

2. Kunst i hverdagen: Hun viskede grænsen ud mellem kunst og design. Ved at designe tøj, tekstiler og bogforsider gjorde hun kunsten tilgængelig for alle. Det er en vigtig pointe for elever, der ser kunst som noget, der kun hører til i et galleri.

3. En kvinde, der banede vejen: I en tid, hvor kvinder i kunsten ofte stod i skyggen af deres mandlige kolleger, insisterede Sonia Delaunay på at stå på egne ben. At inkludere hende i undervisningen understøtter ligestilling og inspirerer elever – især piger – til at se sig selv som fremtidens kunstnere.

Kvindelige kunstnere i årsplanen

Det er vigtigt at inkludere kvindelige kunstnere som Sonia Delaunay i billedkunstundervisningen. Kvinder er ofte underrepræsenterede i kunsthistorien, selvom de har bidraget lige så meget som mænd. 

Ved at give dem plads i undervisningen:

  • Skaber vi et mere nuanceret billede af kunstens historie.
  • Giver vi eleverne forbilleder, der afspejler diversiteten i samfundet.
  • Inspirerer vi alle elever til at tænke, at deres kreative drømme kan blive til virkelighed.
Eleverne har før den kreative del af forløbet, arbejdet med nogle af Sonias værker, som vi har analyseret i fællesskab og i makkerpar. Analyserne bruger vi flere gange i den kreative proces, når eleverne skal have inspiration til farver i deres egne værker.

Opgaver med afsæt i Sonia Delaunay

1. Lav abstrakte malerier: Introducér Sonia Delaunays værker og bed eleverne lave deres egne abstrakte kompositioner med geometriske former og klare farver. Brug cirkler, trekanter og firkanter som udgangspunkt. Tal om, hvordan farverne kan skabe bevægelse og stemninger.

2. Design tøj som Delaunay: Lad eleverne designe deres egne mønstre inspireret af Delaunay, som de kan overføre til en tøjskabelon (Det kan for eksempel være en kjole, en T-shirt eller et tørklæde). Diskutér, hvordan kunst kan blive en del af hverdagen.

3. Collager med farver og former: Giv eleverne papir i forskellige farver og lad dem skabe collager, der minder om Delaunays abstrakte værker. De kan klippe cirkler og andre geometriske former og eksperimentere med, hvordan farverne spiller sammen.

4. Fra maleri til produkt: Lad eleverne overføre et af deres abstrakte værker til en praktisk genstand, for eksempel et mobilcover, en notesbog eller en mulepose. Diskutér, hvordan kunsten kan integreres i vores daglige liv.

5. Oliepastelværker: En klassisk opgave og format er oliepastelværker, hvor eleverne laver hver deres cirkel-komposition med deres passer som redskab, eller ved at bruge runde ting og forme, som I finder på skolen. Bagefter kan farverne, der bruges, vælges med afsæt i teorien om simultankontraster

I mit Sonia-forløb er der lagt op til et mini-tværfagligt arbejde med matematiklæreren, hvor eleverne kan øve sig i at bruge deres passere. Alternativt kan man gå jagt i skolens billedkunstlokale, hvor man kan finde en masse runde ting, der kan bruges som skabeloner. Eleverne kan også selv gå på jagt og finde runde forme.

Hvorfor Sonia Delaunay?

Sonia Delaunay er en kunstner, der viser, at kunst ikke kun er for museer – den kan være en del af alt, vi omgiver os med. Hendes værker inspirerer til at tænke stort, eksperimentere med farver og ikke være bange for at bryde normerne. Ved at inddrage hendes historie og værker i undervisningen giver vi eleverne en stærkere forståelse for kunstens rolle i både historien og deres eget liv.

Så næste gang, du lægger årsplanen, så overvej at give Sonia Delaunay en plads. Hun vil bringe farver, glæde og masser af inspiration ind i dit billedkunstlokale.