Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Pimp dit madkundskabslokale – tavlen a.k.a menuen!

Gammelt og slidt eller nyt og sterilt – eller et eller andet heri imellem? Hvordan kan vi skabe lidt mere stemning i et faglokale som madkundskab?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Måske en lille ide til madkundskabslokalet i forberedelsesugerne?

Påstande!

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Et faglokale skal ose af dets faglighed.

Et faglokale skal sætte en vis stemning, hvor det sætter rammerne for den kommende læring.

Hvis vi gør dette, skaber vi allerede en undren og nysgerrighed, inden undervisningen overhovedet er gået i gang.    

Den klassiske tankegang, måske…

Hvordan skal et madkundskabslokale så se ud?

Skal det have en bestemt stil?

Behøves det at have en stil?

En ting er sikkert; jeg er ikke indretningsarkitekt, og vi kan altid plastre hele lokalet til i alverdens plakater med mad og faglighed. Og ofte kan disse plakater sågar anskaffes gratis ved diverse forlag og madkundskabsfaglige organisationer. 

Mit bud – Få en bid fra bistro ind i madkundskabslokalet

Jeg er tosset med den franske bistrostil, hvor du har de hvide klinker og de/den store sorte menutavle(-r). 

De skaber bare en masse hygge i et rum. 

Nedenstående har du min madkundskabsplan for 6. årgang.

Vi har desværre kun tredive skoleuger med madkundskab, men det skal ikke holdes os tilbage for at visualisere læringen.  

To masonitplader på en ramme af nogle restelister fra sløjdlokalet. To-tre lag tavlelak giver en god blank overflade. 

Tre masonitplader på restelister fra sløjdlokalet, to-tre lag tavlelak, og du har en lang tavle.

Her med lidt undervisning for 8. årgang.

Det tager lidt tid at skrive undervisningsplanen på tavlen, men det skaber altså en nysgerrighed, undren og en vis fascination blandt lokalets bruger. 

Tavlen giver anledning til utrolig megen snak; ”skal vi lave det næste gang? Fedt!”, ”skal vi også lave det næste år?”, ”nøj, hvor fråderen, jeg glæder mig sygt meget” osv.

Tavlen giver både lærer og elever et godt overblik og skaber en hyggelig stemning i lokalet. 

Så frem med tavlelakken og/eller i gang med at fedte for skole pedel, hvis du skal have en ekstra hånd. 

Jeg har lavet en lille video, hvor du kan se tavlen. 

Jeg, eleverne, ja sågar kollegaer er tosset med tavlerne. De bliver ofte kommenteret

Så hvordan skal et madkundskabslokale se ud? Og skal det have en bestemt stil?

Hvad gør du for at skabe lidt mere faglighed og madstemning i dit madkundskabslokale?

Madkundskabslige hilsner 

Christian