Læs mere fra Folkeskolens madkundskabsrådgiver:
Pizza på menuen: Må der ikke hygges i madkundskab?
Hygge-Pizzakursus i madkundskab? Okke-jo!
Legetøjsdag, brætspilsdag og elektronikdag. Quizzer, geografi-Jeopardy og Kahoot. Nogle fag kommer let til hyggen.
For en rum tid siden så jeg et opslag på Facebook, hvor et par lærere spurgte ind til noget hygge op til jul i madkundskab. Jeg mindes at spørgsmålet gik på, om det var seriøst nok at lave risengrød og lidt hygge-julebagning.
Kunne man tillade sig dette i madkundskab, når det var et eksamensfag? Jeg svarede ikke på opslaget, men jeg var lige ved at gøre det.
Et bette præg af evaluering
Er det ikke tilladt at hygge i undervisningen længere? Og er det kun i nogen typer fag, man må det?
Jeg kan både som tidligere klasselærer og geografilærer skrive under på, at jeg har lavet nogle af alle de aktiviteter, der er nævnt i starten. Der har ikke været megen faglig fokus – måske nogle af aktiviteterne har haft et bette præg af evaluering, opsamling eller test, men essensen har egentlig været at skabe noget hygge og en anderledes lektion eller skoledag – hvor der måske ikke var så megen fokus på faglighed eller gøren-klar-til-prøver og anden bureaukrati.
Pizzabagning: Hygge og faglighed mødes
Jeg havde lagt en lille buffer med titlen pizzakursus ind i undervisningsplanen, da der var nogle usikkerheder omkring juletid. Dernæst oplever jeg ofte eleverne være nysgerrige og interesseret i at lave pizza, og jeg er da også stødt på nogle pizzaer til madkundskabseksamener med videre.
Nå ja, og så er jeg også selv temmelig meget pizzaentusiast.
Ud fra disse parametre prøvede jeg på at stykke en undervisningsgang sammen, hvor vi hyggede og eleverne ikke lavede mange retter efter opskrifter, brugte fantasi og ikke mindst samlede op på den viden, som vi har fået de sidste 1 ½ års tid med madkundskab som valgfag. Det handlede mere om håndværket med pizzaen og en stille og rolig opstart efter nytår.
Vil du vide mere og har du lyst til at give dig i kast med pizzabagningens ædle kunst, kan du finde mit bud på et forløb på MinUdannelse.
Har vi måske for travlt?
Der er 40 skoleuger i et skoleår, minus det løse med mærkedag, lejrskole, praktik, motionsdag und so weiter. Bevares, jeg vil da gerne, at vi havde flere madkundskabstimer; men sker der synderligt meget ved, at vi har en hyggegang lige op til eller efter en ferie i madkundskab?
Jeg tror ikke, det er det, der bliver tungen på vægtskålen til madkundskabseksamen.
For vi skal jo have gjort eleverne klar til prøverne, om vi vil det eller ej. Men det er også en balancegang mellem at skabe nogle gode og lærerige rammer, hvor der er plads til mere bløde værdier. Modsat skal det heller ikke drukne i ligegyldighed og spareøvelser fra ledelser.
Når alt kommer til alt, kan hygge og faglighed vel godt kombineres. Det er vel et spørgsmål om det indhold og de rammer, som vi skaber. Men behøves tingene er være så seriøse hele tiden?
Madkundskabslige hilsner
Christian