Blog

Forskningssymposium Madmæssig mangfoldighed

Symposi-hvad…? Nordjyden på tur del 2

Publiceret

Folkeskolens madkundskabs-
rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Altså venner, der sker ski meget inden for madkundskaben!

Så hold på hat og briller og hop med på vognen, så vi kan give den gas vi vores fantalastiske fag!

Hvad pokker er et forskningssymposium?

Et symposium er fra gammel tid et fint ord for drikkelag – så jeg var da maxklar, da Karen Wistoft spurgte, om jeg da ikke lige skulle med.

Jeg fandt efterfølgende ud af, at det i moderne tid er kommet til at betyde et uformelt møde, eller et arrangeret, hvor der på et diskussionsforum vises ny videnskab.

Hmm… Glemte helt forskningsdelen. Drikkelaget forblev ved kaffe… Hvilket nok var professionelt nok…

Jeg tog en øl i lufthavnen, da det et, var fredag, og to, flyet var 3 timer forsinket.

Arbejder du med madmæssig mangfoldighed?

Jeg har arbejdet på et forløb i næsten et år!

Og nu er det næsten færdigt. Så da Karen spurgte det var en god ide at nordjyden tog en ekstra dag på ”øen”, efter møde med Madkulturens Madtank, gjorde han så.

Således en tur til det nordsjællandske om torsdagen og en tur på DPU i København om fredagen.

Det er ski rart at få bekræftet at et undervisningsforløb, som har været så langt under vejs, viser sig at have mange af de elementer af den madmæssig mangfoldighed som jeg mener kan noget i vores madkundskabsundervisning. Mange af nedslagene i rapporten for madmæssig mangfoldighed, mener jeg nemlig allerede er til stede i madkundskabsundervinsingen – hvis du vel og mærke arbejder ud fra fælles mål. Men der er også nogle megavigtige perspektiver på vores fag, som vi kan blive bedre til at implementere i undervisningen – hvis du spørger mig. Du har jo trods alt din metodefrihed i Danmark.

Der er nemlig et kæmpestort dannelsespotentiale i den madmæssigmangfoldighed

Hvad er madmæssig mangfoldighed?

Madmæssig mangfoldighed er et begreb, som dækker over vores forståelse af kulturer, ideologier og vores sundhed og fysiske forudsætninger for at lave og spise alverdens mad. Alle sammen dele som du sikkert har arbejdet med tidligere eller vil komme til at arbejde med i madkundskab.

Vi lever i et globalt samfund, hvor alle har bestemte holdninger til smagspræferencer, religioner, holdninger til dyrevelfærd, bæredygtighed, klimaforandringer eller sundhed.

Der kan være mange grunde til disse bestemte holdninger. Det kan skyldes allergi, diabetes eller vanskelige fordøjelsessygdomme.

Fælles for mangfoldigheden er, at den siger noget om, hvem vi er, og hvordan vi lever.

Med forståelse for den madmæssige mangfoldighed har vi en smule mere forståelse for den verden vi lever i.

Med andre ord kan den madmæssige mangfoldighed deles op i to overordnet dele. Den første del, hvor vi madkundskabslærere skaber rammer pba. videnskaben bag den madmæssige mangfoldighed og tage visse hensyn til eleverne i undervisning. Den anden del, hvor vi gennem maden dels lærer en masse håndværk og færdigheder, men også blive udfordret på holdninger, respekten, hensynet, identiteten, spejlinger og dannelsen.

DPU dannede rammerne om symposiet om Madmæssig mangfoldig

Kan vi skabe en undervisning, hvor eleverne lærer en masse om forskelle og hensyn ift. kulturer, sundhed og ideologier?

Mange facetter som allerede eksisterer i vores undervisning

Jeg tror allerede at størstedelen af os arbejder med dele af den madmæssige mangfoldighed. Det lade sig eksempelvis være i æstetiske og sensoriske forløb, hvor smagspræferencer undersøges, udfordres og diskuteres.

Men lad os da gribe denne nye vinkel på madkundskabsundervisningen.

Vi kommer nok ikke uden om, at der er sindssyg mange hensyn at tage som lærer i madkundskab. Hvorfor ikke gribe muligheden for at tage fat i disse mangfoldigheder og gøre dem til læring for eleverne?

Mine anbefalinger

Tag fat i de største områder inden for den madmæssige mangfoldighed. Det kunne være vegetarisme, klima/bæredygtighed, madkulturer, diabetes, laktoseintolerans og gluten. Mulighederne er mange.

Med alle de mangfoldigheder vi har i dag, vil det kræve et helt årsværk at bearbejde dem alle.

Men essensen må være at lære om nogle af alle disse mangfoldigheder og herigennem lære at tage hensyn og have respekt for dem du laver mad med eller til.

Se det kan være med til at prikke til elevernes identiteter, opleve andre med udfordringer, som man kan spejle sig i og ikke mindst den almene dannelse heri.

Jeg tænker madmæssig mangfoldighed, som et emne og et forløb i valgfagsundervisning. Her kan arbejdet potentielt lede til eksamenslignende opgaver med benspænd, hvor eleverne skal lave måltider til diverse personer inden for det madmæssige spektre.

Madkundskabslige hilsner

Christian