Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

En anden kreativ dimension af madkundskab – food styling

Madkundskab er ikke bare madlavning! Det er et fag, som gemmer på mange fede læringspotentialer!

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Men nogle gange drukner fagene bare i kompetencemål og undervisningsbeskrivelser, fremfor interessebåret læringspotentialer og muligheder. Hvor er grænsen…? 

Påstand: Hvis vi tager noget fra elevernes hverdagsliv, kan de bedre forholde sig til undervisningens indhold

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Jeg leder altid efter motivationspotentialerne hos eleverne og prøver at dreje læringsmålene til noget, som eleverne kan forholde sig til, og som måske er en del af deres hverdag. Vi kunne kalde det interessebåret undervisning. 

For jeg skal leve op til bestemte læringsmål for madkundskabsfaget.

Men kan jeg vinkle undervisningen, således der kommer en mere kreativ dimension med i madkundskabsundervisningen? 

Okke-jo!

#instragram #foodstyling #foodporn #mobiltelefon #smartphone #madbilleder

Mine elever bruger en hel del tid på Instagram. Hvorfor ikke udnytte det? Vi kan tage fat i mobiltelefonen og Instagram. Vi skal foodstyle! 

Derfor har jeg lavet et lille bette studie i skolens viktualierum, hvor eleverne kan lege med telefonerne og maden – hvis tiden tillader det… Hvilket forresten kan være en gulerod for nogen elever.

I et lille hjørne havde vi en smule plads. Det blev til vores lille studie.

Kunsten er at skabe et fornuftigt lys. Det kan du gøre med en diffuser, da direkte lampelys giver nogle dårlige billeder. Inden for fotografering er en diffuser ethvert materiale, der diffunderer/spreder lys på en eller anden måde for at give blødt lys.

Til vores lille studie har jeg med tiden samlet lidt forskellige tallerkener, skåle og "props" sammen fra genbrug etc. Dernæst har jeg bygget og malet lidt forskellige baggrunde til fotograferingen. Det hele kan gøres relativt billigt.

Læringsprocesser på spil

Selvfølgelig har vi fokus på madlavning, men måden du arbejder og udtrykker dig gennem maden, kan potentielt set lede til megen mere læring. 

Vi får en ekstra kreativ dimension med i undervisningen, da vi anretter maden på ”kunstnerisk vis” som diverse fotografer og ninja-kokke.  

At arbejde med foodstyling, smartphones og sociale medier kan sagtens implementeres i undervisningen - og stadig leve op til læringsmål.

Bare fordi det ikke er et mål, kan du godt have flere læringsdimensioner i din undervisning.  

Mine elever bliver introduceret til foodstyling i 6. klasse, uden at det fylder meget i undervisningen. Det er en løs introduktion, hvor jeg viser nogle teknikker og giver lidt gode råd til dem, som måtte have interesse, lige som jeg viser dem studiet. Det drager… 

I 7. klasse har jeg lavet et decideret foodstylings-forløb, hvor vi arbejder med teknikkerne over en periode på ca. fire uger. 

Så se at få anrettet din mad og få knipset et par billeder. 

Tænker at dette indlæg i nær fremtid bliver fulgt op af et indlæg om, hvordan du lidt mere konkret kan arbejde med foodstyling i madkundskab. 

Men håber for nu, at du måske er blevet lidt tændt på ideen om et lille ministudie i madkundskabslokalet. 

Mange fotografiske hilsner

Christian