Kreativitet, sjov og blodig alvor

Blog

At tale forbi hinanden

Hvad er du drevet af? Om rollespil og målrettet kommunikation.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsforløb

Med udgangspunkt i en simpel model over tre persontyper, skal eleverne via rollespil leve sig ind i, hvad der mentalt driver og motivere de tre typer - Bjergbestigeren, Campisten og Brokkehovedet.

Eleverne kan cirkulere mellem følgende tre spot:

Bjergbestigerne mener, at det vigtigste er at sætte sig mål og gennemføre dem, de har en klar karriereplan for deres liv. 

Her skal eleverne lave et træningsprogram eller planlægge en rejse.

Campisterne mener, at hygge og omsorg er det vigtigste. Kage og en tår kaffe er altid indenfor rækkevidde. De får tingene omkring sig til at fungere og tager et stort socialt ansvar. Det er langt den største gruppe. 

Velfærdsydelser, håndværk og forsyning. Her skal eleverne sørge for at opretholde den gode og inkluderende stemning, mens de ordner praktiske ting.

Brokkehovederne opfatter uretfærdighed som det værste, derfor er det vigtigt for dem at påpege alle urimeligheder. Vil man finde fejl, mangler, brodne kar og korrupte magthavere, skal man tale med brokkehovederne. 

Speakers’ Corner. Her skal eleverne tale frit om alverdens uretfærdigheder - selvfølgelig ikke om klassekammeraterne.

Er eleverne i stand til at reflektere over deres egen ageren på de forskellige spot?

De gange jeg har gennemført forløbet, startede der med at være massiv kø hos brokkehovederne, hvorefter en højrøstet aktivitet bredte sig. Senere stilnede brokkerierne lidt af, flere elever fik øje på småkagerne, og pludselig blev der kamp om campingstolene. Her gik der sport i at være høflig på en hyggelig og munter måde.

Enkelte elever valgte bjergbestigerne, løb en lang tur ude eller fordybede sig stilfærdigt med atlasset.

Hvad driver andre mennesker? Hvorfor kan det være så svært at forstå hinanden?

Hvad sker der, når man bytter rolle og skifter værdisæt?