Blog

Er græsset altid grønnere på den anden side?

Er græsset grønnere på den anden side?

Efter 15 år på samme skole, er det blevet tid til forandring.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens madkundskabs-
rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Ja, jeg har faktisk aldrig prøvet andet arbejdssted, siden jeg blev uddannet lærer i 2008 i Aalborg.

Nogle gange kan det være skræmmende, hvad fremtiden bringer.

Men det er også med stor spænding, at man går en vis uvished i møde. Nok har man holdt overdragelsessamtaler og fået fine overleveringer, ligesom arbejdspladser har ry. Men der er et eller andet uforudsigeligt ved et nyt arbejde, nye elever, nye kollegaer, nye omgivelser og nye udfordringer.

Men hvorfor kommer man egentlig til erkendelsen, at det er tid til at prøve noget nyt?

Hvorfor søger vi nye udfordringer?

Hvad driver os til nye udfordringer? Kunne vi ikke bare forblive i selvsamme job?

Det har LinkedIn lavet en undersøgelse om.

I 2014 lavede LinkedIn en global undersøgelse blandt 18.000 fuldtidsansatte fra 26 lande. Og jeg tænker da at kunne nikke genkende til nogle faktorer.

Og hvorfor traf jeg så den endelig beslutning?

Jeg havde et fint arbejdssted, et fint skema, nogle fine kollegaer og fine elever (læs: fint i Nordjylland er rigtig godt!).

Nye udfordringer

Jeg tilslutter mig nok kategori 1 og 4.

Jeg skal nemlig arbejde med K-Klasser og autisme – og stadig en masse madkundskab - og i almen valgfag. Det tænker jeg bliver udfordrende, hvorfor jeg kan tilslutte mig de 32 % her.

Jeg har førhen givet udtryk for at læring/kompetenceudvikling kan være en by i Rusland i det danske folkeskolesystem. Men nu åbner der sig en dør for netop læring/kompetenceudvikling inden for det specialpædagogiske. Derfor håber og tror jeg også på 4.

Om at gå ind til nye udfordringer

Nu venter en tid med masser af nye udfordringer, og jeg er spændt på, hvordan jeg kan arbejde med min madkundskabstilgang i et nyt læringsmiljø, med andre normer og rutiner.

Men når alt kommer til alt, er mit ypperste mål med undervisning i madkundskab, at inspirere og skabe motivation hos eleverne og herigennem give dem livsduelige kundskaber og kompetencer i køkken. De skal have motivation til at gå hjem og lave mad. Eleverne skal finde glæde ved at lave mad.

Så er græsset grønnere på den anden side?

Jeg ved det ikke, men mavefornemmelsen er skidegod.

Set på Østermarkskolen efter jeg tjekkede ud af døren 15:01…

Det larmede en smule, da den elektroniske dør smækkede i...

Madkundskabslige og foranderlige hilsner

Christian