Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Klar på inspiration og uddannelse? Klar på Madkamp!

Nok er der kommet mere fokus på madkundskabsfaget rent politisk. Men der er saftsuseme ikke megen udbud af kurser og videreudvikling af madkundskabslærerens kompetencer!

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tag en tudekiks, madkundskabslærer

Hvert år, når jeg åbner kursuskalenderen fra det lokale UCN, bladrer jeg hurtigt over til de praktisk-musiske fag. Der er ski aldrig noget for en madkundskabslærer…

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Det bugner til gengæld i mange andre fag.

Jeg savner så meget nogle gode muligheder for inspiration og/eller videreuddannelse som madkundskabslærer! Om det er længerevarende kurser eller dagskurser, er mig næsten lige godt. Det er bare rart at komme ud og opleve og blive inspireret til nyt. 

To løsninger…

Heldigvis har jeg en god ledelse, som støtter mig i selvstudier i madkundskabens fagteori, fagdidaktik og pædagogiske og psykologiske vinkler.

Heldigvis kan jeg hvert år tage på Madkamp-kursus hvert år og få en masse ideer. 

Og i år var ingen undtagelse. 

Hvad er Madkamp?

Et fedt koncept, hvor teori, inspiration og praktisk arbejde kombineres. 

Hvert år er der et tema. I år var temaet Krig i køkkenet, hvor vi så nærmere på knapheden og de mange madmæssige muligheder, der er i krigs- og krisetider. Megen mad er nemlig udviklet i krigs- og krisetider og flyttet rundt med krigenes færden. 

Bettina Buhl – madhistorie-ninja uden lige!

Med masser af viden, humor og madhistorisk entusiasme fik vi et overordentlig nedslag i mange madmæssige facetter under anden verdenskrig.  

Forinden fulgte en masse didaktiske muligheder at arbejde med emnet på. 

Vigtigst notere jeg, at krig i køkkenet og knapheden er en tankegang, som vi kan tage med ind i vores bæredygtighedsundervisning.

En frokost fulgte – og så en masse praktisk arbejde i køkkenet. 

Masser af inspiration og vinkler at angribe madkundskabsundervisningen på

Årets kursus gav en masse ideer til planlægning. Der er således en masse didaktisk, teoretisk og praktik information på kurset.   

Vi skulle blandt andet arbejde med innovation og småkager i forbindelse med det sønderjyske kaffebord, som jo er et resultat af en krigstid – eller konsekvens heraf. En grunddej skulle suppleres med smagsgivere og andre ingredienser, mens vi konkurrerede om det bedste resultat. 

Herefter fulgte et arbejde med at udvikle en fremtidens frikadelle eller i krisetid, hvor specielt kødet skal strække en smule mere – ligesom med bæredygtigheden i dag. 

Kunne finde supplere eller finde andre alternativer – en potentiel konkret opgave til elever. 

Jeg bliver aldrig fan af den ikke-planlagte madlavning. Jeg vil helst planlægge minutiøst. Men det er altid sjovt at se, hvad man får ud at pludselige ideer med madkundskabsstuderende og andre lærere. 

Jeg anbefaler på det kraftigste at hoppe på det nærmeste Madkamp kursus, som du kan komme på. 

Madkamps hilsner

Christian