Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Undervisningsplaner, progression & lidt sommerferie

Hvad har du på tapetet det kommende år i madkundskab? Forberedelsesugerne = tiden til at skabe en vis ro i hverdagen med gode undervisningsplaner.

Offentliggjort Sidst opdateret

Puha… Så går den efterhånden ikke længere. Det er den tid på året, hvor vi stille og roligt åbner arbejdscomputeren igen.

Progression & planlagte overlap

Jeg har for alvor fået kastet mig ud i at holde oplæg om madkundskab og skolehaver sidste skoleår. Og det har været en lærerig proces! Det har nemlig tvunget mig til at skriftliggøre og visualisere for andre, hvordan jeg arbejder med madkundskabsfaget og progressionen heri.

Jeg ved jo egentlig godt, hvad jeg vil med min egen undervisning, men når du sætter ord på dit arbejde til andre (hvad end det er teamet eller kursister), åbner det op for en helt masser perspektiver, som man ellers ikke altid får drøftet.

Derfor kæmpe shout out til at få sat sig ned i madkundskabsteamet og snakke om, hvordan madkundskab skal hænge sammen på netop jeres skole, samt hvad I vil undervise på de forskellige årgange.

Hvorfor progression?

Jeg mindes et eller andet med hermeneutikken og Hans Jörg Gadamers teorier om forforståelser skulle være skidesmart i det der med læringsprocesser.

Lang historie kort, hvis vi kan lære eleverne nogle basics på mellemtrinnet og snakker med den/de ansvarlige for udskolingsundervisningen, kan der skabes en bro, en rød tråd i faget.

Vi kan give eleverne en viden, nogle kompetencer og færdigheder, som vi kan bygge videre på.

Men det forudsætter kan man har det meste af madkundskabsundervisningen (som jeg) eller at man får snakket sammen i teamet.

Hvordan kan man arbejde med progression i madkundskab?

Igen, lang historie kort; så handler det om, at vi skal arbejde med de fire kompetenceområder nogenlunde ligeligt – på alle årgange!

Hvis vi gør dette og snakker sammen herom, kan vi give madkundskabseleverne en viden i fx 6. klasse, som vi kan henvise til det følgende år. Dette kan potentielt set give eleverne en større sammenhængsforståelse, og vi kan bygge videre på deres viden (læs: kloge mennesker skulle efter sigende kalde det stilladsering…).

Gør vi ikke dette, giver vi eleverne en hulens masse brudstykker, som vi kun kan håbe på, at de kan sætte sammen, når de nærmer sig madkundskabsprøven.

Så er du klar til det kommende skoleår?

Jeg er maxklar!

De overordnet planer er klar.

Nye opskrifter og artikler er sat i orden på to-do-liste.

Forløb er næsten på plads.

Ikke nok med at ovenstående er på plads, så er ”lageret” også fyldt op i ferien.

Vi skal jo huske at restituere i weekenden.

Far fik lov at komme på lidt forskellige besøg omkring Garda Søen i sommerferien. Der er intet som et glas vin til noget lækkert mad, når man har weekend. Men det er vist ikke så relevant for madkundskabsvirket – men bestemt livsglæden, som madlavningen giver til følge – og hvad dertil hører…

Husk at nyde den sidste dag i ferien.

Madkundskabslige og planlæggende hilsner

Christian

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com