Tanker om Aktuelt

Blog

Trivselsgrupper for alle

Kære politikere Bred trivselsgrupperne ud, så de gælder alle eleverne og ikke kun de få. Hver og en af mine elever oplever tegn på mistrivsel og dalende motivation.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

BØRNENE SKAL TILBAGE I SKOLE ❤️

Tanker om Aktuelt

Bloggens indlæg omkredser aktuelle temaer relevant for folkeskolens formål. Skribenten reflekterer blandt andet over, om og hvorledes folkeskolen kan løse de i stigende grad differentierede dannelsesopgaver, som udspringer af et komplekst liv i et øget digitaliseret samfund.

Lige nu forhandler de politiske partier med regeringen om næste skridt af genåbningen. Jeg er ikke ekspert på Corona-smitte, så det fraholder jeg mig fra at forholde mig til. Men jeg er til gengæld ekspert i online-undervisning. Efter on-off et år med hjemmeundervisning af mine elever på 8. årgang ved jeg, hvad der virker, og hvad der ikke virker for os. 

Alle mine elever trænger til at komme i skole. Det fortæller de mig dagligt. Heldigvis er der ikke nogen af mine elever, som jeg er kritisk bekymret for. Men alle viser på den ene eller anden måde tegn på mistrivsel. Alle oplever dalende motivation i forhold til det faglige. 

Vi har hoppet og danset og bagt og quizzet og stået på hovedet for at holde fanen højt og få grinet, styrket fællesskabet og lysten samt motivation til at fokusere der bag skærmene. Men det hele er efterhånden blevet “lidt Old”.

Det kan virke helt utroligt banalt, men vores daglige gåture sammen på Teams, er det bedste tiltag vi har fundet på. De sad der slappe, stenene og stive i blikkene det meste af dagen, før vi indførte daglige obligatoriske gåture.  Vi går 30 minutter hver dag, lige meget vejr. Ligesom ved almindelige online-undervisning krydses alle børnene af, og herefter går vi i et fælles møde i Teams. “Husk, at jeg skal se enten sko, der bevæger sig udenfor eller himmel”, plejer jeg at sige til dem. De ved godt, at det betyder, at de skal have video og mikrofon på alle sammen.  Somme tider går vi sammen i et opkald, så vi styrker klassens fællesskab. Andre gange inddeles børnene i mindre grupper i rum på Teams, som jeg kan deltage i, som jeg finder det rigtigt. Somme tider vælger de selv gågrupper, andre gange bestemmer jeg grupperne. Det afhænger af målet. Eleverne nyder at sludre uformelt om løst og fast. De nyder også at få talt privat, og det gør de kun, fordi vi tvinger dem til det ved at gå på denne måde. 

Jeg er ærligt overrasket over, hvor isolerede mange af dem er. Unger I dag ses jo ikke så meget med hinanden, som jeg fx gjorde, da jeg stadig gik i skole. Mange af dem synes, det er pinligt at kontakte hinanden uden for skolen. Så de sidder bare der bag skærmene hele dagen med eneste kontakt via undervisningen. 

Så, og her kommer mit ønske: 

Kære alle politikere  

Ungerne har brug for at komme i skole igen. Helst allerede på mandag. 

Men hvis I mener, at vi - ud fra et forsigtighedsprincip - må vente med at lade alle årgange komme tilbage, så hør lige efter her!  Børn har brug for at se hinanden og tilbringe tid med hinanden ude i virkeligheden. De trænger til at se hinanden og os, og vi trænger til at se dem. Lad trivselsgrupperne gælde alle elever, således at alle elever må mødes med lærere i mindre faste grupper. 

Lad det være en midlertidig løsning, som ikke enten er 100% hjemmeundervisning eller 100% fysisk fremmøde. Vi, lærere, skal nok passe på ungerne, så de holder afstand mv Jeg ønsker bare at gå en tur og sludre om løst og fast med mine elever. Bare en lille tur et par gange om ugen eller hvor meget, det kan lade sig gøre organisatorisk. 

Det er allerede nu en mulighed at mødes med elever, som oplever tegn på mistrivsel og dalende motivation. ... Men muligheden er kun gældende for de få. 

Bred muligheden ud, så alle elever må mødes med deres lærere og nogle af deres klassekammerater. Alle børnene har brug for det! Hver og en. Hvis argumentet for trivselsgrupperne er dalende motivation, så værsgo, her får I lidt inside information:

Alle ungerne oplever dalende motivation. 

Kære politikere, 

Tag lige det med i jeres forhandlinger, tak