Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Way under budget - Show me the moneeeeeey!!!

Sådan kunne det, når jeg i bedste Jerry Maguire-stil skriger på flere penge til at drive madkundskabsbudgettet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter mit overforbrug på madkundskabsbudgettet i sidste uge, er jeg simpelthen nødt til følge op og fortælle om denne uge. 

Jeg har nemlig, kun, brugt 550 kr. til 4 hold, hvor der er et samlet budget på ca. 1.200 kr. Med andre ord, kan vi godt lave fin undervisning med praktisk arbejde og teori til billigere penge. 

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Men der er altså også bare dele af madkundskabsundervisningen som koster…

Og det er skolelederne nødt til at forstå. 

Det gør min leder – heldigvis!  

Jeg synes selv, jeg har et fint budget på mellem 10-12 kroner pr. elev afhængigt af obligatorisk/prøvevalgfagshold. 

Jeg får en vis tillid og frihed. Jeg bruger nemlig ikke altid alle penge, når skoleåret er på hæld. Med andre ord, får skolelederen penge tilbage, og jeg investerer i en smule nyt grej til faglokalet. 

Med andre ord mener jeg, at økonomistyring i madkundskab stiller krav til alle parter i madkundskab! 

Kommunen/skolelederen skal stille anstændige budgetter og indkøbsaftaler til rådighed. Men vi madkundskabslærere har så sandlig også et vist ansvar for at styre økonomien i faget fornuftigt, når vi planlægger undervisningens indhold og valg af opskrifter til årets gang. Måske der ikke altid skal laves kæmpe portioner, anvendes ultralækre økologiske produkter eller fancypancy meltyper og meget mere. 

Det er en balancegang. Personligt foretrækker jeg læringen i at tage stilling og få masser af gode madoplevelser og inspiration. Ja, jeg bruger ikke altid økologiske produkter og lignende. Men jeg tilstræber det.

Her følger et par nedslag i ugens madlavning. Den var nemlig ikke altid lige populære – men læringsværdien og indholdet vil jeg gerne stå på mål for!

Knapost med knækbrød

Hold kæft det stinker, Christian!

Sådan lyder det ofte i løbet af undervisning på 8. klasse prøvevalgfag. Det er nu ikke så galt…

Knapost er mega billigt og du kan komme ind på mange begreber, som hygiejne, homogenisering, centrifugering. Ja, ostens vej til bordet. 

Kærnemælk lunes ved svag varme i ca. 30 minutter. Proteinerne koagulerer og mælken skiller sig i to dele.

Knækbrød er nemt og billigt at lave. Og så er det noget mad, som eleverne elever og kan anvende i mange sammenhænge.

Og så var knapost faktisk ikke så forfærdeligt alligevel i følge flere elever:-)

Franskbrødskonkurrence

Jeg har netop startet 6. klasser op og vi starter altid med at arbejde med brød og gærprocesser. Alle elever skal her lave deres eget franskbrød og vi dyster og det flottest hævede brød.

Lidt forskellige meltyper, som franskbrødene kan "krydres" med. 

En god opgave, hvor mange elever oplever en vis stolthed ved at have lavet noget helt alene. 

Dhal

7. klasserne arbejder med vegetarmad. 

Her er blomkåls dhal med naanbrød og raita et godt og billigt bud. 

En god billig uge. 

Endnu flere økonomiske hilsner 

Christian