Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Når det regner på skolehaven, drypper det på madkundskabslæreren

”Jeg mig en skolehave bygge vil…” Måske en musiklærer vil nakke mig for den platte start… Jeg er klar med spader, skovle, grensakse og jord under neglene i den, delvise, selvforsynende skolehave

Publiceret Senest opdateret

Jeg skal snart holde et oplæg på vores læringsfestival i Vesthimmerlands Kommune i uge 26, hvor jeg skal fortælle om den skolehave, som vi har etableret.

Den er nemlig fed – og bringer en masse anderledes kompetencer i spil i skolen – og giver et afkast til madkundskab.

Jeg så tænkte, at du lige skulle have et par billeder og teasers fra min hverdag, nu hvor vejret er så lækkert.

Jeg har hver onsdag to timer i skolehaven med 20 elever.

Kompetencer i spil

Valgfag, to timer, praktisk arbejde, bruge hænderne, frisk luft, måske lidt væk fra bøger – whats not to like. Hvis du altså trænger til dette.

Vores sti er gravet op og venter stenmel. Derfor ser den lidt ramponeret ud. Men vores væksthus er vi utrolig glade for! Her kan planter overvintre og vi kan forspire.
Vores sti er gravet op og venter stenmel. Derfor ser den lidt ramponeret ud. Men vores væksthus er vi utrolig glade for! Her kan planter overvintre og vi kan forspire.

I vores skolehave er det eleverne på 7. årgangs valghold, som passer haven. De passer, dyrker og bygger en masse forskellige ting og sager i haven, som kommer specielt madkundskab til gode. Indskudt Buzzword: håndværker-skills. Vi arbejder nemlig ud fra en selvforsyningstankegang (læs: der er også mange andre fag som kan drage nytte – men dette er jo en madkundskabsblog).

Her post-corona, prøver jeg på at planlægge madkundskab og diverse forløb efter hvilke planter jeg har til rådighed i skolehaven.

Derfor skal du gøre det – der falder lidt af på madkundskab

Vi er selvforsynet med jordskokker, rabarber, jordbær, immerbær, diverse bærbuske og flerårige urter. Glemmer jeg nogen… Sandsynligvis…

Vi går efter at dyrke planter, som er flerårige, da der ikke er nogen løbende udgifter hertil = penge sparet. Vi beskærer, nusser, pusser og plejer dem – masser af kærlighed!

Hertil dyrker vi en masse frø hvert år på valgholdet, som kommer madkundskab til gode.

I minikapillærkasser forvandles de små frø billigt til større planter.
I minikapillærkasser forvandles de små frø billigt til større planter.

Konklusion: der er mange potentialle penge at spare på madkundskabsbudgettet, velvidende at der er blevet brugt lidt penge på frø fra en valgholdskonto. Men det er altså ikke mange.

Planter som vi omplanter og lader vokse sig stærke i væksthuset.
Planter som vi omplanter og lader vokse sig stærke i væksthuset.

Vores skolehave kører med et budget på 5.000 kr. årligt. Og det er også til materiel m.m., da vi er gået all in på projektet.

Inden vi så småt sætter dem ud i haven.
Inden vi så småt sætter dem ud i haven.
Vores væksthus har for alvor kickstartet vores spiringer i år. De jordbær som overvintrede i væksthuset, er allerede i gang med at sætte blomster og bær.
Vores væksthus har for alvor kickstartet vores spiringer i år. De jordbær som overvintrede i væksthuset, er allerede i gang med at sætte blomster og bær.

Hvordan drives vores have?

Vores skolehave drives af et valghold på ca. 20 elever på 7. årgang. Disse har valgt skolehave, blandt 3 andre valgfag.

Eleverne skal passe selve skolehaven og bygge diverse projekter – lige fra espalier, blomsterkasser, redskabsskur, pergola til anlæggelse af marker.

Der bliver med andre ord ”mååslet og makket” i hawen, som vi siger i Nårjyllan.

Mindre kan også gøre det

Bevares, vi er gået all-in!

Gamle pallerammer fra forældre og nogle vinterhårdfør urter = selvforsynet med mange friske urter til madkundskab.
Gamle pallerammer fra forældre og nogle vinterhårdfør urter = selvforsynet med mange friske urter til madkundskab.

Meeen mindre kan også gøre det.

1 x 3 meter marker, hvor vi dyrker alverdens ting og sager. Fx fik vi kartofler til 3-4 uger i madkundskab ud af to marker.
1 x 3 meter marker, hvor vi dyrker alverdens ting og sager. Fx fik vi kartofler til 3-4 uger i madkundskab ud af to marker.

Jeg vil anbefale et par palleramme som bede til at starte med. Der er mange muligheder med urter.

Elevhaver

Vi har bygget hegn om vores skolehave og lige udenfor, har vi vores elevhaver. Her står hver enkelt elev for at dyrke 4 m2 efter deres tanker og ideer. Planter, som de senere kan høste og tage med hjem.

Vores nyeste tiltag er elevhaver, hvor eleverne på vores valghold selv planlægger, undersøger og bestemmer hvilke planter de vil dyrke på deres egne 4 m2.
Vores nyeste tiltag er elevhaver, hvor eleverne på vores valghold selv planlægger, undersøger og bestemmer hvilke planter de vil dyrke på deres egne 4 m2.

Dette var et lille sneak peak, som var lidt for langt, men ikke kan gøres kortere. Det kunne sagtens skrives markant længere, da der er så uendelig mange muligheder med en skolehave!

Elevhaver tager lige så stille form. Der er stadig lidt arbejde, men der er ved at være ting i jorden.
Elevhaver tager lige så stille form. Der er stadig lidt arbejde, men der er ved at være ting i jorden.

Og det fede ved en skolehave er; at der falder lidt af på madkundskabsbudgettet.

Oooog prøv-li-at-hør-her; vi nårjyder elske at spar mega meje.

Madkundskabslige – med lidt grønne afstikkende hilsner

Christian

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Powered by Labrador CMS