Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Way over budget! Madpakkeforløbets afslutning

Madkundskab er blevet et prøvefag, hvor der skal handles en hel del til tider. Det kræver et godt budget og det kræver en god budgetstyring af læreren!

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den sidste del skred for Hr. Svane, da jeg var mere opmærksom på at hjælpe og vejlede elever i på 7. årgang.

Det resulterede i, at jeg helt glemte at tjekke deres bestillinger igennem, inden jeg afsluttede timen.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Konsekvens: Et godt højre hug til madkundskabsbudgettet. 

Vi har arbejdet med et madpakkeforløb i en rum tid. Afslutningen på forløbet har bestået af to undervisningsgange, hvor eleverne første gang introduceres til opgaven og planlægger arbejde og indkøb. God træning til madkundskabseksamen. Gangen efter står den på praktisk arbejde, hvor eleverne kaster sig ud i det selvvalgte arbejde – uden den store hjælp fra læreren. 

Jeg har så handlet ind til banditterne. 

På to rulleborde, har jeg linet det hele op! Eleverne har deres planlagte opskrifter og arbejdsopgaver i gruppen. Nogle grupper har delt sig op, da de er store. Det giver lige lidt flere bestillingslister, hvilket jeg ikke anbefaler.

Kan du se forskellen på de to rulleborde? Eleverne har eddermame forstået koncept i, at vi skal spise mere grønt i madpakkerne! 

Ikke verdens undergang…

Jeg kom af med ca. 1.100 kr.! 

Dette beløb dækkede over to hold, da jeg også handlede (lige til grænsen) til min 8. årgang.

Jeg har 12 kr. pr. elever x 26 elever = 312 kr. pr. x 2 undervisningsgange = 624 kr. 

Så minus 8. årgang, har jeg brugt et par hundrede for meget. Ikke godt nok, Christian…

Dog har jeg godt styr på resten af skoleårets budget, da vi har andre undervisningsgange, hvor vi ikke bruger så mange penge på indkøb. 

Tunsandwich. En god måde at integrere mere fisk i madpakken.

Nogen går mere simpelt til værks og bager grove pølsehorn, som lækre sidekicks til madpakken. Disse to undervisningsgange handler lige så meget om, at eleverne bliver opmærksomme på deres egne grænser i et køkken. Hvad kan jeg overkomme at lave på to timer?

Kunsten at styre budgettet

Et madkundskabsbudget er næsten lige så levende som en surdej. 

Vi kan ikke nøjes med at købe noget i starten og slutningen af skoleåret. Der er løbende udgifter til mad, og nogle undervisningsgange er dyre end andre. 

Ja, at styre et budget kunne måske være et indlæg for sig…?

Og et shout out til ledere om at sørge for ordentlige budgetter til madkundskabsfaget?

Nogen tog madpakken/kassen meget bogstaveligt. Fedt! Madtærte, knækbrød og hummus, grøntsnacks og risifrutti.

Teaching-to-the-test?

Nej, egentlig ikke. 

Min anbefaling vil være at arbejde med prøven i dagligdagen. Der ligger så mange læringspotentialer i processen hermed. 

Hvad er det, der skal ske efter to års madkundskab?

Vi skal give eleverne tryghed i at skulle til prøve. 

De skal lære deres egne grænser i køkkenet. 

De bliver mere selvstændige i arbejdet (læs: jeg hjælper ikke mine elever med selve madlavningen). 

Sidst men ikke mindst, så knuselsker de fleste af mine elever at bestemme, hvad de vil lave! Uden at det bliver til teaching-to-the-test.

Lakseruller med grønt eller en panini på madpakken, måske?

Missionen lykkedes i sidste ende, og eleverne fik gjort sig en hel del erfaringer og refleksioner og de to undervisningsgange. 

Men det koster, kære skoleleder:-)!

Hr. Svane fik smagt på sagerne, og vi fik evalueret udbyttet af forløbet og arbejdet med madkundskabseksamen. Første spæde skridt er taget...

Mange økonomiske hilsner 

Christian