Blog

Prøvevejledningen oktober 2022

Har du set den opdaterede Prøvevejledning til madkundskab?

Prøven, står for døren, og der er kommet en ”ny” prøvevejledning.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens madkundskabs-
rådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Jeg har egentlig ville lave et lille skriv herom i et par måneder, men så var der lige andre indlæg, jobskifte und so weiter, som trængte sig på.

Så nu tænkte jeg tiden var inde. Der er nemlig en hulens masse spørgsmål til madkundskabsprøven. Dernæst har jeg kunnet læse, at der var en del madkundskabslærere, hvis næse den nye prøvevejledning, har forduftet forbi.

Derfor tænkte jeg et lille indlæg herom måske kunne guide en enkelt eller to fortvivlet madkundskabslærer(-e) i den rigtige retning.

Der er nemlig et par gode redskaber heri.

Disclaimer

Ja, det burde vel være UVM, der kom med en sådan én, men ikke desto mindre gør jeg. Jeg havde nemlig selv en masse kæpheste med den gamle prøvevejledning, da jeg arbejdede på en mulig skabelon til, hvordan man bl.a. kunne lave undervisningsbeskrivelser (læs mere her: https://www.domesticscience.dk/opskrift/at-arbejde-med-undervisningsbeskrivelse/). Men jeg synes faktisk den nye er blevet til et godt redskab med den opdateret vejledning.

Dernæst tror jeg også, der er grænser for, hvor meget en vejledning kan guide, da der også er nogle narrativer, normer og vilkår, som er meget kommunalt bestemte.

Her må man simpelthen snakke sammen i kommunerne og madkundskabslærerkredsene. Jeg tror fx det er vigtigt at lave en forventningsafstemning blandt kommunens madkundskabslærere og ledelser imellem, da det potentielt set kunne skabe lidt mere ro omkring prøven for mange lærere.

Her følger et par nedslag i opdateringen

Skitseret oversigt for prøveforløbet er godt

Tidligt i vejledning finder du skitser frem mod og i forbindelse med prøveforløbet. Det giver et fint overblik over prøvens forløb. Derudover finder du nogle gode pointer med gruppedannelse, tidsplaner og praktiske forhold.

Gruppedannelse

1-3 medlemmer. Altså kan du gå op alene.

En vigtig pointe her er, at læreren er facilitator. Altså bestemmer vi ikke. Men jeg vil da personligt gøre, hvad jeg kan for at hjælpe alle – specielt de generte elever. De elever som ikke gør så meget ud af undervisningen, vil ofte få svært ved at danne grupper. De kan således gå op enkeltvis eller med andre ligesindet.

En vigtig pointe her er, at læreren er facilitator.

Tidsplanen

Der er et fint eksempel i vejledningen.

Men hvad gør vi lige med pausen?

Den gennemsnitlige klasse (baseret på antal elever i en klasse 18-25-ish), vil skulle op i to heats på to dage. Altså et formiddags- og et middagshold.

Her tænker jeg at starte kl. 08.00 eller 08.30.

Har du andre bud, kan du lige smide en kommentar.

Karakterskalaen og vurderingsark

Dejligt med ord på alle karaktererne og ikke kun hver anden. På den måde vil jeg tro at det bliver en smule nemmere at skyde sig ind på elevens niveau og karakter. Dette suppleres med et godt vurderingsskema, som jeg i hvert fik afprøvet til en prøve-prøve for en måneds tid siden. Det fungerede så fint.

Således en par nedslag i den ”nyeste” prøvevejledning. Håber du er, eller kommer godt i gang med den.

Find vejledningen her: Tag lige at give dette link et grundig kig: https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-proever/faglig-forberedelse/proevevejledninger

Sænk skulderne, og husk at give eleverne nogle gode oplevelser med deres første prøver.

Gode prøver til alle.

Madkundskabslige hilsner

Christian