Læs mere fra Folkeskolens madkundskabsrådgiver:
Hvordan gør du eleverne klar til madkundskabsprøven?
Vi nærmer os prøvetiden med hastige skridt, og eleverne skal måske lige have et sidste par bevinget ord med på vejen til prøven
Hvordan man gør det, kan der var mange måder på.
For mig er det nærmest et mantra, at eleverne ved, hvad det er vi arbejder hen mod, og hvad formålet er. Specielt når det er en prøve, som vi reelt set arbejder hen mod.
Lad mig her understrege, at der er mange vigtigere læreprocesser, dannelsesfacetter og motivation i undervisningen end en prøve. Men om man vil det eller ej, er der en prøve for enden af 8. klasse. Og her skal vi lærere gøre vores til at gøre eleverne klar og give dem en god første oplevelse med prøver.
Sådan gør jeg
Prøver er bare lige med nervøsitet. Det er naturligt, men prøver skal ikke blive noget som eleverne nedbrydes eller frustreres af. De er en potentiel mulighed for at dykke ned i et område og blive endnu klogere herpå. Jeg kan fx ikke lade være med at tænke tilbage på, hvor meget jeg lærte at projektopgaver i folkeskolen eller af at skrive en bachelor på læreruddannelsen. Det var fordybelse i emner i kortere eller længere tid med læring til følge. Og den mulighed er der bestemt med madkundskabsprøven.
Over de to madkundskabsår arbejder jeg lidt i faser, som jeg har skitseret nedenstående.
1. Intro til faget i starten af 7. klasse. Hvad er det egentlig vi arbejde hen mod?
2. Prøve-prøver i slutningen af 7. klasse.
3. Fagdag med en reel prøve, hvor vi forbereder planlægningsfasen i normale madkundskabstimer forinden, men så har vi en decideret prøvedag med madlavning i to timer + eleverne forbereder oplæg og har snak med mig.
4. Et sidste PowerPoint med praktiske informationer om prøven.
5. Udvikling af huskelister og arbejde med prøveoplæg.
Noget jeg har lært gennem min tid som soldat er, at det værste man kan gøre ved mennesker, er uforudsigelighed. Bevares, nu er du ikke truet og i overhængende fare som elev i madkundskab. Men der er bestemt paralleller at trække til undervisning. Der er også en grund til, at vi arbejder med didaktik, struktur og forudsigelighed i læring. Det gør det lærende tryg i læreprocessen – hvad end det er undervisning eller prøver.
Min påstand er, at hvis vi kan bringe eleverne til et sted, hvor de i deres opfattelse føler sig oplyste og bevidste om, hvad der skal ske, finder de mere ro og får en potentielt bedre oplevelse med prøven.
Dette kan gøres til en del af undervisningen, eller gøres til fine anderledes lektioner eller hele skoledag.
Et mega gennemført dias!
Sidder du og tænker, hvor du skal starte, så synes jeg bestemt, at du skal give Nina Ballings PowerPoint et kig.
1Det er eddermame gennemført! Jeg vil tillade mig at sige, at det ruster eleverne godt og grundigt til prøven med infos. Du finder inspiration i Ninas PowerPoint på Facebook
Følger du ikke allerede gruppen?
Så synes jeg du skal tage at gøre det i en fart.
https://www.facebook.com/groups/667417693675228
Her har Nina lagt sit dias op, således du kan hente inspiration.
Jeg oplever heldigvis en masse elever, som efterhånden virker vældig trykke ved tanken om snart at skulle til prøve. Der vil altid være og skal være sommerfugle i mavsen, når vi skal til en prøve.
Gode prøver til alle!
Madkundskabslige hilsner
Christian