Friteret sambusa. Umme.

Puha, hvor jeg stinker: Den dødsensfarlige og komplekse madlavningsteknik

En uge med masser af forskellige emner, madlavning, erfaringer og eksperimenter, krydret med den uendelige sikkerhedsdebat i madkundskab

Offentliggjort

Jeg stinker i bogstaveligste forstand, da eleverne og jeg har arbejdet med den sindssyge, dødsens farlige og lidt mere komplekse madlavningsteknik: fritering.

Men hvor er grænsen mon for madlavning i madkundskab i folkeskolen, hvad er der reelt behov for at lære såvel fagligt som praktisk til livet i køkkenet?

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at dele sine refleksioner i indlæg, deltage i debatten på det faglige netværk samt være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: 
christian@domesticscience.dk

En lille sidebemærkning: Stavblender-gate

Du havde nok gættet det, men jeg var bare nødt til at komme ind på den megen fokus, som der har været på stavblenderen på de sociale medier.

Her er et uddrag fra ”Når klokken ringer”: ”Foodprocessor, blender, elkødhakker, røremaskine Opbevares i skab og udleveres til brug, så arbejde ikke starter uden instruktion og tilsyn. Maskinerne skal være sikrede, så de ikke kan starte uden låg. Maskinen skal være fuldstændig afskærmet. Maskinen skal være indrettet, så eleverne ikke kan fjerne afskærmningen under brug. Vær opmærksom på, at stavblendere har en roterende kniv, som ikke er afskærmet. Elever i 4. klasse må ikke benytte røremaskiner”.

Men som du sikkert også kan læse, har jeg arbejdet med friteringsteknik og sjove og oplysende madlavninger. Med andre ord, må jeg gerne arbejde med 180 grader varm olie, som afskyr vand og sitrer og sprøjter, hvis du ikke lærer at anvende teknikken og redskabet ordentligt. For det er jo kun mekanisk roterende knive, som ikke er afskærmet, som tilsyneladende ikke må anvendes.

Fritering: Sambusa

I forbindelse med et forløb i madmæssig mangfoldighed var vi kommet til at skulle arbejde med indsigt, forståelse og praktisk arbejde med islam og mad. Her stod den på den lækre somaliske snack sambusa.

Her skal eleverne arbejde med det, jeg vil kalde for madorigami, hvor der foldes små trekanter med lækkert, krydret oksekødsfyld. Banditterne blev denne gang friteret på pande i godt med olie – jeg prøvede på at undgå at skulle finde fritøsen frem.

Om fritering sker i en pande eller friture, så stinker det. Men har du mulighed for at stille en friture lige uden for faglokalet under et halvtag eller lignende, så bliver du glad for det!

Konklusion: Vi kom til at stinke af fritøse lige meget hvad. Men vi fik kombineret noget faglig indsigt og oplysning med en lækkerbisken, som vi for resten også arbejdede med i 7. klasse, da vi lavede samosaer i et vegetarforløb.

Begge dele er altid et kæmpe hit i min undervisning!

Eksperimenter med LIFE

En lille pause fra fritøsen gav et møde med næste års elever. Der skulle eksperimenteres og undersøges med et materiale, som LIFE-Fonden har i støbeskeen til 6. klasse. Under temaet undersøgelse af grønne pizzaer skulle vi se nærmere på, hvordan sanseapparatet måske faktisk kan være et bærende element i bæredygtighedsudvikling. For hvordan kan vi tage den folkekære yndlingsspise, pizza, og gøre den til medie for grønnere madtænkning?

Undersøgelser af grønne pizzaer, hvor der er forskellige mængder og krydringer af fyldet.

En sjov og meget elevorienteret øvelse, hvor kødmængder i vores kost sættes på spidsen, og hvor krydring af grøntsager, gav eleverne nye perspektiver på pizza.

Men gæt hvad, jeg kom selvfølgelig til at stinke… Læs mere om pizzabagning her.

Sundhedsforløb, fedt & nuggets

Til at runde ugen af med, stod den på et sundhedsprojekt, hvor eleverne guides igennem det at skrive et projekt, mens vi arbejdede med teori og praktisk arbejde med makronæringsstoffer. Vi var kommet til fedt, hvor vi skulle undersøge friteringens indvirken på kyllingenuggets. Således måtte der gang i fritøsen, hvor halvdelen af elevernes nuggets skulle i, mens den anden halvdel måtte en tur i ovnen. Hertil en hjemmelavet BBQ-sauce og et salatblad.

Det ledte til en masse gode faglige snakker, hvor den friterede nugget vandt flest ovationer blandt eleverne, men hvor der samtidig var en fin forståelse for energien og fedtmængden heri, kontra den i ovnen.

Fritering giver en mere ensartet, sprød og lækker stegeflade. Men du kommer langt med gode faglige snakke og sammenligninger, hvis prøver at lave nogle i ovnen.

 Konklusion: Du kommer til at stinke af at være madkundskabslærer – men fritering er by far den tilberedningsteknik, som du kommer til at stinke mest af!

Eller hvad har du af stinkende erfaringer, kan du stinke bedre?

Sikkerhedsmæssige, stinkende & madkundskabslige hilsner

Christian