Blog

Overset emne i madkundskab? Kæmpe shout-out til borddækning!

Påsken er tiden for fine påskefrokoster og selskaber. En tid, hvor der anrettes fine borde og skabes en fantalastisk stemning om måltidet.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens madkundskabs-
rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Og det starter med en fin borddækning!

Og og det kan vi med fordel arbejde med i madkundskab!

Og og og der ligger en masser læring heri!

Og og og og det kan anvendes til prøven (hvis du er teaching to-the-test-kind-of-teacher).

Det har altid været æstetikken i maden, som har drevet mig ind i madfaget. Bevares, det er mega fedt at lave maden, men jeg synes næsten det er lige så spændende at anrette og kæle omkring udtrykket i maden.

Jeg har aldrig været den store borddækker – og det er egentlig dumt og synd, Christian!

For det er bordet og rummet som starter med at sætte stemningen for det/de kommende måltider.

Derfor skal vi gøre mere ud af borddækning!

Og det kan vi godt gøre i madkundskab

Dækker dine elever bord?

Eller bare gør en smule ud heraf?

Vi kan arbejde med æstetikken i og omkring maden. Både læringsmæssigt og som en del af eksamen. Nogen vil måske mene at borddækning ikke tæller så meget til en eksamen, hvis man ikke er oppe i noget med æstetisk relevans. Påstand: Men du vil alt andet end lige blive mere positiv stemt for gruppen, hvis de har gjort ekstra ud af borddækning.

Note: Jeg synes ikke der skal undervises i borddækning udelukkende mod en eksamen. Det er livslæring – de kalder det vist nok dannelse…

Et interview på vej mod et forløb

Jeg har interviewet to tjenere. En af den lidt mere gamle skole, og en, skal vi kalde det yngre, konkurrencetjener. Det mundede ud en artikel, hvor eleverne får nogle pointers og redskaber til borddækning.

Det krævede en tur i genbrug og lidt samarbejde med håndværk og design ift. duge. Lidt forskellige tallerkener, glas, bestik, lysestager, servietter og dækketallerkener og arsenalet var klar.

Er du nysgerrig på, hvordan borddækning kan bringes ind i madkundskaben, kan du læse mere her: https://www.domesticscience.dk/opskrift/daek-dig-bord/

Jeg skulle have undervist i dækdækning på 6. årgang og jeg havde grejet. Men så kom der pludselig en ny mulighed og et jobskifte. Jeg havde ellers alle grejerne klar og undervisningsforløbet på trapperne (det sidste måtte lade sig vente).

En lille vinkel på en prøve-prøve

I forbindelse med mit nyere jobskifte, startede jeg på min nye arbejdsplads med en prøve-prøve, hvor eleverne fik lidt erfaringer med den forestående prøve. Eleverne fik lavet vældig fin mad. Der var dog 2-3 grupper, som valgte at gøre en hel del ud af borddækning.

Eleverne havde arbejdet med mad fra naturen. Og havde trukket en masse "naturlige" elementer ind i bordækningen. En dug kunne have gjort underværker. Men nøj, hvor var der lagt mange tanker i borddækning! Kæmpe thumbs up!

Det skabte en imponerende effekt ved de andre grupper. Og af gode grunde.

Simpelt og elegant! En dug, lidt blomster-halløj og flot foldet servietter.

Og hvem ved?

Måske der også var nogle elever, som blev nysgerrige på tjenerfaget efter folkeskolen…

Madkundskabs- påskelige hilsner

Christian