Læs mere fra Folkeskolens madkundskabsrådgiver:
Banke, banke på – Hvem der? Kvalitetsprogram! Kvalitetsprogram hvem?
Hvad bringer fremtiden for madkundskab? Ja, det blev jeg ski ikke meget klogere af…
Banke, banke på.
Hvem der?
Kvalitetsprogram!
Kvalitetsprogram – hvem?
Kvalitets-frihed-fordybelse-flere-valgfag-færre-krav-120timer-teknologiforståelse-kortere-skoledage-ingen-idræt-flere-karakterer-ny-timefordeling-2,6-milliarder-til-lokaler-rysteposefordeling-færre-læringsmål-juniormesterlære-ikke-mere-reel-madkundskab-matadorpenge-kvalitetsprogram…
Vi starter med en lille banke, banke på joke.
Jeg vil gøre alt for at dette ikke skal være et debatindlæg. For jeg gider egentlig ikke at bruge tid på denne blog på at diskutere (jo, såfremt vi diskuterer gode ideer med hinanden). Dette er en inspirationsblog til madkundskab!
Men galde kan forekomme i dette indlæg.
Hvilken faglærer er bedst til at udtrykke sin mening eller forhandle med chefen?
Er du god til at snakke din sag?
Har du måske rundsave på albuerne?
Så er det nye folkeskoleforlig lige dig!
For Regeringen har på en eller anden måde fundet penge i systemet, som nogen så skal kæmpe om. Pengene egentlig ikke rigtig øremærket.
Her følger et par nedslag i folkeskoleforliget med fokus på madkundskab.
Hvor finder de alle pengene?
Altså i den kommune, hvor jeg arbejder, hører jeg kun om besparelser… Sådan har det sådan set været i mine 16 år som folkeskolelærer… Senest er 9. klassernes lejrskole blevet sparet væk.
Så hvordan pokker skal kommunen finde penge til alverdens tiltag i deres såkaldte kvalitetsprogram?
Fornyelse og slankning af folkeskolens læreplaner
Til dig som ikke bryder sig om læringsmål, er der gode ting i sigte med kvalitetsprogrammet. Disse vil nemlig blive slanket og reduceret. Hvordan og hvorledes vides endnu ikke.
Hvis jeg måtte komme med en anbefaling, vil det være noget i retningen af at vi skal arbejde med alle indholdsområderne, og at gøre læringsmålene endnu mere vejledende.
Jeg mener at læringsmålene for madkundskab er dybt misforstået og overfortolket. Læringsmålene er supergode til undervisningsplanlægning, hvor de kan være med til at få din undervisning til at spænde vidt og bredt. Mange af målene er allerede vejledende, hvis man læser disse rigtigt.
Timetalsfordelingen og milliarderne
Der kom ikke flere reelle timer til faget.
Der kommer nu officielt 2,6 milliarder til de praktisk-musiske fag – hvor idræt nu er blevet presset ind i fagblokkeskemaet. Så jeg er spændt på, om idrætsfaget også liiige skal have en bid af de 2,6 milliarder? Det var vist ikke intensionen i første omgang.
Dernæst er jeg spændt på, hvordan man fordeler 2,6 milliarder mellem 4 (måske 5 fag)? Her savner jeg stadig en procesplan og måske en fordelingsnøgle. Man må da fra højere instanser have en ide om, hvorfor det lige netop er 2,6 milliarder, som der skal til faglokalerne…
Der er en masse ubekendte perspektiver og potentialer. Har du lidt rundsave på albuerne, en god ide, en åben og nytænkende leder, vil du måske få en bid af kagen, når det kommer til valgfagsdelen med madkundskabsfokus. Her vil jeg helt klart lægge hovedet i blød og byde ind på sigt.
Punkt 8. i kvalitetsprogrammet - Juniormesterlære for de ældste elever
”Alle elever i 8. og 9. klasse får mulighed for at vælge at komme i juniormesterlære, hvor man for eksempel kun er i skole tre dage om ugen og på en virksomhed de resterende to dage”.
Juniormesterlære lyder som et fedt tiltag! Jeg har i mange år gerne vil række ud til lokale madaktører for at høre, om de vil tage nogle af mine elever i små praktikforløb. I Brønderslev Kommune har vi et fedt koncept, der hedder KICK, som måske kunne være en overgang til dette?
Men har Regeringen snakket med landets organisationer for virksomheder, om de reelt set ønsker dette og kan løfte en sådan opgave?
Forstå mig ret, jeg synes det er super, at der bliver rykket på folkeskolen med alverdens tiltag, men hold da op hvor er kvalitetsprogrammet fluffy, kombineret med at man sender en masse penge og opgaver ned i systemet uden en egentlig procesplan.
Som du måske kan mærke, er jeg en smule skeptisk og havde håbet på mere til vores fantalastisk fag.
Efter påsken har jeg endnu mere jahatten på, da jeg starter en ny lille serie op på bloggen; nemlig Madkundskabs-hacks. Dette bliver en lille serie eller del af bloggen, hvor jeg tager fat i nogle af de små ting jeg gør i min hverdag som madkundskabslærer, hvor jeg gør livet og hverdagen nemmere for mig selv som lærer, eller hvor vi kan spare en skilling på et allerede trængt madkundskabsbudget.
Go påske & Madkundskabslige hilsner
Christian