Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Ironien i IT-afhængighed

Hr. Svane måtte tænker hurtigt, da hjemmesiden var brudt ned - 10 minutter før undervisning!

Publiceret Senest opdateret

6. klasserne skulle arbejde med fish n´ chips.

Varerne var handlet og fundet frem. Planen var klar. Kaffen var drukket. Hvad kan dog gå galt?

0750…

Kagerullen kørte og kørte på tavlen, men intet skete. Normalt loader siden på få sekunder, hvis ikke hundrededele. Men intet skete.

De første elever begyndte at trisse ind i klassen med deres computers og logge på, mens de ivrigt – for tusinde gang på denne uge – spørger: ”Hvad skal vi lave i dag”?

Hvad der plejede at tage få sekunder, tog nu en evighed...

Med en anelse panik/irritation/frustration/morgenbitterhed/jeg-har-brugt-megen-tid-på-dette-lort-som-ikke-dur-tone i stemmen, får jeg fremstammet: ”Fish n´chips”.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Overraskende nok, var der faktisk mange elever, som havde et fint forhold til fisk, hvilket jeg ikke plejer at opleve.

Hr. Svane løser sagen!

White board-tuschen frem – opskriften på tavlen og den skrappe, direkte, fokuseret og på-grænsen-til-Ramsey-stemme frem.

I får en mundtlig overlevering af opskriften i dag – så slå lyttelapperne ud!

Alle ingredienser på tavlen (plus, minus et par glemte), men ingen skriftlig instruktion.

Ja tak, chef!

Ironien i det hele…

Jeg havde på denne kaotiske torsdag to 6. klasses hold. Det første hold gennemførte lektionen og gjorde det supergodt. De var mega opmærksomme og meget selvstændige i madlavningen.

Ironisk nok, var elektronikken oppe og køre til det næste hold. De fik ”den klassiske” smøre og rutine med gennemgang af opskrift + opsamling i plenum. Dette hold klarede det faktisk ikke lige så godt som det første hold. Produkterne var bare bedre og arbejdsgangen osede bare af en anden stemning og en helt anden fokusering.

Se det er pudsigt, hvordan vi kan blive lullede i søvn af vores rutiner – såvel lærer som elever.

Og det er eddermame pudsigt så skide afhængige, vi kan blive af elektronikken:-)!

Erfaring: Jeg tænker ikke, at vi skal være så bange for at skubbe eleverne ud over kanten – uden en opskrift til madkundskabsundervisningen. Det kan give et potentielt bedre fokus (læs: du kender din klasse bedst).

Note: Jeg fik konverteret ca. 10 fiskehadere til det-smager-egentlig-ok-elever.

Fish n´chips

Madkundskabslige hilsner

Christian