Grøntsagerne spiller en hovedrolle i det nye forløb.

Nyt gratis forløb til madkundskab: Det bliver ”knivskarpt”

Naturfagsorganisation på vej ind i madkundskaben, og det er fedt!

Offentliggjort

Navnet kunne lyde som en dårlige Christian-far-joke, men 'Knivskarp' er et ægte og gratis forløb, som er lige på trapperne. Og bare rolig, det er ikke en masse gastrofysik og naturfagsteori, som rammer faget, men det er den undersøgende, eksperimenterende og reflekterende tankegang fra naturfagene og Life fondens mange andre forløb, der går igen i materialet 'Knivskarp'.

Insiderviden om forløbet

Jeg har været en smule inde over et forløb i en følgegruppe og har afprøvet dele af dele – så du får lige lidt insiderviden og en tekstbid om forløbet her:

Kan du lide gulerødder med parmesan? Vi skal spise mere grønt, men hvordan får vi grøntsager til at smage så godt, at vi vælger dem oftere? I Knivskarp skal eleverne eksperimentere og smage sig frem til lækre retter. Skolekøkkenet forvandles til et madlaboratorie, når eleverne knækker koden til at få mere grønt på tallerkenen.

Kort om Knivskarp

Vi skal reducere klimabelastningen fra vores madforbrug og fremme grønnere madvaner. Og det haster. Men forandringerne sker ikke af sig selv. Smag, vaner og evnen til at tilberede grønnere retter er nogle af de største barrierer for den grønne omstilling i vores madkultur.

I 'Knivskarp' undersøger eleverne, hvordan tilberedning og tilsmagning kan fremhæve ønskede smage i plantebaserede retter. Eleverne eksperimenterer med smag, tekstur og teknikker for at forstå sammenhænge mellem smag, tilberedning og egne madvalg. Igennem forløbet skal eleverne tale om smag og formulere råd til, hvordan man kan tilberede grønnere retter, der også smager godt.

Forløbet er rettet mod madkundskabsfaget i 5. og 6. klasse, og man får leveret et såkaldt Life kit med arbejdshæfter, smagsprøver, plakater med mere, der bruges i samspil med en lærervejledning, som man kan finde på life.dk. Selve platformen åbner d. 30. juni.

Forløbets varighed er 8 lektioner fordelt på 4 undervisningsgange (i alt 4 x 90 min. vejledende).

Grøn omstilling

I fremtiden kommer vi sandsynligvis til at spise mere plantebaseret eller nedjustere kødindtaget. I forløbet får eleverne erfaringer med, hvordan tilsmagning og tilberedning kan fremhæve ønskede smage i maden. Eleverne eksperimenterer med måder at gøre grønnere madvalg mere attraktive og viser vejen ved at formulere konkrete grønne råd. Råd som de med fordel kan bringe videre til andre for at gøre en forskel for den grønne omstilling.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at dele sine refleksioner i indlæg, deltage i debatten på det faglige netværk samt være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: 
christian@domesticscience.dk

I forløbet spiller samtaler om smag en central rolle. Eleverne støttes i at smage i forbindelse med madlavningsprocessen for at erfare, hvordan smagsnuancer udvikler sig gennem tilsmagning og tilberedning. Smagssamtalerne skal skabe mulighed for, at eleverne sætter ord på sansemæssige indtryk og reflekterer over, hvordan tilberedning og tilsmagning for eksempel kan dæmpe eller tilføre specifikke smage til grøntsager.

Løbende samtaler om smag har ikke blot til hensigt at understøtte madmod og smagsdannelse, men knytter sig også til et bredere dannelsesperspektiv med fokus på, at eleverne bliver mere bevidst om egne madvalg. Forløbet lægger således nogle trædesten til madkundskab som valghold, hvor der er basis for at bygge videre på forløbet. 

Undersøgelser i køkkenet

Hver af de fire undervisningsgange tager udgangspunkt i et konkret undersøgelsesspørgsmål, der kan vække nysgerrighed og refleksion i arbejdet med maden.

For at sikre, at alle skoler har lige adgang til at undervise i forløbet, dækker Life fonden udgifter til madvarer til brug i forløbet. Det betyder, at skoler kan få refunderet råvareindkøb i henhold til indkøbslisten i lærervejledningen.

1-2 lektion: Eleverne undersøger, hvad der egentlig skal til for at få god smag i en madret og introduceres til forløbets overordnede tema. 

3-4 lektion: Eleverne tilbereder grøntsags-rösti med forskellige ingredienser for at undersøge, hvordan tilførsel af umami ændrer smagsoplevelsen af grøntsagerne. 

5-6 lektion: Eleverne eksperimenterer med pizzaopskrifter med varierende mængder af kød og grønt for at undersøge smagsforskelle og vurdere, hvordan man kan lave pizza, der både tager hensyn til smag og klima.

7-8 lektion: Eleverne designer og tilsmager deres egen grønne bowl, som de serverer til en anden. Forløbet munder ud i elevernes egne råd om, hvordan vi kan få mere grønt på tallerkenen i hverdagen.

Knivskarp er generelt et forløb med håndgribelige beskrivelse og valg til både lærer og elever, hvor der samtidig er plads til at tage fat på udvalgte dele i forløbet. Der er råd og forslag til, hvordan tingene kan gøres anderledes end forskrevet, men også en køreklar planbanan.

Jeg kunne også sagtens finde på at anvende forløbet på valgold, hvor vi skulle arbejde i dybden med bæredygtighedsbegreber. Du kan allerede nu tilmelde dig forløbet på deres hjemmeside.

Knivskarpe og madkundskabslige hilsner

Christian