Læs mere fra bloggen: Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Prøvetid! Madkundskabsprøven nærmer sig
Hvordan gør vi eleverne klar til madkundskabsprøven?
Det er der sikkert mange bud på!
Det korte svar er vel noget i retningen af; undervisning de sidste to år…
Her følger et lille indlæg om, hvordan jeg har forsøgt at klæde eleverne på til specielt den mundtlige del.
Den har jo været en smule udskældt.
Læs mere om Pernille Aisingers spændende artikler om Madkundskabsprøven her: https://www.folkeskolen.dk/afgangsprover-gentofte-kommune-madkundskab/hvad-far-man-for-friterede-pocherede-aeg-til-valgfagsproven/4696688
Et overbliksbillede og en huskeliste
Jeg kan godt lide struktur! Og det bilder jeg mig også ind, at de fleste elever godt kan lide – og om ikke andet kommer det dem til gode.
Og det tænkte jeg, at et billede kunne gøre. Det er nemlig markant nemmere at tilrettelægge undervisning samt synliggøre læring i fagrelevante begreber. Det har jeg altid gjort i mine linjefag.
Derfor lavede jeg denne figur til hvert indholdsområde.
Tanken er, at eleverne ser, snakker, diskutere og forhåbentlig genkender ord og begreber, som formentlig har været en del af de sidste to års undervisning. Dernæst giver det eleven en ide om, hvad de skal læse op på inden for de givne indholdsområder.
Billedet er så kogt yderligere ned til en huskeliste, som eleverne vil kunne tage med sig, og anvende i sin forberedelse og læsning op til prøven.
To undervisningsgange – min planbanan
Over to undervisningsgange skal vi dykke ned i de fire indholdsområder.
Det gør vi ved at:
· Vi ser på, hvordan du kan gribe et prøveoplæg an. Vi så at sige skiller det ad. Hvilke ord og begreber skal eleverne lægge mærke til?
· Vi ser på, hvilke retter der måske kunne laves inden for indholdsområdet?
· Vi ser på, hvordan du kan skabe en mulig dagsorden.
· Vi ser nærmere på, hvordan du kan skabe et oplæg til den mundtlige del, som tager udgangspunkt i nogle af de begreber, som er at finde inden for indholdsområdet. Det kan være med til at give dig lidt tryghed og en god start på den mundtlige del af prøven.
Ja, det er to teorigange, men jeg tænker det er godt givet ud ift., at eleverne får den sidste salve og forberedelse på specielt den mundtlige del. Det er i hvert fald den jeg oplever, halter mest. Vi har trænet planlægningen af det praktiske en hel del i løbet af de sidste to år.
Selv mine nye elever (læs: fik nyt job i marts 2023 og overtog hold lige inden prøverne) er faktisk ved at være ret hurtige til at finde retter, opskrifter, lave bestillinger og fordele arbejdsopgaver.
Om du vil det eller ej, eller er enig eller uenig, fylder den teoretiske del stadig i karakteren.
Påstand: Jeg kan hjælpe eleverne med at skabe en struktur i deres forberedelse til det mundtlige med disse to undervisningsgange = godt udgangspunkt for eleverne = potentiel retvisende karakter.
Men når alt kommer til alt, er det den der med hesten og truget…
Jeg har skabt nogle forudsætninger for eleverne, men det er i sidste ende dem, som skal gøre arbejdet.
Hvordan gør du?
Madkundskabslige hilsner
Christian