Velkommen tilbage – Gør ikke dette!

Kitchen confidential - Sådan undgår du shitstorm på Aula…

Offentliggjort Sidst opdateret

Vil du undgå en shitstorm på Aula? Så skal du ikke gøre som jeg…

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at dele sine refleksioner i indlæg, deltage i debatten på det faglige netværk samt være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: 
christian@domesticscience.dk

Omkring denne tid sidste skoleår, skulle jeg starte et nyt madkundskabshold op. Rent drengehold i K-klasserne (ca. 8-9 elever). Mega drengerøv!

Madlavning skal være sjovt, og der skal skabes motivation. For madkundskab er folkeskolens fag, hvor der er liiiige lidt højere til loftet, og hvor der kan sniksnakkes lidt mere end de boglige skolefag. Der skal leges og fuskes og mest af alt, skal der være plads til kreativitet. Derfor går læresætningerne fra Fælles Mål om eksperimenterende undervisning godt i tråd med mit mindset i undervisningen. Jeg elsker at eksperimentere i madlavning.

Undervisningsplanerne var klar, energien tanket op, humøret højt og engagementet – lidt for meget – tilsyneladende.

Meeeen der er grænser

Jeg startede således første undervisningsgang med sætningen: ”Jeg kan godt lide at eksperimentere med børn”. 8-9 drenge flade af grin og to pædagoger med røde kinder og masser af fnisen.

Den reflekterende madkundskabslærer vil, måske, tænke at dette var en anelse for friskt, perverst, lærermæssigt naturstridigt på grænsen til det upassende.

Noget kunne tyde på, at andre misforstod mit budskab med min undervisning, da jeg jo selvfølgelig synes det er fedt, når vi kan eksperimentere med maden i sådan en grad, at det bliver en leg i køkkenet, hvor eleverne kan udfolde deres kreativitet. En arena, hvor eleverne får en vis medbestemmelse, hvor de kan afprøve nogle af de teknikker de lærer.

Så var linjen lige som lagt for skoleåret.

Tilbage i ilden og kaosset

Og i ild og kaos, kan alverdens ting ske og blive sagt.

Jeg bruger en del humor i min undervisning – bevidst som ubevidst – og det indtræffer at teenageelever BARE vil misforstå madkundskabslærerens meldinger i faglokalet.

Af eksempler kan nævnes:

”Det er godt arbejde med dine boller der”.

”Så lægger du dine løg på skærebrættet”

”Har du vasket dine hænder, før du rører ved pølsen?”

Men det skaber også en vis stemning i lokalet.

Er du en humorforladt madkundskabslærer, kan du måske finde inspiration her: https://blog.folkeskolen.dk/blog-folkeskolens-madkundskabsradgiver-madkundskab/har-du-taget-pis-pa-dine-elever-i-dag/4688198

Kitchen confidential - Autoritær, autoritet eller laissez faire

Jargonen fra kokkeverdenen kan noget på både godt og skidt. Du er ikke i tvivl om meldingerne i et industrikøkken – og den del er ganske fin at implementere i et skolekøkken.

I slutningen af denne sommerferie har jeg kastet mig ud i Anthony Bourdains Kitchen confidential om en køkkenchef bekendelser på godt og ondt. Og med mine egne erfaringer fra branchen, kan jeg nikke genkende til en del. Specielt jargonens direkthed og lumre undertoner.

Jeg siger ikke, at vi skal tale som kokke i et skolekøkken (læs: for det er et grimt sprog). Men kan madkundskabslæreren, på grænsen til en dissociativ identitetsforstyrrelse, finde mening i en personlighedsspaltning mellem en psykopatisk køkkenchefs autoritet, ageren og muntre sprog, men som en saglig autoritet, der med viden og fornuft viser et godt og professionelt ansigt ud af til, mens det hele foregår med et my af laissez faire rummelighed? Så tror jeg, at vi nailer undervisningen for hårdt!

Men når du gør dette, kan det ske, som for jeg. At tingene misforstås.

Vi skal vægte vores ord. 

Note: Der var ingen shitstorm på Aula – trods alt…

Og vi havde et skideskægt og lærerigt skoleår.

5 hurtige fars-jokes på falderebet

  1. Hvad kalder man en vegetar, der også spiser fisk? – En lystfisker!
  2. Hvad sagde ærten til majskornet? – “Du er lidt poppede, ik?”
  3. Hvorfor tog skelettet til BBQ-festen? For at få lækre ribben.
  4. Hvor gik broccolien hen for at få et par drinks? – Salatbaren.
  5. Hvad kalder man en gris, som kan karate? – Pork chop!

Madkundskabslige hilsner

Og må I få et skidegodt skoleår!

Christian