Læs mere fra Folkeskolens madkundskabsrådgiver:

Kreativ kostberegning: Det handler ikke om at tælle kalorier
Det handler ikke om at tælle kalorier, men om at give eleverne en forståelse for, hvordan energi og næringsstoffer fungerer i teori og praksis, skriver Christian Svane.
Kreativ kostberegning handler om en analytisk, eksperimenterende og kreativ tilgang til madlavningen og sundhedsbegreber, og ikke om kaloriemanipulation og alverdens samfundsmæssige sundhedsforskrækkelser. Vi kan også kalde det almen dannelse, oplysning og sund fornuft.
Og hvis vi så pakker det hele ind i én stor undskyldning for at lave pandekager, så er alt jo helt og aldeles fantalastisk!
Sundhedsundervisningen
Kostberegning hører til på 8. årgang, hvis du spørger mig.
Det er et led i en større progression i sundhedsundervisning, som er en fjerdedel af faget (et af de fire kompetenceområder).
Jeg arbejder altid ud fra følgende:
- 5. klasse: Introduktion til mad med makronæringsstofferne kulhydrat, fedt og protein. De vises med modeller og plakater, men ingen læsning eller lignende.
- 6. klasse: Læsning og arbejde med makronæringsstoffer både i teori og praksis. Eleverne introduceres også til energibegrebet.
- 7. klasse: Der arbejdes med et sundhedsprojekt, hvor makronæringsstofferne repeteres gennem læsning, kostfibre introduceres og kostråd bearbejdes.
- 8. klasse: Introduktion til mikronæringsstoffer og kostberegning som et redskab til argumentation.
Hvis du er blevet mere nysgerrig på, hvordan jeg arbejder med sundhed og progression, kan du læse mere på www.domesticscience.dk og finde forløbene gratis på MinUddannelse under NGO´er.
Kalorieforskrækkelse
Jeg ser kostberegning som et analytisk redskab, da det giver eleverne argumenter og muligheder for at vise, at de kan analysere kosten. Hvis eleverne kan det, vil jeg tillade mig at sige, at vi befinder os højt oppe på Blooms taksonomi-niveauer, hvor eleverne viser, hvor seje de er til madkundskaben.
For mig handler det ikke om at få eleverne til at tælle kalorier og alverdens næringsstoffer i mad. Det synes jeg snarere er sygeligt. Vi kan derimod lære eleverne at de findes, og hvordan kroppen fungerer og reagerer på energien og næringsstofferne i kosten, og så er vi kommet langt i folkeskoleregi.
Apps og kostberegnere
Du kan finde DTU´s kostbregner her. Det er et super redskab, som er nemt at bruge.
Et lille minus ved DTU´s kostberegner er dog mængden af ingredienser i databasen. Der måtte gerne være flere, men heldigvis kan du oprette og indskrive dem selv.
Du kan også introducere eleverne til apps som MyFitnessPal eller LifeSum. Disse apps kan også bruges som kosteberegner, men eleverne skal bruge tid på at oprette profiler og bliver udsat for reklamer og betalingsmure. Men de er fine redskaber til undervisning, hvis du kan leve med dette.
Beregnende og madkundskabslige hilsner
Christian