Blog

Konsistenstrappen - se den fulde udgave i indlægget nedenfor

Jeg fik en ny vinkel til min undervisning, da jeg hørte om dysfagi

Har du emnet madmæssig mangfoldighed på undervisningsplanen til næste år? Folkeskolens faglige rådgiver i madkundskab forklarer, hvordan en henvendelse for nogle måneder siden gav ham en ny vinkel på emnet.

Offentliggjort Sidst opdateret

For et par måneder siden blev jeg prikket af en dame. Vi kunne kalde hende Sofie…

Hun skrev en masse om et eller andet dysfagi-halløj. Jeg måtte hurtigt erkende, at jeg aldrig havde hørt om dette og ikke havde nogen som helst anelse om, hvorfor hun dog skrev til mig – før sidste linje.

Sofie havde læst om mine blogindlæg om madmæssig mangfoldighed og forløb herom. Og her mente hun så, at dysfagi kunne være en alletiders vinkel på emnet. Og det havde hun da mega meget ret i!

Har du arbejdet med madmæssig mangfoldighed?

Folkeskolens madkundskabs-
rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Læs mere her: https://blog.folkeskolen.dk/blog-folkeskolens-madkundskabsradgiver-madkundskab/forskningssymposium-madmaessig-mangfoldighed/4673390

Hvad er dysfagi?

Det skulle vise sig, at damen faktisk hed Sofie, Bengtsson, og har arbejdet med og ved en hel del om dysfagi.

Begrebet dysfagi, er en fællesbetegnelse for at have tygge- og synkebesvær.

Og det kan være lidt noget gøgemøg at døje med dysfagi.

Det er det fordi, det kan have store konsekvenser for personer med dysfagi. De kan nemlig miste evne eller lyst til at spise = miste al næringen fra maden, som kroppen skal bruge – dette gælder både makro- og mikronæringsstoffer.

Menneskets fordøjelse har mange forskellige faser før kroppen får alt det nødvendige ud af den mad, vi har indtaget.

Det gør dysfagi til én af mange madmæssige mangfoldigheder i vores samfund i dag.

Kan vi få elever til at skulle tilpasse mad til en person med dysfagi?

Det kræver en smule baggrundsviden.

Det har Sofie og jeg nu lavet et lille forløb eller en ekstra vinkel på den madmæssig mangfoldighed om.

Et forløb eller en mulig vinkel på madmæssige mangfoldighed?

I menneskets hals findes der omkring 30 forskellige muskler, som bruges til at styre kropsdele omkring halsen.

Maden bliver først til energi, når maden er kommet forbi vores hals og ned i mavesækken. Det er her den første del af fordøjelsen optager noget fra maden.

Problematikken med dysfagi er, at vi skal have maden forbi mund, svælg og gennem halsen.

Hvordan gør vi det?

Konsistenstrappen

Eleverne kan arbejde med konsistenstrappen.

Ud fra konsistenstrappen kan eleverne arbejde med at lave nye fortolkninger at retter – men hvor retterne får en vis grad af blødhed. Blødhed, som kan hjælpe personen med dysfagi til at kunne tygge- og/eller synke maden og få al næringen ud heraf.

En meget speciel opgave, men også et meget anderledes take på en udfordring til elever i madkundskab i folkeskolen.

Så måske en lidt anderledes vinkel med dysfagi kunne være en mulighed til næste års planlægning i madkundskab?

Vil du vide mere om dysfagi?

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/mave-tarm/symptomer-og-tegn/synkebesvaer-kronisk/

https://www.domesticscience.dk/opskrift/madmaessig-mangfoldighed1/#lærervejledning

https://synkevenligt.kk.dk

https://profagi.dk

https://kosthåndbogen.dk/content/normalkost

https://kosthåndbogen.dk/content/kost-til-smaatspisende

Forløb: https://www.domesticscience.dk/opskrift/dysfasi-forloeb/

https://blog.folkeskolen.dk/blog-folkeskolens-madkundskabsradgiver-madkundskab/forskningssymposium-madmaessig-mangfoldighed/4673390

Madkundskabslige hilsner

Christian