Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Pimp dit madkundskabslokale – små faglige lærreder

Hvordan kan vi skabe lidt mere stemning i et faglokale som madkundskab?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som også nævnt i https://www.folkeskolen.dk/1873551/pimp-dit-madkundskabslokale--tavlen-aka-menuen, er der flere måder, vi kan arbejde med at gøre vores faglokale lidt mere spændende og indbydende. 

Her følger et bette bud fra mig, som går en smule i tråd med tavlen fra ovenstående link. 

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Det er nemt og billigt!

Små lærreder, tavlelak og kridttuscher. Og en lille malerulle.   

Du kan reelt skrive hvad som helst på dine små skilte til lokalet. Her en smule om kulhydrater. 

Her en strukturformel på vanillin. Hvor meget madkemi skal vi arbejde med? Jeg tænker vi er kommet en smule, hvis eleverne har hørt ordet strukturformel og måske fået det visualiseret. 

Man kan ikke få nok Maillard! Vi starter med Maillard-reaktioner i 6. klasse i min undervisning. Her en lille reminder til det der kickstarter processerne.

Et par grundjævnemetoder kan også pryde, således vi kan lave vores sovs!

Paneringsrækkefølgen! Ikke det sundeste, men helt klart en favorit blandt mine elever.

Således et par bud på, hvad der kunne stå på skiltene. Mulighederne er mange. 

For mig er det vigtigste at skabe lidt madkundskabsfaglig stemning. De små skilte fungerer som små reminders til den teori, de metodeteknikker og de råd eleverne får i undervisning.   

Lærrederne kan skaffes billigt i hobbybutikker og sikkert endnu billigere på skolens lokale indkøbsaftale. Mindes at have givet 10 kroner lærredet. 

En bøtte tavlelak kan fås til ca. 150 kroner. 

Kridttuscher kan fås til ca. 250 kr.

De sidste to dele koster en smule, men har en god "levetid". 

Sådan gør du

Frem med lidt aviser. 

Mal med tavlelak på lærrederne og lad tørre i et par timer. 

Frem med kridttuscher og skriv en masse forskellige råd og faglige inputs på skiltene i forskellige farver. 

Jeg har 20 skilte fordelt på 4 længere vægge i lokalet.

Så hvordan skal et madkundskabslokale se ud? Og skal det have en bestemt stil?

Hvad gør du for at skabe lidt mere faglighed og madstemning i dit madkundskabslokale?

Madkundskabslige hilsner 

Christian

Powered by Labrador CMS