Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Har jeg fået nyt madkundskabslokale?
Har du husket at prikke din skoleleder på maven og vist dem Madkulturens rapport for madkundskab inden du går på sommerferie?
Madkulturens ”tilstandsrapport” på madkundskabsfaget har fået belyst en masse af de mangler, som madkundskabsfaget generelt har på landsplan. Og det er skræmmende!
Og jeg skal da love for, at der efterhånden er blevet lavet en masse artikler og blogindlæg om denne tilstandsrapport. Men det tænker jeg også er nødvendigt.
For der er nogen, som ikke gør deres arbejde ordentligt og godt nok, og som ikke skaber ordentlige rammer for undervisning i den danske folkeskole. Og det er ikke lærerne…
Bevares, så er vi også nogen, som arbejder steder, hvor faget får masser af kærlighed fra skolelederne/skolecheferne (eller dem der højere oppe i systemet, som fordeler økonomien, og træffer de endelige beslutninger). For, hvis du spørger mig, er det jo dem der har ansvaret for at faglokalerne er i orden. Det er ikke skolelærerne! Vi holder tilsyn!
Ork satme, som vi siger i Nordjylland!
Det er ski utrolig, hvad lidt friske farver kan gøre ved et lokale!
Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg tidligere på bloggen ikke har været helt tilfreds med beslutningerne længere oppe i systemet.
Jeg har ydet en del for at få vores lokale til at fremstå præsentabelt og indbydende. Og jeg har så sandelig taget mine kampe. Men det giver et afkast her og der.
Men du er også nødt til at kæmpe Hr./Fru Madkundskabslærer
Hvis du siger til mig, at du har været adskillelige gange inde ved din skoleleder og banke døren ind ift. vedligehold, renovering, opdatering og opgradering af madkundskabslokalet, er det helt fint.
Men ellers må du også se at udtænke nogle visioner, planer, mål og ønsker for netop dit lokale. De kommer jo ikke bare dumpende ned fra himlen.
Nok er det ikke vores ansvar at bygge og etablere ordentlige faglokaler, men vi sidder som fagpersoner med en viden for, hvad der kan fungere i faglokalet.
Min påstand er, at hvis du kan synliggøre dette over for din skoleleder, har du gjort dit arbejde. Så er spørgsmålet, om der bliver taget hånd om det – højere oppe i systemet.
Husk at adskille driften og inventar fra hinanden!
Når du har læst dette indlæg til ende og kigger på dit budget, går du ind og prikker chefen på mavsen. Her vil jeg lige pointere, at du skal plædere for, at der er forskel på drift og inventar. På mange skoler er det nemlig to forskellige konti/kasser. Og det er det fandme også for dig!
Derfor; madkundskabsbudgettet er til mad og redskaber (sidenote: jeg har afsat og synliggjort på budget til min skoleleder 4.000 kr. til redskaber/materiel, ud over 7-10 kr. pr. elever til madvarer). (Note: det er ofte ikke alle pengene jeg får brugt, hvilket giver råd til et par opgraderinger på redskaber + penge retur til chefen og andre fag. Yes, du hørte rigtig! Jeg bruger ikke alle pengene rub og stub. Og ja, vi laver mad i 80-90 % af undervisningen).
Skabe, ovne, emhætter, bordeplader, låger, borde, stole, tavler, you name it, er altså inventar, hvilket ikke er en drift af faget. Disse er forudsætninger for, at du overhovedet kan lave dit arbejde.
Nøj, hvor er jeg glad for at have en ledelse, som gør det de kan, med deres beføjelser til at skabe gode rammefaktorer for vores madkundskabsfag.
Nu glæder jeg mig bare til emhætter – i 2024…
En beslutning højere oppe i systemet…
God weekend, keep fighting og madkundskabslige hilsner
Christian