Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Når det regner på skolehaven, drypper det på madkundskabslæreren
”Jeg mig en skolehave bygge vil…” Måske en musiklærer vil nakke mig for den platte start… Jeg er klar med spader, skovle, grensakse og jord under neglene i den, delvise, selvforsynende skolehave
Jeg skal snart holde et oplæg på vores læringsfestival i Vesthimmerlands Kommune i uge 26, hvor jeg skal fortælle om den skolehave, som vi har etableret.
Den er nemlig fed – og bringer en masse anderledes kompetencer i spil i skolen – og giver et afkast til madkundskab.
Jeg så tænkte, at du lige skulle have et par billeder og teasers fra min hverdag, nu hvor vejret er så lækkert.
Jeg har hver onsdag to timer i skolehaven med 20 elever.
Kompetencer i spil
Valgfag, to timer, praktisk arbejde, bruge hænderne, frisk luft, måske lidt væk fra bøger – whats not to like. Hvis du altså trænger til dette.
I vores skolehave er det eleverne på 7. årgangs valghold, som passer haven. De passer, dyrker og bygger en masse forskellige ting og sager i haven, som kommer specielt madkundskab til gode. Indskudt Buzzword: håndværker-skills. Vi arbejder nemlig ud fra en selvforsyningstankegang (læs: der er også mange andre fag som kan drage nytte – men dette er jo en madkundskabsblog).
Her post-corona, prøver jeg på at planlægge madkundskab og diverse forløb efter hvilke planter jeg har til rådighed i skolehaven.
Derfor skal du gøre det – der falder lidt af på madkundskab
Vi er selvforsynet med jordskokker, rabarber, jordbær, immerbær, diverse bærbuske og flerårige urter. Glemmer jeg nogen… Sandsynligvis…
Vi går efter at dyrke planter, som er flerårige, da der ikke er nogen løbende udgifter hertil = penge sparet. Vi beskærer, nusser, pusser og plejer dem – masser af kærlighed!
Hertil dyrker vi en masse frø hvert år på valgholdet, som kommer madkundskab til gode.
Konklusion: der er mange potentialle penge at spare på madkundskabsbudgettet, velvidende at der er blevet brugt lidt penge på frø fra en valgholdskonto. Men det er altså ikke mange.
Vores skolehave kører med et budget på 5.000 kr. årligt. Og det er også til materiel m.m., da vi er gået all in på projektet.
Hvordan drives vores have?
Vores skolehave drives af et valghold på ca. 20 elever på 7. årgang. Disse har valgt skolehave, blandt 3 andre valgfag.
Eleverne skal passe selve skolehaven og bygge diverse projekter – lige fra espalier, blomsterkasser, redskabsskur, pergola til anlæggelse af marker.
Der bliver med andre ord ”mååslet og makket” i hawen, som vi siger i Nårjyllan.
Mindre kan også gøre det
Bevares, vi er gået all-in!
Meeen mindre kan også gøre det.
Jeg vil anbefale et par palleramme som bede til at starte med. Der er mange muligheder med urter.
Elevhaver
Vi har bygget hegn om vores skolehave og lige udenfor, har vi vores elevhaver. Her står hver enkelt elev for at dyrke 4 m2 efter deres tanker og ideer. Planter, som de senere kan høste og tage med hjem.
Dette var et lille sneak peak, som var lidt for langt, men ikke kan gøres kortere. Det kunne sagtens skrives markant længere, da der er så uendelig mange muligheder med en skolehave!
Og det fede ved en skolehave er; at der falder lidt af på madkundskabsbudgettet.
Oooog prøv-li-at-hør-her; vi nårjyder elske at spar mega meje.
Madkundskabslige – med lidt grønne afstikkende hilsner
Christian