Den konserveret hotdog

Sådan får du stort fremmøde til forældremøder!

Døjer du med opbakning til forældremøder? Så får du opskriften her! Den er simpel…

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvordan starter man et skoleår, og hvordan skaber vi interesse og god stemning til et forældremøde?

Måske du er en gammel cirkushest med masser af garvet tricks i Fjällräven.

Her følger et bud på, hvordan vi startede madkundskabsåret kombineret med forældremøde op i 7. klasse.

Find mere inspiration til opstart af madkundskabsåret her.

Forløbet frem mod forældremødet

Jeg starter altid mit skoleår op med et hygiejneforløb, hvor jeg integrerer noget praktisk arbejde ind i noget hygiejnelære.

I 7. klasse laver vi hotdogs fra bunden (undtagen pølserne). Det gør vi over to undervisningsgange. Læs mere her.

Men i år prikkede klasselæreren fra 7. klasse mig, da de arbejdede med fællesskaber i klassen. Det er nemlig en ny klasse, da klassen består af de oprindelige elever fra Klokkerholm + nye elever fra naboskolen i Flauenskjold. Så der skal tømres en ny klasse sammen.

Jeg ved det! I tænker alle: "Hvor ligger den der fantalastiske by, Klokkerholm egentlig henne, som han altid snakker om?". Jamen lidt syd for den smukke og pittoreske Jysk Ås, finder I byen i bakkerne, aka Klokkerholm

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at dele sine refleksioner i indlæg, deltage i debatten på det faglige netværk samt være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: 
christian@domesticscience.dk

”Kunne I ikke lave mad til et forældremøde?”

Øhhh, jo…

Hvordan gør vi lige det?

Vi har madkundskab på 7. årgang og lang mødedag om onsdagen, og forældremødet lå i enden af disse. Så det kunne vi sagtens.

Klasselæreren skrev på Aula, at klassen vil lave hotdogs og sælge disse til forældremødet = penge i klassekassen. Ren win-win!

Teamets lærere præsenterede sig, og jeg præsenterede madkundskab som prøvefag for forældrene. Herefter forlod jeg mødet og der blev snakket praktiske ting og sager, som der nu en gang gøres til forældremøder. Mens lærerne og forældrene snakkede en times tid, gjorde eleverne og jeg hotdogs klar. Dvs. lunede brød og pølser og anrettede buffet. 

Alt tilbehøret var gjort klar i undervisningen. Så dette skulle bare stilles frem. 

Har du prøvet at lave en hotdog fra bunden? Det er røvlækkert! Bevares, det gør jeg ikke altid selv, men i specielt i skolesammenhænge er det godt at eleverne får syn for sagen og oplever al det arbejde der egentlig ligger bag en godt hotter!

Forældremødet blev således rundet af i skolegården i godt vejr med masser af snak, hygge på tværs og mellem elever, forældre og lærerteamet - og spisen hotdogs.

Elevernes praktiske arbejde blev gjort til skue for forældrene, og de fik syn for sagen og målet med madkundskaben. 

Mad kan bringe folk sammen og over maden snakkes der, og der hvor der snakkes dannes, skabes og styrkes nye som gamle relationer.

En god uformel opstart på skoleåret.

Madkundskabslige hilsner

Christian