Læs mere fra Folkeskolens madkundskabsrådgiver:
What the F”#€% is going on!?
Madkundskabsrådgivers søn vælger Håndværk & design!
”Far, jeg skal vælge valgfag til næste år i 7. klasse, og jeg vil have Håndværk og design”.
I første omgang havde jeg det lidt lige som den tidligere håndboldtræner Lars Rasmussen.
https://www.youtube.com/watch?v=iu-GqZu3z14
Men så kom der blod til hjernen igen…
Tirsdagsmadlavning
Knægten har jo for helvede flair for madlavning!
Af alle de praktiskmusiske fag har han temmelig gode forudsætninger for dette fag.
Knægten er nemlig head chef hver tirsdag, hvor han bestemmer, hvad vi skal have og lave til aftensmad. Jeg vimser omkring ham og finder de ting frem, som han skal bruge og hjælper lidt til her og der. Vi hygger. Men han står for størstedelen af arbejdsprocesserne.
Hos os har vi madplan for en hel uge, og så aftaler vi, hvad der er på menuen i den kommende uge. Her kommer gutten på banen – hvad vil du lave tirsdag (her er ingen sport)? Hvis det er en for kompleks eller for fin ret, laver vi den fredag i stedet.
Det er blevet til mange forskellige retter gennem de sidste to år; lige fra stegt flæsk, frikadeller, bøf med bløde løg og over i sushi, fried chicken og wokretter.
Han bestemmer med måde, og vi bliver enige om, hvordan maden kommer til at have en fin fordeling af kød, grønt og kulhydrat.
Jeg tillader mig at kalde det ganske almindelig (mad)-dannelse. Og jeg tillader mig også at postulere, at hvalpen ved mere end den gennemsnitlige 6. klasses elev om mad.
Der er basis for nogle gode timer og karakterer til følge.
Hvad handler skole om?
Tjaaaa, at blive klar til livet og at være glad for at gå i skole. At finde glæden ved læring, hvad end den er praktisk eller boglig. Så enkelt kan det vel siges…
Så skal de unge mennesker ski nok finde ud af, hvad de vil blive på sigt og tilegne sig den mere specifikke viden, som deres respektive felt måtte kræve.
Hvad handler madkundskab om?
Jeg har den holdning til skole, at eleverne skal gøres klar til livet, og at de skal have en vis almen viden. Men vigtigst af alt skal de have opnået en vis dannelse, som kan gøre dem klar til at kunne gribe de uddannelser de lyster.
Madkundskabsudvisning skal handle om glæden ved madlavning, og lære eleverne at træffe bevidste og begrundet madvalg. Men undervisningen skal også skabe grundlag for at få en god karakter, hvis de vil arbejde for det.
Påstand: Med andre ord kan du godt blive dygtig i et køkken for livet uden at have fået 10 eller 12 i folkeskolen.
Hvorfor valgte han ikke madkundskab?
”Far, jeg vil gerne arbejde og lære med mine hænder, og vi skal lave alle mulige fede ting i håndværk og design!”.
”Far, jeg kan egentlig godt lide at læse og undersøge madkulturer, men vi skal ikke lave mad så ofte, og jeg kan jo altid bare lave mad herhjemme med dig”… Hmmm, stof til eftertanke…
Livet er andet end gode forudsætninger for karakterer.
Jeg tænker, at min søn nok skal nå at lære at lave mad i livet…
Madkundskabslige, og i sidste ende stolte, hilsner
Christian