Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Passivt spil med prøvevalgfagene – Armen er oppe!
Skal jeg, skal jeg ikke? Skal jeg til at gå i gang med de dersens undervisningsbeskrivelser eller ej UVM?
Håndboldfeberen er over os.
I hvert fald for undertegnet, som er meget håndboldengageret.
UVM kunne lære lidt af håndbolden, hvor passivt spil kan beskrives på følgende vis:
”For at gøre håndboldspillet så dynamisk og hurtigt som muligt, er reglen om passivt spil opfundet. Denne regel sikrer, at et hold altid er nødt til at forsøge sig med en angrebsopbygning på modstanderens banehalvdel med henblik på aktivt at gå efter at score mål. Man kan derfor ikke bare stå og spille bolden frem og tilbage mellem sig på holdet til evig tid for blot at få tiden til at gå uden intention om at score mål”.
Uddrag fra Holdsports pædagogiske forklaring på passivt spil/nøl
I bruger den bare UVM, I bruger den bare
Hvor pokker er dommerparret, som kalder passivt spil og nøl på UVM?
Der har været så megen skriveri om de kommende prøvevalgfagsprøver, som ikke har fået den bedste fødsel qua corona.
Senest har skolelederne og foreningerne for de respektive praktisk-musiske fag skrevet til UVM om diverse tiltag og/eller aflysninger eller lempelser.
Nu vil jeg ski gerne snart have en vis afklaring…
Respekten for manden på gulvet
Men én ting har jeg lært af to år med corona og ubeslutsomhed fra højere instanser er, at jeg kan lave ualmindelig meget forgæves arbejde eller pludselig skal finde på noget til, ja, i går…
Det er mit arbejde, som en eller anden, embedsdude i sidste ende er fuldstændig ligeglad med, men som jeg bruger en allerhelvedes masse tid på at tilrettelægge for dernæst at ændre, tilpasse eller helt kassere.
Nok har jeg været lærer i 13 år – Skabelonen er klar
Jeg bryster mig med, at jeg har en skabelon klar. Men ikke al skrivearbejdet.
Nok har jeg 13 års rutine som madkundskabslærer, men jeg har aldrig afviklet prøver. Dernæst har jeg altså også en masse anden undervisning, som skal planlægges.
Jeg har lavet en skabelon, men der er en hel del, som skal udfyldes heri. Bare tanken om at lave det, for dernsæt at have arbejdet forgæves, igen, ja...
Jeg vil faktisk gerne i gang med de dersens undervisningsbeskrivelser til censor – hvis jeg skal afvikle prøver. Ellers må jeg altså sige, at jeg har rigelig med andre ting, som jeg kan tage mig til på skolen.
Hvis jeg kan få lov at lave mit arbejde i rimelig tid, uden at det er forgæves, kan jeg udligne den arbejdsmæssige pukkel, som der kommer, hvis jeg nu får sent besked.
Så hav lidt respekt for manden på gulvet og giv ham en heads-up i realistisk tid!
Nøleri
Så se nu at få truffet de beslutninger! Lets face it. Med de kortfattet og meget ukonkrete forslag, som der tidligere har været sendt ud til skoleledere og praktisk-musiske lærere, kan der saftsuseme ikke ligge mange tanker bag.
Så minister, embedsdude, eller hvad end jeres jobtitel er; træf nu en beslutning!
Skal vi, eller skal vi ikke afvikle praktisk-musiske eksamner?
Jeg kan godt træffe beslutningen for jer, selv om min lønseddel ikke har lige så fine tal som jeres…
Madkundskabslige og utålmodige hilsner
Christian