Læs mere fra Folkeskolens madkundskabsrådgiver:
Undskyld, at det lugter en smule…
En potentielt ildelugtende start på skoleåret
Så er skoleåret i gang, og jeg starter altid med hygiejneundervisning – med forskellige vinkler.
På 8. årgang passer og plejer vi surdeje og fermenterede gulerødder i denne uge.
Det er et forløb, som måske kræver en smule af både lærer og elever. For hvis du ikke passer og plejer din surdej ordentligt, kommer den til at lugte – ja forpeste madkundskabslokalet = alle andre bliver sure på dig!
Forløbet i grove træk
Jeg anvender reelt set kun én undervisningsgang, da forløbet overlapper til vores næste forløb, som handler om Køkkenredskaberne og videnskaben bag disse. Her starter vi således op med at bage surdejsboller og citronmåne og undersøger varmeoverførelse og ovnens funktioner og indflydelse på maden.
Jeg er tit i madkundskabslokalet, hvorfor jeg kan holde øje med surdejene og prikke eleverne, hvis de ikke fodrer surdejene. Men hvis du kun har et hold i madkundskab og ikke kommer så tit i lokalet, vil jeg nok anbefale, at du ikke kaster dig ud i sådan et madkundskabsprojekt som dette.
Hygiejne i flere perspektiver
Mikroorganismer kan måske have en lidt negativ klang. Men det er de ikke nødvendigvis. Bevares, jeg anvender de første tre madkundskabsår på at forklare eleverne, hvordan de nakker mikroorganismerne og bliver renlig – altså eleverne:-). Nu fortæller jeg dem så, at de også kan anvende dem i madlavning, men at der findes gode og mindre gode mikroorganismer.
Hygiejne kan ofte være kedeligt og tildeles tungt. Dette kombineret med, at jeg gerne vil bringe så meget som muligt praktisk arbejde ind i faget, gør at jeg har struktureret mine opstartsforløb med små madlavninger osv.
Progression i hygiejne
Nedenstående finder du en oversigt over den progression, som jeg tilstræber i min undervisning, når vi arbejder med hygiejne. Dette er således starten på alle mine undervisningsplaner, hvor jeg har ansvaret.
Ovenstående progression bygger på denne plakat, som jeg har lavet til faglokalet. Her har jeg forsøgt at ”skille” Fælles Mål i mere håndgribelige begreber. Både for min egen skyld, men også for at give eleverne et overblik over nogle af de ord og begreber, som vi skal have styr på.
Kontant afregning!
Det sjove ved dette forløb er, at der er kontant afregning ved kasse 1.
Hvis du ikke fodrer din surdej nok og godt nok, vil de uheldige mikroorganismer få overtaget. Og naturen er langt hen ad vejen indrettet sådan at uheldige mikroorganismer lugter ad helvedes til.
Dernæst er der også afregning på gulerødderne. For hvis din hygiejne i bogstaveligste forstand har været til at lukke op og skide i, bliver resultatet af gulerødderne lige så! Du skal helst have et patentglas som bobler en smule, ja næsten virker som om, der er brus i, når du åbner glasset forsigtigt. I glasset finder du en let syrlig duft, og gulerødder som er fermenteret og mørnet en smule + har er sjovt lille syrligt knæk på smagen.
Vokser der alverdens svamp, tråde osv., har vi stadig noget hygiejnebasics, som der skal arbejde på... Det kan man godt sige til eleverne med et glimt i øjet.
Altså nu har vi jo kun søde og gode eleverne i Klokkerholm og omegn…
Derfor vil jeg tillade mig at sige, at faglokalet har været relativt vellugtende.
Jeg har i hvert fald haft hold gennem min tid som madkundskabslærer, hvor decideret stank og udvikling af mindre gode mikroorganismer har ledt til kassering af surdeje, inden forløbet var ovre.
Madkundskabslige hilsner
Christian